אסטריקס הגאלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אסטריקס הגאלי
Astérix le Gaulois
עטיפת התרגום לעברית
עטיפת התרגום לעברית
מידע כללי
מאת רנה גוסיני
שפת המקור צרפתית
סוגה קומיקס
הוצאה
הוצאה Dargaud
תאריך הוצאה 1961 (המקור בצרפתית), 1982 (התרגום לעברית)
מספר עמודים 48
הוצאה בעברית
הוצאה דליה פלד מוציאים לאור
תרגום אביטליקס - אביטל ענבר
פרסים
רשימת 100 הספרים של המאה של לה מונד עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
סדרת ספרים אסטריקס
הספר הבא מגל הזהב עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002155538
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אסטריקס הגאליצרפתית: Astérix le Gaulois) הוא ספר הקומיקס הראשון בסדרה הצרפתית הידועה "אסטריקס". את הספר כתב רנה גוסיני ואייר אלבר אודרזו, והוא פורסם לראשונה בשנת 1961. תרגום לעברית של הקומיקס יצא לאור בשנת 1982. בשנת 1999, הספר דורג במקום ה-23 ברשימת 100 הספרים של המאה ה-20 של העיתון לה מונד והרשת הקמעונאית הצרפתית Fnac.

בשנת 1967 הופץ סרט ההנפשה "אסטריקס הגאלי" שמבוסס על ספר הקומיקס.

עמ' 35 של הקומיקס לא צויר על ידי אודרזו: הציור של אודרזו אבד בזמן ההדפסה וצויר מחדש על ידי אחיו של אודרזו, מרסל.[1]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור נפתח בתיאור רקע קצר של התרחבות האימפריה הרומית, כיבושה של ארץ "גאליה" (צרפת כיום) והניצחון על השבטים הברברים הגרמאניים.

חיילים רומיים אורבים ביער לאנשי כפר גאלי שעומד במצור. אסטריקס, לוחם גאלי אמיץ וחכם, נקלע למארב, אך יוצא ממנו בשלום תוך כדי שהוא מותיר את החיילים מוכים וחבולים. אסטריקס הולך לכהן הכפר, כהן-העץ אשפיקס, שרוקח עבור תושבי הכפר שיקוי פלא שמעניק להם כוחות על-אנושיים ומסייע בעדם להילחם ברומאים.

במחנה הרומאי הסמוך "מצבעגום" שורר כאוס. מפקד המחנה, פנימדומוס פרדיוטוס, אובד עצות ולא מבין כיצד כפר גאלי קטן עומד בפני האימפריה הרומית. בניסיון להכניע את הכפר מבקשים הרומאים להחדיר חייל רומי מחופש לתוך הכפר. הליגיונר קליגולה מינוס נבחר למשימה. הרומאים עורכים מצג שווא בו הם תופסים את קליגולה ולוקחים אותו בשבי. אסטריקס וחברו אובליקס שומעים את קריאות העזרה של קליגולה ונחלצים לעזרת 'אחיהם' הגאלי.

אסטריקס ואובליקס שבים עם קליגולה לכפר, שם הוא שוהה מספר ימים שבהם הוא מתוודע לכוחות המיוחדים של הגאלים. לאחר הפצרות חוזרות ונשנות מסכים כהן העץ אשפיקס לגלות לו על קיומו של שיקוי הפלא, ואף נותן לקליגולה ליטול ממנו. קליגולה, שזכה באמונם של הגאלים, מוזמן לרקוד עימם את הריקוד הגאלי המפורסם, שכולל משיכות הדדיות בשפם. במהלך הריקוד נתלש השפם המודבק מפניו של קליגולה. הגאלים שמבינים כי מדובר בחייל רומאי מנסים לתופסו אך ללא הצלחה, משום שטרם חלפה השפעת שיקוי הפלא שנטל. קליגולה מצליח לשוב למחנהו ולגלות את סודם של הגאלים לרומאים.

