אנדרדוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנדרדוס
סמליל אנדרדוס
סמליל אנדרדוס
מוקד פעילות ישראלישראל ישראל
תקופת הפעילות מ-2012
סוגה הרכב, הומור, בידור
www.underdos.co.il
חברים
מתן צור
יאיר יעקבי
נדב נוה
אשר בן-אבו
אנדרדוס בהופעה
אנדרדוס במופע "גברים שהשתיקה יפה להם"

אנדרדוס הוא הרכב קומי ישראלי, שהחל את פעילותו ביוטיוב, בשנת 2012. סרטוני הקבוצה פונים לציבור הדתי לאומי וכוללים התייחסויות מגזריות רבות.[1]

נכון לפברואר 2023, לערוץ היוטיוב של ההרכב יש מעל ל-70 מיליון צפיות ביוטיוב וכ-75 אלף מנויים.[2]

ב־9 בפברואר 2013 חברי ההרכב השיקו מופע חי על במה. מאז העלו חברי ההרכב עוד 5 מחזות ו-2 מופעים נוספים שהועלו עשרות פעמים ברחבי הארץ.

חברי ההרכב[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברי ההרכב הם מתן צור, יאיר יעקבי ונדב נוה – שלושתם בוגרי ישיבת ההסדר קריית שמונה, ואשר בן-אבו – בוגר ישיבת מעלות.

תחילתו של ההרכב הייתה בשנת ה'תשס"ז (2007), כאשר נוה פנה לצור והציע לו להקים ביחד הרכב קומי. צור, נוה ויעקבי הציגו אז ביחד במספר הזדמנויות בישיבת ההסדר בקריית שמונה ובעקבות זאת נוה חשב על הרעיון. למרות זאת, הרעיון לא התפתח לכדי מעשה ודבר לא נעשה בעקבותיו.

בשנת ה'תשע"א (2011) נוה חידש את היוזמה, והציע שוב את ההצעה לצור. צור הסכים והרעיון החל לקרום עור וגידים. לדבריו של נוה, יעקבי צורף לחבורה מכיוון ש"היה לי ברור שאם ארצה לעשות משהו כזה, האדם הראשון שאני אעבוד איתו הוא יאיר, כי בישיבה הוא היה על תקן המצחיקן". את בן אבו, היחיד מבני החבורה שלא למד בישיבה בקריית שמונה, צירף לקבוצה יעקבי. נוה הכיר את בן אבו לאחר שבן אבו שיחק בסרטים שנוה צילם אז, כחלק מלימודי הקולנוע שלו.

בנוסף לחברי ההרכב הרגילים, כאשר נדרשה דמות נשית במערכון, שיחקו אותה נעמה קלינמן, שרלין חזיזה, תמר שילה, אביטל בן-גד, תמר אלקן ועוד.

עיסוקים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לבד מהמשחק בסרטונים, נדב נוה גם אחראי לבימוי ולעריכה שלהם, יעל נוה-הרשברג, אשתו של נדב, מסייעת בצילום, נעם, אחיו של נדב, מסייע בכתיבת מערכונים ורון אביטל משמש כעוזר הפקה וכאיש הטכני במופע של אנדרדוס.[3][4]

ההרכב אינו העיסוק היחידי של החברים בו: בן אבו כותב טור בעולם קטן, עובד בערוץ מאיר לילדים, מלמד באולפנת בני עקיבא "שירת הים" ולומד באקדמיה למוזיקה; צור עובד ככתב במקום בעולם ובמקומות נוספים; יעקבי עובד כבמאי ותסריטאי בחברת רוגטקה, כותב טור קבוע בעיתון בשבע ומופיע גם לבדו בהופעת סטנד-אפ; ונוה כותב מדור קבוע באותיות וילדים ועוסק בצילום ועריכת וידאו לגופים שונים, בהם ידיעות ספרים וגופים נוספים.

