אנדוריאנים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנדוריאנים
השגריר האנדוריאני שראס; מתוך הפרק "Journey To Babel" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", 1967.
השגריר האנדוריאני שראס; מתוך הפרק "Journey To Babel" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", 1967.
השגריר האנדוריאני שראס; מתוך הפרק "Journey To Babel" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", 1967.
הופעה ראשונה "Journey To Babel" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", 1967
יוצרים די סי פונטנה
נתונים
טריטוריית מגורים רביע בטא

אנדוריאניםאנגלית: Andorian) הם גזע בדיוני של חוצנים דמויי-אדם המופיעים ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", ואשר נוצרו על ידי די סי פונטנה. הם תושביו הילידים של ירח-קרח בשם אנדוריה (המכונה לעיתים גם אנדור[1]), המקיף ענק גז כחול בעל טבעות פלנטריות. בין מאפייניהם: עורם הכחול, שיערם הלבן, וכן זוג מחושים על גולגולתיהם[2][3].

האנדוריאנים הופיעו לראשונה בשנת 1968, בסדרה "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", בפרק "Journey to Babel", ומאז נראו או הוזכרו במספר פרקים בסדרות הזיכיון השונות. הם מוזכרים כחברים חשובים וחיוניים בפדרציית הכוכבים המאוחדת, בפרק "In the Cards" של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" משנת 1997, אולם לא זכו לחשיפה ניכרת עד לתקופתה של הסדרה "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז" בשנים 20012005, אשר במסגרתה נעשה בהם שימוש כדמויות חוזרות, בעיקר בדמותו של שרן, מפקד ספינת חלל אשר שמר על מערכת יחסים של ידידות ויריבות עם קפטן האנטרפרייז NX-01 ג'ונתן ארצ'ר. באותה סדרה, הצופים לומדים יותר על ספינות-חלל אנדוריאניות, כוכב הבית אנדוריה, וכן התרבות וההיסטוריה של האנדוריאנים וכן של האנארים (תת-מין של האנדוריאנים), יותר מכפי שהוצגו בעבר. בפרק "Zero Hour" משנת 2004 מצוין כי האנדוריאנים הם אחד מארבעת החברים המייסדים של פדרציית הכוכבים המאוחדת (השלושה האחרים הם בני האדם, הוולקנים והטלריטים).

ביולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאנדוריאנים יש דם כחול, עור כחול, שיער לבן, וזוג מחושים על גולגולתיהם. בזמן של "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", המחושים נראים כבולטים מהמצח, ומסוגלים לנוע, והם משמשים לצורך מחוות גופניות ומערכת שיווי המשקל. אם יחתכו, המחושים יגדלו בחזרה לאחר תשעה חודשים, אף שניתן לקצר את פרק הזמן הזה באמצעות גירוי חשמלי ועיסוי גולגולתי נמרץ[4].

ישנם לפחות שני תת-מינים של אנדוריאנים: אלו עם עור כחול, רוב האוכלוסייה; והאנארים המתבודדים יותר, בעלי עור כחול-לבן, שנחשבו למיתוס במשך זמן רב, עד אשר נוצר קשר בינם לבין כחולי העור בשנת 2154, בפרק "The Aenar". האנארים הם עיוורים, אך מפגינים יכולות טלפתיים וטלמטריים. נראה כי האנארים משתמשים במחושים שלהם כקולטים טלפתיים.

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דאטה וטרוי בהולודק, מתבוננים בהולוגרמה של אישה אנדוריאנית; מתוך הפרק "The Offspring" של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", שנת 1990.

"שיכר אנדוריאני" הוא משקה אלכוהולי בצבע כחול[5], ו-"בלוז אנדוריאני" הוא ז'אנר של מוזיקה[6].

בפרק "Data's Day" של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", לוטננט-קומנדר דאטה אומר כי "נישואים אנדוריאניים בדרך כלל דורשים קבוצות של ארבעה אנשים, אלא אם כן ...." לא ידוע מה דאטה עמד לומר, בזמן שהוא נקטע לפני שהספיק להשלים את המשפט. רומנים מאוחרים יותר הרחיבו על כך, ומתארים את הגזע האנדוריאני כבעל ארבעה מינים: thaan ו-chen (המקבילים לזכר, בצורה גסה), בתוספת של shen ו-zhen (נקבה). טקס נישואים אנדוריאניים נקרא shelthreth, ותהליך הרבייה מחייב את כל ארבעת המינים.

