אקזקיוטיב אאוטקמס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.

אקזקיוטיב אאוטקמסאנגלית: Executive Outcomes - תוצאות מבצעיות) הייתה חברה צבאית פרטית, שנוסדה בדרום אפריקה על ידי אבן בארלו (Eeben Barlow), סא"ל לשעבר בצבא דרום אפריקה, בשנת 1989. מאוחר יותר הפכה לחלק מחברת ההחזקות הדרום אפריקאית Strategic Resource Corporation.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצהרת מטרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטרות החברה הוגדרו על ידה כ: "אספקת שירותי ייעוץ צבאי סודיים ומקצועיים לממשלות לגיטימיות, אספקת החבילה המקצועית ביותר של אימונים צבאיים הזמינים לכוחות מזוינים, המכסה היבטים של לוחמה באוויר בים וביבשה. אספקת ייעוץ לכוחות מזוינים בנוגע לנשק ובחירת מערכות נשק. לספק שירות א-פוליטי לגמרי המבוסס על סודיות, מקצועיות ומסירות".

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1989, בסוף מלחמת הגבולות בדרום אפריקה מול אנגולה ונמיביה, החל משטר האפרטהייד להתפרק. צבא דרום אפריקה עמד מול קיצוצים נרחבים בכוח האדם שלו. מנהיג מפלגת הקונגרס הלאומי האפריקני נלסון מנדלה דרש שנשיא דרום אפריקה, פרדריק וילם דה קלרק, יפרק חלק מהיחידות המיוחדות הדרום אפריקאיות והדרום-מערב אפריקאיות כמו גדוד 32 והקובוט (Koevoet). אחד מאלה היו "הלשכה לשיתוף פעולה אזרחי" (CBC), יחידה שביצעה פעולות הכוללות התנקשות במתנגדי הממשל, ועבדה בעקיפת הסנקציות של האו"ם על ידי הקמת חברות קש זרות.

רק קובוט - בהיותו חלק ממשטרת דרום-מערב אפריקה-פורק כחלק מהמגעים לעצמאות דרום מערב אפריקה (כיום נמיביה). אנשי יחידות אלה הרכיבו את רוב כוח האדם של אקזקיוטיב אאוטקמס (א"א).

הקמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבן בארלו, לשעבר ראש אגף מערב אירופה של CBC, יסד את א"א ב-1989. מטרתה הייתה אספקת שירותי אימון סודיים לכוחות מיוחדים. לחברה הוענק חוזה גם על ידי דבסאונה (חברת יהלומים) לאמן קבוצה נבחרת של קציני ביטחון להסתנן ולחדור לסינדיקטים הבלתי חוקיים לסחר ביהלומים בבוטסואנה, כשגילתה דבסואנה שא"א מאמנת את כוחות צבא אנגולה, היא ביטלה את החוזה באופן מיידי.

תלמידים רבים של בארלו הצטרפו לחברת א"א בשלב מאוחר יותר, לאחר שהלך לאמן את כוחות צבא אנגולה, אומר וולטר האליקי, אחד מעמיתיו של בארלו בצבא אנגולה.

החברה המשיכה לגייס רבים מקרב אותן היחידות שפירק הנשיא דה קלרק. תוך זמן קצר, יכלה א"א להתגאות בכ-500 יועצים צבאיים וכ-3,000 אנשי צבא מיומנים ביותר העומדים לרשותה. אף על פי שאנשי צבא זרים רבים הגישו מועמדות לעבודה, גייסה א"א דרום אפריקאים בלבד, וכאלה ששירתו בכוחות צבא דרום אפריקה, קובוט, והאגף החמוש של מפלגת הקונגרס הלאומי האפריקני, ה-MK.

פעולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

א"א בהתחלה אימנה ואחר כך נלחמה בשם ממשלת אנגולה נגד UNITA, לאחר שאלה סירבו לקבל את תוצאות הבחירות של שנת 1992. חוזה זה הוענק לחברה לאחר שזו סייעה לחברת Ranger Oil במבצע להשבת ציוד בעיר הנמל סויו. לאחר מה שכונה בתקשורת הדרום אפריקאית ניסיון התנקשות במנהיג המורדים ד"ר ג'ונאס סאוימבי, א"א מצאה עצמה תחת התקפות בלתי פוסקות של UNITA, בהן איבדה שלושה אנשים. בעקבות הפעולה קיבלה החברה הכרה מצבא אנגולה וחוזה לאימון כוחות הצבא נחתם במהרה. תוך זמן קצר הובסו כוחות UNITA בשדה הקרב. תחת לחץ מהאו"ם וארצות הברית, אולצה ממשלת אנגולה לסיים את החוזה עם א"א, שהוחלפה על ידי כוח שמירת שלום של האו"ם שנודע בשם UNAVEM. אנגולה חזרה ללחימה זמן קצר לאחר מכן.

