אנימה (אלבום)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Ænima
אלבום אולפן מאת טול
יצא לאור 17 בספטמבר 1996
הוקלט מספטמבר 1995 עד מרץ 1996 באולפני "אושן ווי" הוליווד, קליפורניה ובאולפני "דה הוק" הוליווד, קליפורניה
סוגה מטאל אלטרנטיבי, פרוגרסיב מטאל
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 77:23
חברת תקליטים זו אנטרטיינמנט
הפקה דייוויד בוטריל
כרונולוגיית אלבומים של טול
Undertow
(1993)
אנימה
(1996)
Lateralus
(2001)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Ænima (אנימה) הוא אלבום הסטודיו השני של להקת המטאל טול. האלבום יצא לאור ב-17 בספטמבר 1996 בגרסת וניל וב-1 באוקטובר 1996 בגרסת תקליטור, מאז מכר כ-3,429,000 עותקים (נכון ל-7 ביולי 2010) והוכרז על ידי הRIAA כפלטינה משולשת. ב-1998 קיבלה הלהקה את פרס הגראמי ל"אלבום השנה במטאל", ומועמדות על "העטיפה הטובה ביותר לתקליט" על עבודם ב"אנימה".

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנתיים אחרי יציאתו לאור של האלבום Undertow החלה הלהקה להקליט את אלבומם החדש יחד עם המפיק דייוויד בוטריל, אשר בין היתר פעל בשיתוף עם הלהקה קינג קרימזון. במהלך העבודה על האלבום עזב פול דאמור את הלהקה ואת מקומו מילא הבאסיסט ג'סטין צ'נסלור הבריטי. את הקרדיט על עטיפת האלבום הייחודית קיבל האומן האמריקאי קאם דה לאון.

דיוקנו של ביל היקס על עטיפת האלבום

בניגוד לשני האלבומים שקדמו לו, אנימה הביא עמו סגנון שונה שביטא את התפתחות הלהקה לעבר צליל יותר פרוגרסיבי, דבר שניתן להבחין בו לדוגמה בשירים Forty six & 2 ו-Pushit. האלבום עצמו מוקדש לסאטיריקן ביל היקס, אשר הכיר את קינן טוב זמן לפני כן. ההקדשה מתבטאת בעטיפה אלטרנטיבת עם תמונתו של ביל היקס, בחוברת המצורפת עם התקליט ובשירים Third Eye ו-Ænima.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

השם אנימה מורכב משילוב בין שתי המילים "anima" (מלטינית: "נשמה", מונח אשר שימש פעמים רבות את הפסיכולוג קארל יונג) ו"enema" (מאנגלית: חוקן). מכיוון שההגד מקורו בתחום הפסיכולוגיה והרפואה, יש הטוענים כי ניתן לפרש את משמעותו במובן של "החייאת הנשמה" או "ריפוי הנשמה". מעבר להשערות אלו, לא מספקים חברי הלהקה מידע נוסף בדבר משמעות השם.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"אנימה" קיבל ביקורות טובות ממספר גדול של מבקרים. האלבום הגיע עם יציאתו למקום השני ברשימת רבי המכר של בילבורד, סינגלים רבים מתוכו אף מילאו רשימות רבות תחת הכותרת "שיר השנה ברוק" ב-1996 ו-1997. גם הביקורות מן הקהל היו טובות מאוד ורבים קיבלו באהדה את השינוי שעשתה הלהקה. עד היום רבים ממעריצי טול מחשיבים את אלבום זה לטוב ביותר שנעשה על ידי הלהקה עד כה.

רצועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימת שירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. "Stinkfist" - 5:11
  2. "Eulogy" - 8:29
  3. "H." - 6:07
  4. "Useful Idiot" - 0:39
  5. "Forty six & 2" - 6:04
  6. "Message To Harry Manback: - 1:53
  7. "Hooker With Penis" - 4:34
  8. "Intermission" - 0:56
  9. "Jimmiy" - 5:24
  10. "Die Eier Von Satan" - 2:17
  11. "Pushit"- 9:56
  12. "Cesaro Summability" - 1:26
  13. "Ænima" - 6:40
  14. "(-) Ions" - 4:00
  15. "Third Eye" - 13:47

קטעי מעבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנימה מלווה ב-6 קטעי מעבר אשר לכל אחד משמעות שונה בין אם בהקשר לשיר אחר בתקליט או אם בהקשר כללי יותר.

  • "Useful Idiot" - קטע הממוקם בסוף רשימת הרצועות בצד הראשון של גרסת הוניל של אנימה. בשמיעה ראשונה ניתן לחשוב כי קטע קצר זה הוא מכלול של רעשים סתמיים החוזרים על עצמם. למעשה, אלו רעשים הזהים לקולות המפיקים נגני תקליטים המנגנים את סיומו של תקליט ויניל. יש הטוענים כי זו היא סוג של מתיחה על ידי הלהקה.
  • "Message To Harry Manback" - הקלטה אמיתית שהשאיר איטלקי אלמוני במשיבונו של סולן הלהקה מיינארד. ההודעה עצמה יועדה להיות הודעת הקנטה של אותו אנונימי אשר זמן לפני כן נכח בביתו של מיינארד וסולק ממנו לאחר שהתגלה כי אף אחד לא באמת מכיר אותו. תוספת הפסנתר נעשתה על ידי הלהקה ומטרתה להציג את הקטע באופן אירוני כשיר אהבה.
  • "Intermission" - קטע מעבר לפני השיר Jimmy, אשר בעצם מחקה את אותו ריף על אורגנית.
  • "Die Eier Von Satan" - קטע של כשתי דקות בו נשמע אדם דובר גרמנית באופן מתלהם בלווי קריאות עידוד של קהל. המילה "שטן" בשם השיר עשויה להרתיע אנשים, אך למעשה מילות השיר מתארות מתכון לעוגיות. "עוגיות החשיש", כפי שהן נקראות בגרמניה, מקבלות בשיר את השם "ביצי השטן" (שם השיר). כמו בעברית, המילה "ביצים" בגרמנית משמשת גם כסלנג ל"אשכים". לכן, בזמן שנהוג לפרש את שם השיר כ "Balls of Satan", ניתן גם לתרגם אותו בתור "Eggs of Satan".
  • "Cesaro Summability" - קטע המתחיל בקולות בכי של תינוק ואחריו קולות ורעשים רנדומליים הקשים לזיהוי.
  • "Ions (-)" - שילוב של צלילי יונים העוברים מצד לצד וקולות של רעמים ורוחות חזקות.

קרדיט[עריכת קוד מקור | עריכה]

נגינה

(אף שפול ד'אמור אחראי על הבאס בשירים "Pushit", "Stinkfist" ,"Eulogy" ו-"Ænima", החלטתו הייתה שלא להופיע ברשימת הקרדיטים.)

אחר

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]