אנקומיינדה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איור ב"קודקס קינגסבורו" שבו רואים אנקומנדרו מעניש אינדיאני מקסיקני

אנקומיינדהספרדית: encomienda, בטגלוג: Enkomiyenda) הייתה אצל הספרדים שיטה משפטית וחברתית-כלכלית פאודלית שנכפתה על ילידים, באמריקה ובפיליפינים שחויבו לפיה "לגמול" לספרדים באמצעות עבודה, מוצרים ומיסים, עבור החינוך בדת הנוצרית הקתולית ועבור החסות והביטחון.

השיטה הונהגה לראשונה בחצי האי האיברי של ימי הביניים על ידי ממלכות אראגון וקסטיליה בתקופת הרקונקיסטה. ה"אנקומיינדס" היו תחילה אחוזות, נכסי דלא ניידי וכן קצבאות או הטבות שהוענקו למסדר צבאי על מנת להגן על תושבי אזורי הספר שגבלו באזורים תחת שליטה מוסלמית.

כבר בתחילת המאה ה-16 הייתה האנקומיינדה כלי לקולוניזציה שאומץ על ידי הספרדים בימי כיבוש אמריקה וכיבוש הפיליפינים. ה"אנקומיינדה" באמריקה, כגרסה של הארגון הפאודלי שהתקיים באירופה, הצטיינה בתכונות מיוחדות חדשות נוספות. ה"אנקומיינדה" הקולוניאלית הייתה שטח מסוים שבה התקיימה קבוצה של ילידים ושנמסר לכמה מתיישבים ספרדים, המכונים "אֶנקוֹמֶנדֵרוֹס" (encomenderos), על מנת לנהל אותם ולהביאם לדת הנוצרית. האנקומיינדה הייתה במקרה זה מוסד שנועד לחזק את הקולוניזציה של השטחים החדשים באמצעות שיעבוד פיזי, נפשי ודתי של האוכלוסיות הילידיות הפרה-קולומביאניות.

אף-על-פי שהספרדים הכירו בילידים כבני אדם (סוגיית היותם בעלי "נשמה" הועלתה לדיון על ידי קרל החמישי, קיסר האימפריה הרומית הקדושה בוויכוח ואיאדוליד והוכרעה אחרי דיונים סוערים) הם סברו שכמו הקטינים, גם הילידים אינם אחראים למעשיהם והם זקוקים לפיקוח של האנקומנדרוס. קביעה זו שימשה להצדקת שיעבוד האינדיאנים הילידים. תוך זמן קצר האנקומנדרוס התחילו לנצל את הילידים שבפיקוחם, ה"אנקומנדאדוס" (encomendados), בעבודות פרך בלתי אנושיות. הם קיבלו מהשלטון המלכותי חופש פעולה מוחלט בניצול האינדיאנים שבשליטתם. ראשי הילידים אולצו לאסוף למען ה"אנקומנדרוס" את כל המוצרים - דברי מזון כמו תירס, דגים, בשר וכן מתכות. האנקומנדרו נשאר בקשר קבוע עם האחוזה - ה"אנקומיינדה", אך התגורר בעיר.

כל מי שהצטיין בשרות הכתר הספרדי ובמפעל ההתיישבות הספרדית באדמות שנתגלו לא מכבר ונכבשו, יכלו להיות מתוגמלים על ידי קבלת אנקומיינדס. בהתחלה הוענקו אנקומיינדס עם זכות להורשה לכמה דורות, אך בהמשך הם הוענקו זמנית בלבד ללא אפשרות להורישם.

שיטת האנקומיינדה הוחלפה על ידי שיטת האסיינדות (Hacienda) שהן נחלות בבעלות הקולוניאליסטים.

האנקומנדרוס לא פעלו בעצמם לשם העברת האינדיאנים לדת הנוצרית, ומשימה זאת הופקדה למעשה לידי המסדרים הדתיים, בעיקר הפרנציסקנים והדומיניקנים. אינדיאנים רבים נעקרו ממקומותיהם ויושבו מחדש (רדוקסיון - Reducciones) בקהילות נוצריות.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Vellaneda, Jose Ignacio, The Conquerors of the New Kingdom of Granada, Albuquerque: University of New Mexico Press, 1995
  • Crow, John A., The Epic of Latin America, London, 1992
  • Guitar, Lynne, "Encomienda System", in: Junius P. Rodriguez (ed.), The Historical Encyclopedia of World Slavery, Vol. 1, A-K, Santa Barbara, CA: ABC-CLIO, 1997, pp. 250–251.
  • Himmerich y Valencia, Robert, The Encomenderos of New Spain, 1521–1555, Austin: University of Texas Press, 1991

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]