בית אם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אקס-מן: בית אם)
בית אם
House of M
עטיפת החוברת House of M #1 מאוגוסט 2005, אמנות מאת אסד ריביק.
עטיפת החוברת House of M #1 מאוגוסט 2005, אמנות מאת אסד ריביק.
מידע קומיקס
יוצר בריאן מייקל בנדיס
אוליבייה קויפה
סוגה קומיקס
תקופת פרסום מקורית יוני 2005 – נובמבר 2005 (כ־22 שבועות)
סינדיקציה מארוול קומיקס
מסת"ב מסת"ב 0-7851-2466-7
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוציא לאור מארוול קומיקס עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר החוברות סדרה ראשית:
8
חוברות קשורות:
59
הכחדה:
52
זן נכחד:
16
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בית אםאנגלית: House of M, גם "בית מגנוס") היא מיני סדרה ואירוע קרוסאובר ביקום מארוול שפורסם על ידי חברת מארוול קומיקס בין יוני לנובמבר 2005 למשך 50 חוברות. את המיני סדרה הראשית כתב בריאן מייקל בנדיס ואייר אוליבייה קויפה. בין החוברות שהשתתפו בקשת הסיפור נמנים אקס-מן, אקסקליבר, אקס פקטור, קייבל ודדפול, וולברין, האוונג'רס, קפטן אמריקה, איירון מן, הענק הירוק, הפנתר השחור, גברת מארוול, ספיידרמן, ארבעת המופלאים ומלחמת אזרחים.

באירועי הסיפורים "כוכב אקס" ו"האוונג'רס מתפרקים" שקדמו ל"בית אם", מכשפת השני המוטאנטית סבלה מהתמוטטות עצבים וניסתה לשנות את מרקם המציאות כדי להציל את ילדיה האבודים, לאחר שחשבה שאיבדה אותם.[1][2] אביה מגנטו ואחיה התאום קוויקסילבר משחקים תפקידי מפתח במיני סדרה. היקום בו מתרחשת העלילה מתואר כארץ-58163.

כחלק מהשלכות אירועי "בית אם" נכתבו גם הסיפורים "אקס-מן: עשירית" (Decimation, ינואר-אוגוסט 2006), "אקס-מן: בריאה קטלנית" (Deadly Genesis, ינואר-יולי 2006) ו"אקס-מן: זן בסכנת הכחדה" (Endangered Species, יוני-אוקטובר 2007). באוקטובר 2007 החלה להתפרסם קשת הסיפור "תסביך משיח", הראשונה בטרילוגיה שכללה גם את "מלחמת המשיח" ו"הביאה השנייה", ואשר עסקה בתינוקת הראשונה שנולדה עם גן האקס המוטאנטי לאחר אירועי "בית אם", וחיפושיהן של קבוצות האקס השונות אחריה.

סדרת היקום הקולנועי של מארוול "וונדה-ויז'ן" של שירות הסטרימינג דיסני+ מבוססת על סיפור "בית אם", ובה וונדה מקסימוף (בגילומה של אליזבת אולסן) יוצרת מציאות חלופית אחרי מותו של ויז'ן (בגילומו של פול בטאני), אם כי היא משפיעה רק על עיירה קטנה אחת מאשר כל העולם. שני בניה מופיעים גם בסרט "דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בריאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ונדה מקסימוף, שידועה בזהות מכשפת השני, חיה על האי ג'נושה המוחרב תחת השגחתם של צ'ארלס אקסבייר ואביה מגנטו. אקסבייר מיידע את מגנטו שכוחות הטלפתיה שלו לא יספיקו להדוף את יכולות שינוי המציאות של ונדה וכי חייב להימצא פתרון קבוע יותר. מגנטו מאשים את עצמו בעיוותם של ילדיו דרך חלומותיו ושאיפותיו האישיים.

בינתיים, אקסבייר מארגן מפגש בין קבוצת האוונג'רס, אקס-מן וכמה מגיבורי-העל במגדל האוונג'רס כדי להחליט על גורלה של ונדה. אמה פרוסט מגיעה למסקנה כי הדרך היחידה למנוע מהקסם ההרסני של ונדה להתפשט הוא הריגתה. קפטן אמריקה, לעומת זאת, מציע שעל הקבוצה למצוא דרכים אחרות להתמודד עם ונדה, כמו לדכא את כוחה ואת אי-שפיותה. האקס-מן מעלים טענה לפיה אם השמועה תתפשט שמוטאנט בעל כוחות לשינוי מציאות השתגע, זה ישלח את היחסים בין האנושות למוטאנטים חזרה לתקופת האבן. במהלך המפגש מתגלה כי פרופסור אקס ביקש מדוקטור סטריינג' לעזור בסיטואציה, אך שניהם גם יחד לא היו חזקים דיים להילחם בקסם שלה. וולברין אומר שלא נותרה ברירה אלא להרוג אותה. אולם, השאר מסכימים לדבר עם ונדה באופן אישי בטרם יחליטו.