הרומאים אורבים לכהן-העץ אשפיקס, ולוכדים אותו ביער. הם מענים אותו על מנת שיגלה את המתכון לשיקוי הפלא, אך כוחותיו המאגיים מונעים ממנו את תחושת הכאב והם כושלים בניסיונותיהם. אסטריקס מתחקה אחר עקבותיו של הכהן שנעלם. עגלון גאלי מספר לו כי ראה כהן-עץ שהובל למחנה מצבעגום על ידי החיילים הרומאים. אסטריקס מתגנב בעגלת העגלון למחנה, וחודר לאוהל השמור בו מוחזק אשפיקס. השניים מתייעצים ומחליטים להתל ברומאים. אסטריקס נכנע לרומאים בכוונת תחילה, ולאחר שאלה מענים אותו על ידי דיגדוגים, מסכים אשפיקס לגלות את המתכון של שיקוי הפלא ולהכינו, בתנאי שיובאו לו כל מרכיביו.

אשפיקס דורש רכיבים נדירים שאינם מצויים באזור, מהם הוא רוקח שיקוי דמה שמצמיח שיער במהירות מוגזמת לכל השותה ממנו. לאחר שהשיקוי נבדק על העגלון הגאלי כדי לבדוק אם הוא רעיל, החיילים הרומאים שותים מן השיקוי ובחלוף זמן מה הם מבחינים בצמיחה המהירה של שערם. הם מכריחים את אשפיקס להכין שיקוי נגד. אשפיקס מכין שני שיקויים, האחד הוא השיקוי שמעניק כוחות על, אותו הוא נותן לאסטריקס לשתות, והשני הוא שיקוי דמה נוסף. לאחר שהבינו כי רומו בשנית מנסים החיילים לתפוס את אסטריקס, אבל הוא נעזר בכוח שמעניק לו השיקוי ובורח מהם יחד עם אשפיקס. מגיעה תגבורת והשניים כמעט נתפסים, אך יוליוס קיסר מגיע למחנה, ולנוכח מצב צמיחת השיער של הליגיונרים הוא נאלץ להעניק חנינה לאסטריקס ואשפיקס בתמורה לקבלת סם הנגד לצמיחת השיער.

מאפיינים ייחודיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר זה, הראשון בסדרה, ניתן להבחין במספר מאפיינים ייחודיים שלא חוזרים על עצמם בשאר הספרים ופרטים ששונו בספרים המאוחרים יותר, ביניהם:

  • בספר זה כהן העץ אשפיקס הולך בעזרת מקל, אך בכל שאר הספרים הוא לא משתמש בו.
  • בספר זה אובליקס ממלא תפקיד שולי למדי, ואשפיקס מתפקד כדמות מרכזית יותר.
  • בספר זה תושבי הכפר שותים את שיקוי הפלא באופן תדיר, ואילו בשאר הספרים הם שותים את השיקוי רק בהזדמנויות נדירות.
  • בספר זה הבקתה של אשפיקס נמצאת ביער, ובשאר הספרים ביתו נמצא בכפר.
  • בספר זה אין דמויות נשיות כלל.

דמויות ייחודיות לספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קליגולה מינוס - החייל הרומי ממחנה "מצבעגום", שנבחר להיות המתחזה לגאלי שיחדור לכפר (באמצעות משחק "כיסאות מוזיקליים"). בתור גאלי לכאורה הוא נאלץ להעניק לעצמו שם גאלי (קליגולימיניקס). שפמו המזויף נתלש באמצע ריקוד.
  • פנימדומוס פרדיוטוס - מפקד מחנה "מצבעגום" הרומאי. מבקש לתפוס את מקומו של יוליוס קיסר בעזרת שיקוי הפלא.
  • יוליוס קיסר - מנהיג האימפריה הרומית, מתואר כאדם יפה מראה ומרשים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Goscinny-Uderzo, Le livre d'Astérix le Gaulois, 1999, עמ' 124