לדבריו של נוה, "הכיוון לא היה להיפגש ולעשות צחוקים. מלכתחילה לא רצינו שזה יסתכם בכך שהחברים שלנו יצפו ביוטיוב וייהנו. כיוונו גבוה ורצינו שזה יהיה יותר מסתם תחביב. לכן מלכתחילה היה ברור שכולנו הולכים להיות טוטליים על הפרויקט. יצרנו השקעה גדולה בקונספט, בדמויות, בצד הטכני ובשם הקבוצה, לפני שבכלל התחלנו לצאת עם זה". בנוסף, נוה טען שהוא לא הופתע מההצלחה של ההרכב, אלא רק מהעובדה שהדבר קרה כל כך מהר.

ציוני דרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-9 בינואר 2012 העלה ההרכב את הסרטון הראשון, "אנדרדוס – מספר הודעות", שנכון לאפריל 2024, יש לו כ-311,000 צפיות.[5]

פריצתם של אנדרדוס לתודעה הציבורית החלה ב-10 בינואר 2012, כאשר ההרכב העלה ליוטיוב סרטון פארודי בשם "אנדרדוס – המירוץ למיליון 3". הרקע להעלאתו של הסרטון היה לאחר שבעונה השנייה של המירוץ למיליון השתתפו זוג דתי בשם עקיבא וענהאל. בסרטון הוצגו זוגות פיקטיביים שונים שכביכול משתתפים במירוץ למיליון 3 ושחלקם הגדול קשור בדרך כלשהי להווי החיים הדתי על מגוון זרמיו, כגון קורא בתורה והמתקן שלו, רווק מבוגר ואמו המיואשת, מדריך ומדריכה מבני עקיבא, חברותא של בני ישיבה, זוג חברים חרדים ועוד. הסרטון נצפה כ-656,000 פעמים, נכון לאפריל 2024,[6] זכה לפופולריות רבה בציבור הדתי לאומי, והגיע לתפוצה נרחבת דרך הרשת החברתית פייסבוק ודרך הדואר האלקטרוני. בעקבות הסרטונים התפרסמו חברי ההרכב בציבור הדתי לאומי ורואיינו בערוץ 7, בעולם קטן, ערוץ 10 (צינור לילה), חדר החדשות, במגזין מוצש ובמקומות נוספים. בעקבות הצלחתו של הסרטון המשיכו חברי ההרכב להעלות סרטונים חדשים מדי שבוע.

ב-2 באוגוסט 2012 העלה ההרכב שיר פרודי בשם "אחלה חסודה" על סצנת הדייטים בציבור הדתי-לאומי. השיר מהווה פרודיה על השיר הפרודי "אחלה חמודה" של הזמר בני בשן. הקליפ זכה להצלחה רבה ותוך כחודש הגיע לכ-240,000 צפיות. הצלחתו של הסרטון סוקרה גם בתקשורת הכללית.[7][8][9][10] מספר הצפיות בקליפ, נכון לאפריל 2024, עומד על כ-950,000.[11]

לקראת סוף דצמבר 2012, פחות משנה מאז העלאת הסרטון הראשון, הגיע ערוץ הווידאו של ההרכב ל-5 מיליון צפיות.

ההרכב הכניס בין סרטוניו מספר פרסומות בתשלום. פרסומות עבור בית ספר מעלה, ידיעות ספרים וכן קידום מכירות עבור ספר של הרב חיים נבון.[12][13] ב-3 בינואר 2013 חברי ההרכב הנחו את טקס הגמר של מעלה, הנחיה ששילבה גם מערכונים חיים ומצולמים של ההרכב שעסקו בנושאים הקשורים ללימודי קולנוע ולקולנוע הדתי. המערכונים המצולמים הועלו לאחר מכן גם לערוץ של ההרכב ביוטיוב.

ב-9 בפברואר 2013 השיקו חברי ההרכב מופע חי על במה.

