אספים לחופש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
אספים לחופש
Aspies For Freedom
מדינה בין־לאומי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 2004–הווה (כ־20 שנה) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.aspiesforfreedom.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אַסְפִּים לחופשאנגלית: Aspies For Freedom) היא ארגון זכויות אוטיסטים בינלאומי. המונח 'אספים' מתאר אנשים עם תסמונת אספרגר שמסווגת כיום כאוטיזם בתפקוד גבוה. הארגון נוסד בשנת 2004, על ידי איימי וגארת' נלסון, זוג אוטיסטים בתפקוד גבוה מבריטניה.[1] הוא זכה למכתבי תמיכה מכמה מומחים לאוטיזם, כגון סיימון בארון-כהן, טוני אטווד ודונה ויליאמס. כמו כן, הוא אוזכר במספר כתבי עת מדעיים. מטרת הארגון היא להסביר לציבור שהאוטיזם אינו תמיד ליקוי, ושבנוסף לחסרונותיו, יש לו גם יתרונות. לשם כך, ייסד הארגון את חג האוטיסטים הבינלאומי.[2]הארגון גם פועל כנגד טיפולים הפוגעים באוטיסטים.

מחאה כנגד האגודה הלאומית לחקר האוטיזם, שקיים חבר אספים לחופש ג'ו מיל, הייתה המחאה הראשונה שביצע אוטיסט כנגד ארגוני ריפוי אוטיזם שזכתה לכיסוי תקשורתי בינלאומי. המחאה הייתה אירוע חשוב בהיסטוריה של הקהילה האוטיסטית, ובעקבותיה הגיעו מחאות כנגד קמפיין "האוטיזם מדבר" של רשת אן.בי.סי,[3] כנגד קמפיין "רפאו את האוטיזם עכשיו" וכנגד מרכז השופט רוטנברג, הנוהג לתת מכות חשמל לילדים אוטיסטים.[4][5]

לאספים לחופש יש מטרה ארוכת טווח לזכות את הקהילה אוטיסטית במעמד של קבוצת מיעוט. הפעילות בנידון החלה בנובמבר 2004, לאחר דיון בין חברי הארגון, שבעקבותיו נוסחה הצהרה בשם 'הצהרת הקהילה האוטיסטית'. ההצהרה מפרטת את הסיבות לבקשת מעמד מיוחד מהאו"ם.

סמלים צבעוניים המייצגים גיוון, קבלה והכלה בניגוד לסמלי פאזל והצבע הכחול הנתפסים כפוגעניים, מרמזים על חלקיות וחידתיות

השימוש בסמל האינסוף כמייצג האוטיזם, שאספים לחופש התחילו בו ביוני 2004, היווה תגובה להקשרים השליליים של סמל הפאזל שארגוני הורים נוהגים להשתמש בו. סמל הפאזל נתפס על ידי רוב חברי הקהילה האוטיסטית כהתייחסות מעליבה לכך שאוטיסטים עשויים להיראות חידתיים.[6] אספים לחופש הרגישו שסמל האינסוף מהווה ייצוג טוב יותר של האוטיזם, כי הוא מסמל הגיון, התמדה, חזרתיות ואחדות צורנית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Welcome to nginx!, www.aspiesforfreedom.com
  2. ^ Saner, Emine (2007-08-07). "'It is not a disease, it is a way of life'". The Guardian (באנגלית בריטית). ISSN 0261-3077. נבדק ב-2023-09-20.
  3. ^ Help Us Fight Back Against Autism Speaks' Attempts to Speak For Us! - Autistic Self Advocacy Network, https://autisticadvocacy.org/, ‏2009-09-24 (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ #StopTheShock – Judge Rotenberg Center (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ #StopTheShock: The Judge Rotenberg Center, Torture, and How We can Stop It - Autistic Self Advocacy Network, https://autisticadvocacy.org/, ‏2020-06-25 (באנגלית אמריקאית)
  6. ^ Altogether Autism, Autism no puzzle, nothing wrong with us, Altogether Autism, ‏2021-03-28 (ב־)


ערך זה הוא קצרמר בנושא מדעי החברה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.