בחזרה בג'נושה, קוויקסילבר המוטרד מגלה למגנטו שהיה בניו יורק ושמע על אודות פגישתם של האוונג'רס והאקס-מן ועל כוונתם להרוג את ונדה. מגנטו עונה בכעס כי אינו יודע מה לעשות. כאשר אקסבייר לוקח את שתי הקבוצות לג'נושה, הוא מוצא שונדה נעדרת. לפתע, חברי הקבוצות מתחילים להיעלם אחד אחרי השני. ספיידרמן הוא היחיד שנותר, והוא נאגף באור לבן.

עולם חדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטיפת חוברת Civil War: House of M #2 מאוקטובר 2008, בה מופיע בית מגנוס (מגנטו, פולאריס, קוויקסילבר ומכשפת השני) לצד צ'ארלס אקסבייר. אמנות מאת מייק פרקינס.

כאשר האורות מתפוגגים, העולם השתנה: ספיידרמן הוא שחקן ואתלט סלבריטאי שנשוי לאהובתו הראשונה גוון סטייסי, סייקלופס ואמה פרוסט נשואים, דוקטור סטריינג' הוא פסיכולוג, קרול דנברס היא כעת קפטן מארוול, גמביט הוא פושע, וסטיב רוג'רס הוא יוצא מלחמה מזדקן. כאשר הקורא עוקב אחר מהלך חייהם מתגלה כי אין הם מודעים לכך שמשהו השתנה. אולם, וולברין נזכר בעברו ומכיר בעובדה שעולם זה הוא שקרי. הוא מוצא שגזע המוטאנטים הפך לגזע השליט בכדור הארץ במקום האנושות. מוטאנטים שולטים בבני האדם, ומגנטו ובית אם שלו שולט במוטאנטים.

וולברין מחפש אחר עזרתם של חבריו לקבוצת אקס-מן והאוונג'רס. כשהוא לא מוצא את פרופסור אקס, הוא יוצא לחפש אחר ספיידרמן וטוני סטארק. עד מהרה, הוא נכנס לעימות עם "חבריו" במשמר האדום, יחידה עילית של סוכנות S.H.I.E.L.D. המורכבת מחיילים מוטאנטים. וולברין נמלט מידיהם ומוצא את תנועת המחתרת האנושית אותה מנהיג לוק קייג'. קייג' אסף את כל אותם אלה שאינם מוטאנטים על מנת להגן על בני האדם מפני שחיתותו של בית מגנוס. וולברין נדהם לגלות שאחד מחברי המחתרת הוא קלינט בארטון, שמת לא מזמן בעולם האמיתי.

וולברין מסביר מדוע הוא יודע שעולם זה נוצר בידי מכשפת השני. התאוריה שלו אומרת שמגנטו השתמש בה כדי ליצור עולם שבו המשאלה הגדולה ביותר של כולם התמלאה - מגנטו קיבל את העליונות המוטאנטית לה תמיד שאף; ספיידרמן קיבל חיי אושר וקבלה עצמית; ווולברין קיבל חזרה את זיכרונותיו האבודים. קייג' מגלה לו שילדה קטנה בשם ליילה מילר אמרה לו בדיוק אותו דבר לפני מספר ימים. לאחר מכן, הגיבורים מתחילים לעבור בין קבוצות האקס-מן והאוונג'רס, כאשר ליילה מעירה את זיכרונותיהם האמיתיים.

קריאת השכמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וולברין ותנועת המחתרת האנושית מעירים רבים מהגיבורים והנבלים לאמת - ביניהם את סייקלופס, ספיידרמן, שאדוקאט, דוקטור סטריינג', איירון מן, הענקית הירוקה, דרדוויל, רוג, מיסטיק, נייטקרולר, טואד וספיידרוומן. הוקאיי מוטרד מעצם המחשבה שהוא מת בעולם האמיתי ועוזב את החבורה. השאר עוזבים לג'נושה לעימות אחרון עם מגנטו.