ב-30 באוגוסט 2013 התארח יו"ר הבית היהודי ושר הכלכלה באותה עת, נפתלי בנט, במערכון של אנדרדוס לכבוד ראש השנה. הסרטון זכה ללמעלה מחצי מיליון צפיות ביוטיוב נכון ליולי 2022.[14]

ב-20 בפברואר 2014 העלה ההרכב שיר פרודי בשם "שיר הסמס" העוסק בתופעת שו"ת SMS בציבור הדתי לאומי. לחן השיר נלקח מהשיר "Fifty Ways to Say Goodbye" של טריין. השיר זכה להצלחה ובתוך פחות משבועיים עבר את רף 300,000 צפיות, וב-9 באפריל 2014 הפך לסרטון הנצפה ביותר של אנדרדוס עם למעלה מ-800,000 צפיות, ונכון לאפריל 2024 יש לו כ-2.2 מיליון צפיות.[15] סרטון זה גם נכנס לרשימת עשרת הסרטונים הבולטים של יוטיוב בישראל לשנת 2014.[16]

בפברואר 2015 הסתיימה הצגת המופע הראשון, לאחר כמאה הופעות, ובפורים ה'תשע"ה השיק ההרכב מופע חדש שנקרא "אנדרדוס 2". באוגוסט אותה השנה העלה ההרכב שיר פרודי שנקרא "סנדלים" העוסק בערכם של הסנדלים בעונת הקיץ והוא פרודיה על השיר "Chandelier" של הזמרת האוסטרלית סיה פרלר. הסרטון זכה ליותר מ-1,300,000 צפיות נכון ליולי 2022.

בכסלו ה'תשע"ז (דצמבר 2016) העלה ההרכב מחזמר לכל המשפחה שנקרא "חלומות במגירה". המחזמר נכתב ובוצע על ידי חברי ההרכב בניהולו האמנותי של הבמאי אורי אומנותי, והיה למעשה הפעם הראשונה בה ההרכב פנה באופן מפורש לילדים. כשנה לאחר מכן, בכסלו ה'תשע"ח (נובמבר 2017), העלה ההרכב מחזמר חדש שנקרא "הדייג ודג הזהב – בית ספר למשאלות".[17]

ב-2 באפריל 2017 העלו סרטון לקראת פסח העוסק באופן סאטירי בעוגיית הקוקוס שאוכלים בפסח, השיר מבוסס על הלחן של השיר "זהב" של סטטיק ובן-אל תבורי. נכון לחודש אדר א' תשפ"ד (פברואר 2024) יש לסרטון יותר מ-1,200,000 צפיות.

באוגוסט 2017 העלה ההרכב סדרת רשת בשם "ישיבת הנהלה", המתארת ישיבות ניהול של ועד בית כנסת. בסדרה משתתפת, נוסף על חברי ההרכב, גם השחקנית שרלין חזיזה, וכן בפרק השני הופיע בה השחקן אסף אשתר בהופעת אורח. בפרק השביעי, שבעיקר מכיל פארודיה על פוליטיקה, הופיע בצלאל סמוטריץ' בהופעת אורח. באפריל 2020 יצא פרק חדש הנקרא "תראו מי שמדבק", המתאר ישיבה ב"זום"

המחזמר מערת האוצר

בספטמבר 2017 יצא אלבום בהשתתפות ההרכב ואמנים שונים נוספים שנקרא אולי בשבת יזרקו סוכריות והכיל שירי ילדים שכתב אורי אורבך. ההרכב השתתף בחלק מהשירים באלבום, וכן הנחה את ערב ההשקה שלו.

בנובמבר 2018 העלה ההרכב מחזמר נוסף לכל המשפחה, השלישי במספר, שנקרא "מערת האוצר".

בפברואר 2019 הודיע ההרכב על סיום הצגת המופע השני ("אנדרדוס 2"), והשקת המופע השלישי שנקרא "אנדרדוס – גברים שהשתיקה יפה להם".

ב-14 באפריל 2019, פרסם ההרכב קליפ פארודי, "הקטניות שלך" על השיר של עומר אדם "חברות שלך". נכון ליולי 2022 יש לשיר מעל ל-700,000 צפיות.

בנובמבר 2019 העלה ההרכב את המחזמר הרביעי שלו, שנקרא "הרפתקה בחלל".

