אנשים זרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנשים זרים
אלבום אולפן מאת ירדנה ארזי
יצא לאור יוני 1992
הוקלט 1991
סוגה אתני
שפה עברית
חברת תקליטים NTE
הפקה נתן תומר
כרונולוגיית אלבומים של ירדנה ארזי
תחנה בדרך
(1989)
אנשים זרים
(1992)
מתוך שאהבתי
(1995)

אנשים זרים הוא אלבום של ירדנה ארזי, אשר יצא ב-1992.

האלבום עורר ציפיות גבוהות לקראת שובה של ארזי לעשייה מוזיקלית אחרי שלוש שנות שתיקה. לצורך האלבום גייסה ארזי את המפיק יעקב גלעד ואת שותפו המרכזי ליצירה, יהודה פוליקר. לצדם שימש כמנהל מוזיקלי המוזיקאי גלעד עצמון. החיבור בין עצמון לארזי עורר הרמת גבה בתעשיית המוזיקה, לצד ביקורת שלילית על האלבום, למרות שזכה להצלחה וזכה בתואר אלבום זהב. בכל תקופת ההקלטות שמרו ארזי וגלעד על דממה תקשורתית, והדפו כל ניסיון לדלות פרטים על הכיוון המוזיקלי. לבסוף בחרו בקו אתני עם נגיעות יווניות, וכן בטקסטים מורכבים ועמוקים של יונה וולך, לאה גולדברג ותרצה אתר.

העבודה על האלבום "אנשים זרים" נמשכה כשלוש שנים. ב-13 באוקטובר 1991 הוציאה לאור ארזי סינגל ראשון לרדיו, הלהיט ילדה יחפה שכתבו לה אסתר שמיר וגלעד עצמון[1]. השיר, שתיאר בצורה קודרת וכואבת את המצב אז במדינה, עורר עניין תקשורתי רב בשל שובה של ארזי לפעילות וזכה להצלחה גדולה, ושהה 20 שבועות במצעד הפזמונים של רשת ג' מהם 3 שבועות בראש. השיר רומז לירדנה ארזי עצמה אשר הייתה "ילדה יחפה קלועת צמות."

בעקבותיו יצאו הסינגלים "ארמון הקרח" שכתבו אסתר שמיר וגלעד עצמון (12 בינואר 1992, 10 שבועות במצעד הפזמונים), "שיר אישה בחורף" ("אהבתנו היא תשבץ") שכתבו יהונתן גפן ויהודה פוליקר (8 במרץ 1992, 7 שבועות במצעד הפזמונים), "מתוך הנשכחות" שהלחין יהודה פוליקר למילים של לאה גולדברג (19 באפריל 1992, 5 שבועות במצעד הפזמונים) ו"הבובה של גוגול", שהלחין דני שושן למילים של יונה וולך (16 באוגוסט 1992, 10 שבועות במצעד הפזמונים).

בנוסף יצאו הסינגלים "דמעת אמא שלי", לחן של גלעד עצמון לטקסט של תרצה אתר (24 במאי 1992) ו"כל זה ואני" לחן של שאול בן אמיתי למילים של יונה וולך (29 בנובמבר 1992) אשר צעדו שבוע אחד בלבד במצעד הפזמונים. סינגל נוסף מהאלבום "אולי אני אבודה" נכתב על ידי יעקב גלעד ללחן של השיר Eleni שביצעה במקור הזמרת היווניה חאריס אלקסיו והיה ללהיט גדול.

במצעד הפזמונים העברי השנתי דורגו השירים ילדה יחפה במקום השביעי ו"שיר אישה בחורף" במקום ה-12, אך ארזי הפסידה את תואר זמרת השנה לגלי עטרי.

האלבום נחל הצלחה וזכה בתואר אלבום זהב. הוא נמכר ב-18 אלף עותקים, ולמרות ההצלחה הותקף רבות בכלי התקשורת. ידיעות אחרונות פרסם כתבה גדולה תחת הכותרת "הנפילה", בה תקפו את ארזי שורה של אנשים שעבדו איתה בעבר, בהם גברי מזור, שהיה יועצה האמנותי עד 1989, ואהוד מנור, שלראשונה בקריירה של ארזי לא כתב שיר לאלבום שלה.

המתקפה התקשורתית הביאה את ארזי להפסקה נוספת בת שלוש שנים עד צאת אלבומה הבא.

רשימת השירים באלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. מתוך הנשכחות (לאה גולדברג/יהודה פוליקר)
  2. שיר אישה בחורף (אהבתנו היא תשבץ) (יהונתן גפן/יהודה פוליקר)
  3. אולי אני אבודה (אולי אני בזבזתי את אהבתה) (יונה וולך/שאב מאמי)
  4. פתאום אני אדם פחדן (יונה וולך/יווני)
    השיר נקרא במקור "פתאום אני נעשית".
  5. אינני (יעקב גלעד/יווני)
    השיר, שנקרא במקור "אלני" (ELENI), בוצע במקור על ידי הזמרת חאריס אלקסיו. ב-1988 בוצע השיר לראשונה בעברית על ידי יעקב נווה באלבומו "אהבה ממבט שני", ונקרא בתרגומו של דודו ברק "אלני בת אלמוות". לאלבום זה של ארזי השיר תורגם מחדש על ידי יעקב גלעד, כשדמותה של גיבורת השיר המקורי אינה מסופרת בו.
  6. כל זה ואני (הבית עומד) (יונה וולך/שאול בן אמיתי)
  7. ילדה יחפה (אסתר שמיר/גלעד עצמון)
  8. הבובה של גוגול (שן דובי שן) (יונה וולך/דני שושן)
  9. דמעת אמא שלי (תרצה אתר/גלעד עצמון)
  10. ארמון הקרח (אסתר שמיר/גלעד עצמון)

משתתפים באלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יואב בירנברג, ירדנה ארזי. חדש, חדשות, 13 באוקטובר 1991