בחזרה בג'נושה, מגנטו מקבל את פניהם של נציגים מכל רחבי העולם כדי לחגוג את ניצחונם של המוטאנטים על האנושות. הגיבורים מתקיפים את מגנטו ואת משפחתו ישירות, בו בעת שהם גם מחפשים אחר אקסבייר. הם מוצאים מצבה הנושאת את שמו של אקסבייר, אולם ללא זכר לגופה.

קרב והשלכות גדולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרב בין בית מגנוס לגיבורים הוא אכזרי. מכשפת השני נעלמת מהכאוס המתחולל, ודוקטור סטריינג' מגלה אותה ואת ילדיה במגדל. השניים מדברים ביניהם וסטריינג' מנסה להבין את הסיבה מדוע מתרחשים הדברים. ונדה מגלה לו את התשובה על ידי כך שהיא מראה לו פלאשבק שבו קוויקסילבר מתעמת מול מגנטו לגבי גורלה של ונדה. מתברר כי קוויקסילבר הוא האחראי הישיר ליצירתו של העולם החדש, שהציע לונדה להפוך את כולם למאושרים בעולם כמעט-מושלם זה. לאחר גילוי זה, אמה פרוסט אומרת לסטריינג' לגלות מה קרה בגורלו של אקסבייר. בטרם ונדה תוכל לענות, היא נורית בגבה על ידי חץ.

התוקף הוא הוקאיי, שמתמוטט נפשית בפני ונדה על כך שהוא מת בעולם האמיתי. הוא נהרג בידי אחד מילדיה של ונדה, שמשתמש בכוחותיו המוטאנטים כדי למחוק את האוונג'ר מהקיום. בינתיים בממוריאל פארק, מגנטו מתעמת מול אמה פרוסט וליילה מילר, שמגלות לו את האמת מאחורי רצף ההתרחשויות. כתוצאה מכך, מגנטו משחרר את זעמו על כולם, בעיקר על בנו קוויקסילבר, וכמעט הורג אותו. לפתע מכשפת השני מופיעה ומצילה את אחיה. היא אומרת לאביה כי הם פריקים, ושהוא בחר במוטאנטים מאשר במשפחתו ובכך הרס אותה. היא ממלמלת לעצמה "לא עוד מוטאנטים", והכל הופך ללבן פעם נוספת.

לא עוד מוטאנטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהבזק מסנוור, העולם משתנה חזרה לנורמלי. האוונג'רס מתאספים כדי להבין מה קרה באותו לילה, ודוקטור סטריינג' אומר להם שהאירוע אכן התרחש ושהתופעות שלו מתחילות להשפיע בסדר גודל כלל עולמי. חברי הקבוצה עונים להתרעה מאחוזת האוונג'רס ההרוסה, והם מגלים את חליפתו של הוקאיי מוצמדת לקיר בעזרת חיצים, כאשר הדבר מרמז על חזרתו לחיים של הוקאיי.

בבית הספר לתלמידים מחוננים של אקסבייר, רוב התלמידים מאבדים את כוחותיהם המוטאנטים. אמה פרוסט סורקת באמצעות סרברו, המתקן לגילוי מוטאנטים, לפעילות מוטאנטית ברחבי העולם. היא לומדת שמספרם צנח דרמטית ממאות מיליונים לכמה מאות. בינתיים, וולברין מתעורר כשהוא זוכר את עברו. האקס-מן טסים לג'נושה בחיפוש אחר מגנטו וילדיו. הם מוצאים את מגנטו ללא כוחות, והוא אינו יודע את מיקומם של ונדה וקוויקסילבר.

הגיבורים יכולים רק לשער מה גרם למרבית מאוכלוסיית המוטאנטים לאבד את כוחותיה. אקסבייר עדיין נעדר, וככל הנראה מכשפת השני הופשטה מכוחותיה משום שסרברו לא יכול היה לאתר אותה. לפי האנק פים, כוחות אלו לא יכולים להיעלם כך סתם, והם תחומים במקום כלשהו. בנוסף, לכל מעשה יש פעולה נגדית. לדבריו, כל שנותר לדעת כעת הוא מה תהיה הפעולה הנגדית.

כאילו כדי להדגיש את דבריו, סרט אנרגיה אדום עצום ממדים מופיע מעל למסלול כדור הארץ.

השלכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עשירית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אירועי "בית אם" גרמו להשלכות חמורות ביקום מארוול. העיקרית מביניהן תוארה באירועי "עשירית" (Decimation, ע"ש המונח דקימאטיו), בהם מספרם של המוטאנטים צנח ממאות מיליונים לכמה מאות בלבד. מבין המוטאנטים שהופשטו מכוחותיהם נמנים רק שני חברי אקס-מן נוכחיים (פרופסור אקס ופולאריס), שני חברי אקס-מן לשעבר צ'יימבר וג'ובילי, שני נבלי-על כמגנטו ובלוב, ושני חברי האוונג'רס קוויקסילבר ומכשפת השני. מאז האירוע שבו כוחותיהם של אקסבייר ומגנטו, בשעה שפולאריס, קוויקסילבר ואחרים קיבלו כוחות חדשים, או שהצליחו לשחזר את כוחותיהם הישנים בעזרת אמצעים טכנולוגיים, כמו ג'ובילי ופולאריס.

השלכות נוספות כללו:

  • מכון אקסבייר שינה את שמו לאחוזת אקס, והוא לא היה יותר בית ספר למוטאנטים, אלא למקום מפלט למוטאנטים שנותרו בעולם.
  • עקב הפשטת הכוח ההמונית של המוטאנטים, אמריקה למעשה זכתה במלחמת העל-אנושיים בלי להניד עפעף.[3]
  • עקבותיהם של צ'ארלס אקסבייר, קוויקסילבר ומכשפת השני לא נמצאו. אקסבייר חזר בהמשך ללא כוחותיו,[4] והיעלמו של קוויקסילבר הוסבר במיני סדרה Son of M.
  • וולברין זוכר את עברו, מה שגורם לשינוי משמעותי בסטטוס שלו. כעת, מספר ממשלות וסוכנויות שהוא עבד עבורן או שתמרנו אותו לתועלתן מחשיבות אותו לאיום המסוכן ביותר להמשך קיומן.
  • למרות שאין הדבר צוין במפורש באירועי "בית אם", דמותו של קלינט בארטון חזרה לחיים ונראתה החל מחוברת New Avengers #26.
  • הקולקטיב, נבל חדש שהשמיד את קבוצת אלפא פלייט הקנדית, נוצר בעקבות אירועי "עשירית". דמותו נוצרה ככל הנראה בעקבות שאריות האנרגיה של כל המוטאנטים שכוחותיהם הופשטו מהם.
  • מלך הצללים יכול היה לחזור למציאות זו יחד עם קבוצתו, Shadow X.
  • אפוקליפס הוחיה מחדש בידי קייבל כדי לאלץ את המוטאנטים הנותרים להתאחד ולגרש את האיום המרחף עליהם.
  • גם הישות העוצמתית אונסלוט, שנוצרה במקור מתוך שילוב תודעתם של אקסבייר ומגנטו, חזרה לחיים.
  • גזע הסקרול משנה הצורה זכה ביתרון מאסיבי ביכולת החבלה וההסתננות שלהם, כעת שהאיום המוטאנטי נוטרל.
  • שחרור האנרגיה המוטאנטית עורר את המוטאנט וולקן, אחיהם האבוד של סייקלופס והאבוק, מתרדמת ארוכה.

בריאה קטלנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המהדורה המוגבלת X-Men: Deadly Genesis חגגה שלושים שנים לפרסומה של החוברת Giant-Size X-Men #1 ממאי 1975, והעלילה מביאה את חיפושם של חברי האקס-מן אחרי פרופסור אקסבייר לאחר שנעלם באירועי "בית אם", והם נתקלים באיום מוטאנטי חזק ביותר. בנוסף, גבריאל סאמרס - אחיהם של אלכס וסקוט סאמרס, חוזר לחיים לאחר תרדמת ארוכה ומחפש אחר נקמה. הוא הורג את באנשי, ומביס את האקס-מן בעזרת כוחותיו האומניפוטנטיים. סייקלופס מגלה את האמת מאחורי מעורבותו של אקסבייר באירועי "בית אם", ובכעס מגרש אותו מאחוזת אקס.

זן בסכנת הכחדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במיני סדרה "אקס-מן: זן בסכנת הכחדה", ד"ר האנק מק'קוי מנסה למצוא פתרון כדי לבטל את השפעות "בית אם". לצורך כך הוא מבקש להיוועץ עם נבל-העל המסוכן הוד התפתחותו. הוד התפתחותו אינו מעוניין לעזור במקרה, בציינו כי המדע אינו יכול לבטל את השפעותיהם של מעשי קסם. בנוסף, הוא אומר להאנק שהוא אינו היחיד שהגיע לוונדאגור כדי למצוא פתרון למקרה.

