אנפת גוליית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאנפת גוליית
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: שקנאים
משפחה: אנפתיים
סוג: אנפה
מין: אנפת גוליית
שם מדעי
Ardea goliath
קרצשמר, 1827
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנפת גוליית היא מין של אנפה. היא מצויה בעיקר באפריקה שמדרום לסהרה, וישנן אוכלוסיות קטנות בדרום אסיה ובדרום-מערב אסיה.

בישראל היא מזדמנת נדירה ביותר עם שש תצפיות עד סוף שנות השבעים, בעמק החולה, מעגן מיכאל, ואילת. מאז ועד היום נרשמה עוד תצפית בודדת בשנת 1993 במעגן מיכאל[2].

זהו המין הגדול ביותר במשפחת האנפתיים. רוב גופה של האנפה צבוע באפור-כחלחל, אך צווארה, ראשה, וחזה חומים. גובהה כ-120 עד 152 ס"מ, משקלה כ-4.3 עד 4.5 ק"ג, ומוטת כנפיה כ-185 עד 230 ס"מ; הנקבות קטנות מעט מהזכרים.

תוחלת החיים של אנפות הגוליית בבר עומדת על כ-15 שנים.

התנהגות ותזונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האנפה ניזונה בעיקר מדגים גדולים, ומתעלמת בדרך כלל מהקטנים יותר; היא ניזונה בדרך כלל מכ-2 עד 3 דגים ליום. האנפה לעיתים אוכלת גם פגרים, צפרדעים, סרטנים, יונקים קטנים, לטאות, נחשים וחרקים. זהו מין יחידאי, ורק לעיתים נדירות נצפו קבוצות או זוגות מחוץ לעונת הרבייה. האנפות טריטוריאליות, ויגנו על אזורי האכילה שלהן מפלישה של אנפות אחרות ממין זה. אנפות הגוליית אינן נודדות בדרך כלל, אך הן יכולות לעבור לאזור אכילה אחר אם התנאים בבית הגידול המקורי קשים.

האנפות פעילות בעיקר בשעות הלילה. במשך רוב שעות הערות שלהן, הן עומדות בתוך המים, ומחכות שהטרף יתקרב אליהן.

רבייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונת הרבייה מתרחשת בדרך כלל בעונה הרטובה - בין נובמבר למרץ. באזורים מסוימים אין עונת רבייה מוגדרת, אלא הפרטים מתרבים לכל אורך השנה במידה שווה. הרבייה לא מתרחשת בהכרח כל שנה. הפרטים במין זה מונוגמיים - הזכר והנקבה משתתפים בבניית הקן ובגידול הגוזלים. לא נצפתה התנהגות חיזור אצל אנפות גוליית, אך ידוע שצבע הגוף נעשה בהיר יותר לקראת עונת הרבייה, ושהזכר והנקבה משמעים מעין "דואט" בתקופה זו.

האנפות מעדיפות לקנן על איים, או על מקבצי צמחייה; הן עשויות לנטוש את אתר הקינון אם הוא מתחבר ליבשה. באגמים או במקווי מים גדולים ישנו בדרך כלל מספר גדול של אנפות. לעיתים, גם שחפים, מינים אחרים של אנפות, נחשונים, מגלנים וקורמורנים מקננים במושבות הקינון של אנפות הגוליית. הקן נבנה בדרך כלל מענפים וזרדים, וקוטרו כמטר עד מטר וחצי.

הביצים כחולות בהירות, ושוקלות כ-108 גרם. גודל התטולה הוא בין 2 ל-5 ביצים בדרך כלל, והדגירה נמשכת 24-30 ימים. רק כ-25% מהביצים בוקעות לבסוף, בגלל תנאי הסביבה או טריפה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנפת גוליית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אנפת גוליית באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ מגדיר הציפורים של ישראל - אנפת גולית, באתר פורטל צפרות