האנדוריאנים הם קסנופובים, המפגינים סלידה עזה וחוסר אמון כלפי גזעים אחרים, בעיקר בני אדם ווולקנים, ולעיתים קרובות מתייחסים לבני האדם באמצעות כינוי הגנאי "ורודי עור". חוסר האמון שלהם בוולקנים בא לידי ביטוי בפרק "The Andorian Incident" של "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", שבו מוצב וולקני המשמש למעקב ארוך-טווח אחר האנדוריאנים מתגלה חבוי בתוך מנזר וולקני על כוכב הלכת פ'ג'ם (P'Jem), תוך הפרה של האמנה הקיימת בין שני הגזעים. בפרק זה הקפטן האנדוריאני שרן רואה לראשונה בקפטן האנטרפרייז NX-01 ג'ונתן ארצ'ר כאדם אובייקטיבי ומכובד, לאחר שארצ'ר מוסר לידיו סריקות, על מנת לספק הוכחה לאנשיו בדבר קיומו של המוצב הסודי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספינה הימית הראשונה שהקיפה את אנדוריה הייתה Kumari, חותכת הקרח. מאה שנים מאוחר יותר, שמה הנערץ של ספינה זו הוענק לספינת חלל של המשמר הקיסרי של אנדוריה.

המפגש הראשון של האנדוריאנים עם הוולקנים היה מבטיח, אבל היחסים בין שני המינים העכירו עם הזמן. השניים קיימו משא-ומתן טריטוריאלי במשך שמונה שנים במהלך שנות ה-60 של המאה ה-21.

בסביבות 2104, האנדוריאנים יצרו קשר עם האנארים, ובכך הפיגו את מעמדו המיתולוגי של תת-מין זה.

ת'לב, מרגל המתחזה להיראות כאנדוריאני; מתוך הפרק "Journey to Babel" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", שנת 1967.

האנדוריאנים עיצבו את נופו של כוכב הלכת ווייטאהן (Weytahn), אך זה, בסופו של דבר, סופח לשטח הוולקנים. בשנת 2151, המשמר הקיסרי האנדורי גילה תחנת ריגול וולקנית מוסתרת על עולם המנזר פ'ג'ם (P'Jem).

בשנת 2153, המשמר הקיסרי האנדורי שלח לשווא ספינת חלל למרחב דלפי, כדי ללכוד נשק זינדי המיועד לשימוש נגד הוולקנים. כשנה לאחר מכן, קומנדר שרן סייע לסכל את האיום הזינדי נגד כדור הארץ.

בשנת 2161, האנדוריאנים - יחד עם בני האדם, הטלרייטים והוולקנים - ייסדו את פדרציית הכוכבים המאוחדת.

בכנס שנערך בבבל בשנות ה-60 של המאה ה-23, שנועד לדון בהצטרפותם של הקורידאנים אל הפדרציה, האנדוריאנים היו מיוצגים, בין השאר, על ידי השגריר שראס.

בשנות ה-70 של המאה ה-23, מספר אנדוריאנים שירתו על ספינת החלל אנטרפרייז. בשנת 2291, פורטרט של אנדוריאנית מפורסמת קישט את חדר הישיבות של האנטרפרייז-A.

בשנת 2371, הגרונטולוג ד"ר גהי פ'טרל מאנדור היה מועמד לפרס קרינגטון (פרס המוענק לרופאים-מנתחים).

אימפריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאנדוריאנים היה סכסוך על הוולקנים. הוולקנים סיפחו את כוכב הלכת האנדוריאני ווייטאהן (Weytahn), אשר נקרא בפיהם פאאן מוקאר (Paan Mokar). עד לתחילת המאה ה-22, שני הצדדים נכנסו למצב של מיני-מלחמה קרה[7].