בתקופת התפרצות נגיף הקורונה בישראל ובעולם העלו אנדרדוס מספר מערכונים בזמן קצר, שרובם מדברים על הקורונה: "תראו מי שמדבק", "שרים בקורונה" "המדריך למתפלל בתקופת הקורונה" והשירים "אצלי הכל בסגר" ו"אח שלי מתחסן". מערכונים נוספים שיצאו בזמן הקורונה (ללא קשר) הם: "מכת דם", "מר פודלמן – התעודה", "הבן הרביעי מארח", "חד גדיא", "ל"ג בעומר בקורונה", "ריבונות", וירושלים שרים עצמאות. הם גם העלו את המופע "חלומות במגירה" המלא ובחינם ביוטיוב[18].

בנוסף הם יצרו בשיתוף ערוץ tov את התחרות "הדבר הטוב הבא", תחרות מצחיקי הציונות הדתית.

ב-2021 יזמו אנדרדוס את הקמת ההרכב הקומי הנשי "שלושתרבעי" (רותם רייף, שרי תורג'מן וצוריה נעים) היוצר, בדומה לאנדרדוס, סרטונים קומיים על נושאים דתיים ואוניברסליים.[19]

בנובמבר 2022 העלה ההרכב את המחזמר החמישי, "הרפתקאות האביר פומפדור". כמו במחזות הקודמים חברי ההרכב כתבו גם את המחזה הזה, אבל הפעם לראשונה בנוסף אליהם צורפו שחקנים נוספים: אסי צובל ויהונתן רוזנהק.

בדצמבר 2022 פרסם ההרכב את המופע הראשון ואת המחזמר השני, "הדייג ודג הזהב", ביוטיוב, ונכון לפברואר 2023 יש לו 24,000 צפיות.

בינואר 2023 פרסם ההרכב את השיר "מזל טוב נהוראי". והעלה כמה קטעים מתוך מופע המערכונים "אנדרדוס חי". בפברואר 2023 פרסם ההרכב את המחזמר השלישי, "מערת האוצר" ביוטיוב, ויש לו 10,000 צפיות. במרץ 2023 פרסם ההרכב את המופע השני ביוטיוב ולו 21,000 צפיות. באוקטובר 2023 פרסם ההרכב ביוטיוב את המחזמר הרביעי, "הרפתקה בחלל".

תוכן הסרטונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המערכונים עוסקים בסיטואציות מהווי החיים בציבור הדתי לאומי. כל סרטון נפתח או נסגר בסמליל של כלב עם כיפה בפה, ונשמעות מספר נביחות. בדרך כלל הסרטון מכיל מערכון בודד, אך לעיתים הוא מכיל רצף של קטעים המכונה: "דיבוק". בסיום חלק מהסרטונים מופיעה פרפרזה הומוריסטית של משפט ידוע מן המקורות. במספר סרטונים שונה המבנה שלהם, בהקשר לתוכן שהציגו (פורים לא נעים,[20] אחלה חסודה, פינג פונג).

על אף שהסרטונים עוסקים רבות בהומור על החיים הדתיים, חברי ההרכב מדגישים שהכוונה היא לא לצחוק על הדת. לדבריהם, ”אנחנו ממש לא דתיים-לייט. בציבור הדתי יש קטע כזה, שמי שרוצה להיות דתי ומצחיק – או ששוחט פרות קדושות, או שחותר להומור קלאסי אורתודוקסי. אנחנו הלכנו לכיוון חדש – לא שוחטים את הפרה, אלא רק דוחפים אותה קדימה.”[4] בראיון לערוץ 7, מתן צור, חבר ההרכב, אמר: ”אנחנו לא מזלזלים בהלכה, לא מזלזלים בתורה, רק מוסיפים קצת חיות והומור.”[1] בראיון לעיתון בשבע, הבהיר נדב נוה את הקווים האדומים של הקבוצה: ”בכל מקרה, יהיו קווים אדומים מבחינתנו, שלגביהם לא נתגמש: קללות, צניעות, תכנים ומסר.”