במרץ 1995, לחמה החברה במרידת גרילה של החזית המהפכנית המאוחדת (RUF) בסיירה לאון, השיבה את השליטה במכרות היהלומים, והכריחה את ה-RUF להגיע לחוזה שלום. בשני המקרים עומדת לזכות החברה הצלת הממשלות של מדינות אלה. במקרה של אנגולה הובילה הפסקת האש לפרוטוקול לוסקה, שסיים את מלחמת האזרחים האנגולית- אף שלשנים ספורות בלבד. אולם, בסיירה לאון נכנעה הממשלה ללחץ בינלאומי להחלפת א"א בכוח או"ם לא אפקטיבי, מה שאיפשר ל-RUF להיבנות מחדש ולפשוט על הבירה במה שנודע בתור "מבצע שום דבר חי" (Operation No Living Thing).

באופן שאופייני לחברות צבאיות פרטיות מוקדמות, הייתה א"א מעורבת ישירות בלחימה באנגולה וסיירה לאון. החברה הייתה ראויה לציון ביכולותיה לספק את כל ההיבטים של צבא מודרני מיומן ביותר לכוחות הפחות מקצועיים של אנגולה וסיירה לאון. לדוגמה, בסיירה לאון, א"א פרשה בשטח לא רק כוח אדם לוחם מקצועי, אלא גם שריון וכלי טיס תומכים כגון שני מסוקים מדגם mi-24, שני מסוקי תובלה מסוג mi-8, נגמ"שים מדגם BMP-2 וטנק מערכה מדגם T-72. לרשותם עמד גם פינוי מוטס של פצועים במטוסי בואינג 727. אלה נקנו ממקורות עולמיים של סחר בנשק מתוך באפריקה ומזרח אירופה.

לא"א היו חוזים עם תאגידים בינלאומיים כגון דה-בירס, שברון, JFPI, ריו טינטו (אנ') וטקסקו. לקוחות ממשלתיים כללו את אנגולה, סיירה לאון ואינדונזיה.

פירוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

א"א דרשה באופן פעיל מממשלת דרום אפריקה לפקח על פעילותן של חברות צבאיות פרטיות לאחר שמספר חברות דרום אפריקניות ובינלאומיות התחזו אליה. בנוסף, הייתה א"א מעורבת ישירות במתן תשומה ל"חוק הפיקוח על סיוע צבאי זר" ב-1998. לחברה הוענק רישיון במסגרת החוק החדש, אולם היא פורקה בחודש דצמבר של שנה זו. מטרת החוק הייתה מניעה של פעילות שכירי חרב על ידי:

  1. מניעת השתתפות ישירה כלוחמים בשדה הקרב למטרות רווח פרטי, כולל אימון, גיוס ושימוש בשכירי חרב
  2. דרישת אישור מהוועדה הלאומית לפיקוח על נשק קונוונציונלי להצעת סיוע צבאי בחו"ל

Sandline International[עריכת קוד מקור | עריכה]

א"א קושרה בקשרים רופפים לחברה צבאית פרטית שבסיסה בבריטניה בשם Sandline International שנוהלה על ידי סא"ל (מיל') טים ספייסר, ב-1997 פעלה חברה זו כקבלן משנה של א"א במבצעיה בפפואה גינאה החדשה בסילוק מאחזי המורדים במכרות פנאוגה שעל האי בוגאינוויל, מה שהוביל למה שנקרא "פרשת Sandline" שבה כוונת הממשלה להעסיק שכירי חרב הודלפה לתקשורת האוסטרלית. מפקד צבא פפואה - שהפך את החלטתו לתמוך במבצע - הורה על מעצר שכירי החרב בהגעתם, ואילץ את ראש הממשלה להתפטר במצב שהתקרב לכדי הפיכה צבאית.

Sterling Corporate Services[עריכת קוד מקור | עריכה]

דו"ח או"ם משנת 2012 מתח ביקורת על חברת Sterling Corporate Services, בטענה שהיא מקימה "צבא פרטי" בניגוד להסכמים בינלאומיים ולמשטר הסנקציות על סומליה. הדו"ח חשף קשרים חזקים של חברה זו לא"א, שבשלב זה כבר פורקה, ובוצע על ידי קבוצת הבקרה על סומליה ואריתריאה של האו"ם (SEMG).