אסיאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אסייה)
אסיאן/אסיה
Esja
מראה הרכס מרייקיאוויק
מראה הרכס מרייקיאוויק
מראה הרכס מרייקיאוויק
מידע כללי
גובה 914 מטר
מדינה איסלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום דרום-מערב איסלנד
קואורדינטות 64°15′N 21°38′W / 64.250°N 21.633°W / 64.250; -21.633
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אסיאן או אסייהאיסלנדית Esjan או Esja - הצורה הראשונה והמקובלת - "אסיאן" - היא ביידוע) הוא רכס הרים השוכן סמוך מצפון לעיר מוספלסבאיר, כעשרה ק"מ צפונית-מזרחית לרייקיאוויק, בירת איסלנד. צורתו של הרכס היא כשל אליפסה באורך של כ-20 ק"מ ממערב למזרח, וברוחב של כ-15 ק"מ מצפון לדרום, והוא תחום מצפון ומצפון-מערב על ידי פיורד קוואלפיירד'יר (Hvalfjörður), ומדרום-מערב על יד מפרץ קוטלאפיירד'יר (Kollafjörður) החוצץ בינו ובין הבירה. דרומית לו משתרע מישור מוספלסהייד'י (Mosfellsheiði) וממזרח הוא מגיע עד לטווח של כ-5 ק"מ מאגם ת'ינגווליר.

תחריט של רייקיאוויק והר אסיאן ב-1835

ההר הוא למעשה רכס הרים ממוצא געשי העשוי בזלת וטוף. הוא נוצר בסוף הפליוקן עם תחילת עידן הקרח. בתקופות החמות פרצה לבה ממעמקי האדמה, והתקררה תחת מעטה הקרח בתקופות הקרות. חלקו המערבי של הרכס הוא העתיק וגילו מוערך בכ-3.2 מיליון שנים, בעוד שהחלק המזרחי צעיר בהרבה והוא בן 1.8 מיליון שנה. חלקו המזרחי של הרכס מתאפיין באבן ריוליט המעניקה לו גוון בהיר אופייני.

ההר השוכן בקרבת רייקיאוויק חולש על נופה ונחשב ליעד תיירותי פופולרי בקרב מטיילים ומטפסי הרים, הן בין תושבי העיר והן בין תיירים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אסיאן בוויקישיתוף
מראה פנורמי של ההר
מראה פנורמי של ההר