בשנת 2161, האנדוריאנים והוולקנים יישבו את כל המחלוקות ביניהם ויצרו את פדרציית הכוכבים המאוחדת, יחד עם הטלרייטים ובני האדם[8]. בחלק השני של הפרק הכפול "In a Mirror, Darkly" נאמר כי ג'ונתן ארצ'ר היה שגריר כדור הארץ לאנדוריה בשנים 2169–2175.

"אנדוריה" (לעיתים, מכונה גם "אנדור") הוא ירח קרח החג סביב ענק גזים בעל טבעות פלנטריות[1]. התסריטאים ג'ודית וגארפילד ריבס סטיבנס הצהירו כי "אנדור" הוא ענק הגז, "אנדוריה" הוא הירח, וכי זהו מאמץ מודע על מנת לטפל בחוסר ההתאמה[9]. רוב הערים בנויות מתחת לאדמה כדי לנצל את החום הגיאותרמית. הטמפרטורות בקיץ מגיעות עד ל-28 מעלות צלזיוס מתחת לאפס. לאנדוריה יש ירח אחד לפחות או כוכב לכת שכן. האנדוריאנים חולקים את כוכב הבית שלהם עם תת-מין טלפתי מסתורי, האנארים, אשר להם עור בצבע כחול בהיר או לבן[10].

הופעות ואזכורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט/סדרה שנה שם הפרק הערות
"מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית" 1967 "Journey To Babel"
1968 "The Gamesters of Triskelion"
‏1969 "Whom Gods Destroy"
"The Lights of Zetar"
"מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה" ‏1973 "Yesteryear"
"The Time Trap"
מסע בין כוכבים: הסרט" 1979
מסע בין כוכבים 4: השיבה הביתה" 1986
מסע בין כוכבים 5: הגבול האחרון" 1989
"מסע בין כוכבים: הדור הבא" ‏1990 "The Offspring"
"Captain's Holiday"
1991 "Unification"
"מסע בין כוכבים: אנטרפרייז" 2001 "The Andorian Incident"
2002 "Shadows of P'Jem"
2003 "Cease Fire"
‏2004 "Proving Ground"
"Zero Hour"
"Kir'Shara"
‏2005 "Babel One"
"United"
"The Aenar"
"In a Mirror, Darkly"
"(Part II) ‏In a Mirror, Darkly"
"Demons"
"Terra Prime"
"...‏These Are the Voyages"
"מסע בין כוכבים: דיסקברי" 2019 "The Wolf Inside"
2020 "Scavengers"
"The Sanctuary"

איינאר[עריכת קוד מקור | עריכה]

האיינאר הם תת-מין של האנדוריאנים. מראם דומה לזה של האנדוריאנים הרגילים, אך בניגוד לאנדוריאנים שצבעם כחול, האיינאר הם לבקנים. הם מתגוררים מתחת לאדמה באזורי הקרח של כוכב הבית. תת-המין הופיע לראשונה בסדרה "אנטרפרייז", והתברר שמדובר בגזע המונה אלפים בודדים. האיינאר הסתתרו עד כחמישים שנה לפני כן, ומקפידים על בידוד וריחוק מיתר האנדוריאנים. האיינאר הם עיוורים וטלפתים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנדוריאנים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 The home planet was first referred to as "Andoria" in Act 1 of "Prophet Motive", and as "Andor" in Act 3 of "In the Cards".
  2. ^ "Andoria". Star Trek Database. StarTrek.com. נבדק ב-23 באפריל 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ The holographic Andorian female seen in Star Trek: The Next Generation looks green. The Andorian Thelin, depicted in Star Trek: The Animated Series, was greenish-gray
  4. ^ "United". Star Trek: Enterprise. Season 4. Episode 13. February 4, 2005. UPN.
  5. ^ As seen in the Deep Space Nine episode "Meridian"
  6. ^ As seen in the Star Trek: The Next Generation episode "Unification (Part II)".
  7. ^ Chris Black. "Cease Fire". Season 2, Episode 15. Star Trek: Enterprise. UPN. February 12, 2003
  8. ^ Rick Berman and Brannon Braga. "Zero Hour" UPN; May 26, 2004
  9. ^ In a DVD bonus feature for the 4th season of Enterprise
  10. ^ This was established in the episode "The Aenar".