דמויות בולטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מר פודלמן (נדב נוה)
  • ליימך שטוץ (יאיר יעקבי)
  • מר מסעוד (אשר בן אבו)
  • פריינטה הדרשן (מתן צור)

ישיבת הנהלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שירים וקאברים שביצעו[עריכת קוד מקור | עריכה]

השפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטוני הקבוצה הפכו לפופולריים, ובמיוחד בציבור הדתי לאומי, והביטוי "אחלה חסודה" הפך לשגור בפיהם של רבים.

בין הביטויים להשפעת הקבוצה, היו ממים וקומיקסים שנעשו עליה,[21][22][23][24] ציונים לשבח[25] וגרסאות כיסוי לסרטונים שלה.[26][27]

המאייר אור רייכרט הקדיש להרכב קריקטורה, על בסיס תמונה מאחד הסרטונים שלהם, המציגה את חברי הקבוצה בצורה דומה לציור "הסעודה האחרונה".[28]

המגזין מוצש דירג ב-2013 את ההרכב במקום ה-27 ברשימת "100 האנשים שעושים לנו את המגזר" (רשימת 100 האנשים המשפיעים ביותר במגזר הדתי לאומי).[29]

בסקר שערך העיתון שביעי נבחר ההרכב במקום הראשון ב"מצעד השנה" בקטגוריית הסטנדאפ לשנת 2014.[30]

במסגרת "נבחרי שנת תשע"ז במוזיקה" של אתר סרוגים נבחר ההרכב להרכב השנה.[31]

בסוף שנת 2022 נערך במועדון הגולה ערב מחווה להרכב לרגל העשור להיווסדו.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות המופע שהקבוצה העלתה ב-9 בפברואר 2013 זכתה הקבוצה לביקורות נלהבות.

העיתונאית אמילי עמרוסי, שנכחה במופע ב-9 בפברואר 2013, ציינה בדף הפייסבוק שלה: ”ראיתי אתמול את המופע החדש של אנדרדוס. תתפסו את הנעליים הראשונות שאתם רואים ופשוט רוצו. השתעלתי מצחוק... בשנייה שהמופע התחיל היה ברור שהם עלו על המגרש של הגדולים. מצחיקים מאוד, מדויקים מאוד ומהודקים מאוד... כמו סרטוני היוטיוב שלהם – היו שם מקצוענות, כישרון כתיבה ענק, כישרון משחק מהמם, הקפדה על פרטים, ביקורת פנים מגזרית חריפה והכי טוב: ההרגשה שזר לא יבין. שזה שלנו, רק שלנו, ורק אנחנו יכולים לצחוק ככה מהקטעים האלה, של בתוך המשפחה”.[32]

גם העיתונאי חנוך דאום נכח בהופעה. ברשמיו לאחר ההופעה כתב דאום בדף הפייסבוק שלו: ”היום יש יוטיוב, ובוגרי ישיבת ההסדר קריית שמונה העלו לשם מערכונים. פחדתי שהגרסה הבימתית תאבד את הקסם. היא לא. ההופעה של אנדרדוס היא באמת מצוינת... מי שלא הולך יש לו עסק איתי”.[33]