ד"ר קאביטה ראו אומרת למק'קוי שכעת כשגזע המוטאנטים הפך לזן בסכנת הכחדה, המחקר שלה בהפשטת כוחות המוטאנטים הוא חסר טעם. היא נותנת לו את רשימותיה וחוזרת להודו. מק'קוי מגלה את דארק ביסט במתקן ניסויים שנסגר בידי פרויקט אקס, וזה האחרון מציע את עזרתו. מסעם המשותף מביא אותם למתקן ניסוי גרעיני באלאמוגורדו, ניו מקסיקו ולאי ג'נושה. חיה מציע כי גן אקס מלאכותי יכול להיווצר מתרומת דם של המוטאנטים שנותרו בחיים ושל המתים אשר נותרו עם כוחותיהם. השניים בוחנים מוטאנטים מלפני אירועי "בית אם" ולאחריהם, כדי לעמוד על טיבה של המוטציה עצמה. בקנטקי, הם מבקשים לבודד כרומוזומים מהורי משפחת גאתרי, אך אם המשפחה מפחדת שבניה יהפכו למוטאנטים ויסבלו מאותו גורל כמו אחיהם. דארק ביסט משכנע אחד מהאחים לקחת את הנסיוב הנסיוני, אך הנער נופל לתרדמת, וחיה ודארק ביסט נלחמים ביניהם. לבסוף, גברת גאתרי יורה בדארק ביסט וחיה מציל את חייו של הנער.

מק'קוי נפגש עם דוקטור סטריינג', שמראה לו את חומרת מעשיה של מכשפת השני - הקסם שלה שזר את עצמו למיליוני אנשים ברחבי העולם ולרבים אחרים בממדים השונים. האנק שואל אם ניתן לבטל את השפעת הקסם, וסטריינג' עונה כי הדבר אפשרי עם עבודת הכנה נאותה, אך בשל מצבו הנוכחי הוא יכול לגרום למציאות להתפוצץ מבפנים. חיפושם בממדים אחרים אחר פתרון מעלה חרס.

בסוף העלילה, מק'קוי פוגש בונדה מקסימוף כשהיא משוטטת ברחובות ואינה זוכרת דבר מחייה כמכשפת השני. הוא מנסה להסביר לה את אשר התרחש, אך היא מתייחסת אליו בביטול ועוזבת את המקום.

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Prelude to House of M[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • New X-Men #146-150
  • The Avengers #500-503
  • Excalibur Vol.3 #8, #13-14

House of M[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • House of M #1-8
  • Black Panther Vol.4 #7
  • Cable & Deadpool #17
  • Captain America Vol.6 #10
  • Excalibur #13-14
  • Exiles #69-71
  • Fantastic Four: House of M #1-3
  • Incredible Hulk Vol.3 #83-86
  • Iron Man: House of M #1-3
  • Avengers: House of M #1-5
  • Masters of Evil: House of M #1-4
  • Civil War: House of M #1-5
  • Giant Size Ms. Marvel #1
  • Mutopia X #1-4
  • New Thunderbolts #11
  • New X-Men Vol.2 #16-19
  • Secrets of the House of M
  • Spider-Man: House of M #1-5
  • The Pulse #10
  • The Pulse: House of M Special Edition
  • Uncanny X-Men #462-465
  • Wolverine Vol.3 #33-35
  • House of M Sketchbook
  • "Punnyville" (a short piece from Hulk: Broken Worlds #1)

Decimation[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Decimation: House of M - The Day After
  • X-Men: The 198 Files
  • Generation M #1-5
  • Mutopia X #5
  • New Excalibur #1-3
  • New X-Men Vol.2 #20-23
  • Sentinel Squad O*N*E #1-5
  • Son Of M #1-6
  • Uncanny X-Men #466-468
  • Wolverine Vol.3 #36-40
  • X-Factor Vol.3 #1-4
  • X-Men Vol.3 #177-179
  • X-Men: The 198 #1-5
  • X-Men: Deadly Genesis #1-6

Endangered Species[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • X-Men Endangered Species #1
  • X-Men Vol.2 #200-204
  • Uncanny X-Men #488-491
  • X-Factor Vol.3 #21-24
  • New X-Men Vol.2 #40-42

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ New X-Men #146-150, November 2003-February 2004
  2. ^ The Avengers #500-503, September-December 2004
  3. ^ Avengers: The Initiative #1, June 2007
  4. ^ X-Men: Deadly Genesis #1, January 2006