המופע זכה לביקורות נלהבות גם מהאתר כיפה,[34] הסופרת ליאת רוטנר,[35] המגזין מוצש[36] והעיתונאי אבי סגל.[37]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 יוני קמפינסקי, בואו להכיר את צוות ה"אנדרדוס", באתר ערוץ 7, 28 בינואר 2012
  2. ^ אנדרדוס - העמוד הרשמי - YouTube, באתר www.youtube.com
  3. ^ אודות, באתר הרשמי של אנדרדוס(הקישור אינו פעיל, 10.06.2018)
  4. ^ 1 2 לירון נגלר כהן, דוסים? זה מצחיק אותי, באתר ynet, 12 בינואר 2012, באתר Ynet
  5. ^ אנדרדוס – מספר הודעות, באתר YouTube,‏ 9 בינואר 2012
  6. ^ אנדרדוס – המירוץ למיליון 3, באתר YouTube,‏ 10 בינואר 2012
  7. ^ האנדרדוס לט"ו באב: את אחלה חסודה (וידאו), באתר חורים ברשת, 3 באוגוסט 2012
  8. ^ את אחלה חסודה, באתר mako, ‏8 באוגוסט 2012
  9. ^ את אחלה חסודה – מתן צור בריאיון על הקליפ המוצלח, באתר YouTube, ‏12 באוגוסט 2012
  10. ^ ליטל לוין, "אחלה חסודה" כובש את הרשת, באתר הארץ, 22 באוגוסט 2012
  11. ^ אנדרדוס - אחלה חסודה, נבדק ב-2022-07-07
  12. ^ הזמנה לטקס גמר מעלה 3/1/13 אנדרדוס, באתר YouTube, ‏11 בדצמבר 2012
  13. ^ איפה היא עושה שרות ?? מרכז לזהות יהודית, באתר YouTube, ‏4 בדצמבר 2012
  14. ^ אנדרדוס – שנה טובה ביוטיוב, 30 באוגוסט 2013.
  15. ^ אנדרדוס – שיר הסמס, באתר YouTube, ‏20 בפברואר 2014
  16. ^ הסרטונים הבולטים ביותר ב-2014 (ישראל), באתר YouTube
  17. ^ חיים אקשטיין, ים של בדיחות – ביקורת הצגה, באתר ערוץ 7, ‏30 בנובמבר 2017
  18. ^ לאחר הקורונה מחקו אותו ובפברואר 2023 העלו אותו מחדש ויש לו 101,000 צפיות
  19. ^ יצחק טסלר, הדתיות שמככבות בהרכב קומי נשי: "גם חילונים נהנו", באתר ynet, 8 במרץ 2022
  20. ^ "פורים לא נעים" – בקרוב בבתי הקולנוע, באתר YouTube, ‏29 בפברואר 2012
  21. ^ ה' רועי קהת, בקורות ארוכות יותר בדרך, באתר פייסבוק, 10 בפברואר 2013
  22. ^ האחים שלפין, מחווה לאנדרדוס, באתר פייסבוק, 19 בפברואר 2013
  23. ^ אלחנן בן אורי, קומיקס על אנדרדוס, באתר פייסבוק, 20 בפברואר 2013
  24. ^ אלקנה איצקוביץ, כנגד ארבעה בנים, באתר פייסבוק, 14 במרץ 2013
  25. ^ ציון לשבח מהמגזין מוצש
  26. ^ אנדרדוס – קאבר לקטע מתוך דיבוק#2 – חיובים, באתר YouTube, ‏28 במרץ 2012
  27. ^ אחלה חסודה – שבט נאמן שדה אליהו, באתר YouTube, ‏17 בנובמבר 2012
  28. ^ "הסעודה האחרונה" – גרסת אור רייכרט, באתר פייסבוק, 25 במרץ 2012
  29. ^ מגזין מוצש, גיליון 100, 21 במרץ 2013, י' בניסן ה'תשע"ג
  30. ^ עיתון השבת שביעי, גיליון 130, 24 בספטמבר 2014, כ"ט באלול ה'תשע"ד
  31. ^ לינוי משעלי, ‏סיכום נבחרי שנת תשע"ז במוזיקה, באתר "סרוגים", 18 בספטמבר 2017
  32. ^ אמילי עמרוסי, ראיתי אתמול את המופע החדש של אנדרדוס באתר פייסבוק, 10 בפברואר 2013
  33. ^ חנוך דאום, ההופעה של אנדרדוס במועדון הגולה, בדף הפייסבוק שלו, 10 בפברואר 2013
  34. ^ נטעאל בנדל, הצחקתם אותנו: אנדרדוס במופע חדש שפורץ את גבולות היוטיוב, באתר כיפה, 11 בפברואר 2013
  35. ^ ליאת רוטנר, דעות קדומות, באתר פייסבוק, 14 בפברואר 2013
  36. ^ מגזין מוצש, מופע ההשקה של אנדרדוס, 15 בפברואר 2013
  37. ^ אבי סגלמחלוקת לשם שוליים, באתר ערוץ 7, 21 בפברואר 2013