אקס-מן: תסביך משיח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תסביך משיח
Messiah Complex
עטיפת החוברת X-Men: Messiah Complex #1 מדצמבר 2007, אמנות מאת מארק סילבסטרי, ג'ו וימס וסטיב פירצ'ו.
עטיפת החוברת X-Men: Messiah Complex #1 מדצמבר 2007, אמנות מאת מארק סילבסטרי, ג'ו וימס וסטיב פירצ'ו.
מידע קומיקס
יוצר אד ברובייקר, מייק קארי, פיטר דייוויד, קרייג קייל וכריסטופר יוסט
סוגה קומיקס
תקופת פרסום מקורית אוקטובר 2007 – ינואר 2008 (כ־13 שבועות ויומיים)
סינדיקציה מארוול קומיקס
מסת"ב מסת"ב 0-7851-2899-9
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוציא לאור מארוול קומיקס עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר החוברות תסביך משיח:
14
אנו עומדים מופרדים:
38
הייעוד הגלוי:
25
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תסביך משיחאנגלית: Messiah Complex) הוא אירוע קרוסאובר ביקום מארוול שפורסם בחוברות אקס-מן על ידי חברת מארוול קומיקס בין אוקטובר 2007 לינואר 2008 למשך 14 חוברות. את הסיפור כתבו כותבים כאד ברובייקר, מייק קארי, פיטר דייוויד, קרייג קייל וכריסטופר יוסט.

הסיפור מביא את השלכות האירועים שהחלו עם "בית אם" והגדירו את זיכיון אקס-מן למשך השנים הבאות, אשר בעקבותם התדלדל מספרם של המוטאנטים ביקום מארוול. "תסביך משיח" הוא הראשון בטרילוגיית סיפורים, שממשיכה ב"אקס-מן: מלחמת המשיח" ומסתיימת ב"אקס-מן: הביאה השנייה". עלילת הסיפור סובבת סביב הולדתה של התינוקת הראשונה שנושאת את גן האקס מאז אירועי "השמדה", וחיפושן של קבוצות האקס השונות אחריה. בין הדמויות והקבוצות המופיעות בסיפור נכללים אנג'ל, קייבל, אקס פקטור, "אקס-מן החדשים", "המשוטטים", "השוליות", "הבוזזים", "המטהרים" ו"יחידת הסנטינלים O.N.E".

כהשלכות לאירועי "תסביך משיח", נכתבו לאחר מכן הסיפורים "אנו עומדים מופרדים" (Divided We Stand, פברואר-אוגוסט 2008) ו"הייעוד הגלוי" (Manifest Destiny, יולי 2008-מרץ 2009).

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת שימוש בסרברה פרופסור אקס מגלה פעילות מוטאנטית בעיירה באלסקה. המוטנט המתגלה כה חזק שגילויו שורף את מעגלי סרברה. סייקלופס וכמה מחברי הקבוצה יוצאים לחקור. הם מגלים את גופותיהם של חברי "המטהרים", קבוצה של טרוריסטים אנטי-מוטנטים, ו"המשוטטים", קבוצת מוטנטים בהנהגת אויבם של האקס-מן, מיסטר סיניסטר. האקס-מן מגלים כי הקרב ביניהם היה על חזקתה של תינוקת שרק נולדה, המוטנטית הראשונה שנולדה מאז אירועי ההשמדה, אך הם אינם מגלים מי מהקבוצות השיגה ראשונה את התינוקת. לאחר שהם עוזרים לתושבי העיירה ששרדו לצאת מחורבות העיירה, קבוצת האקס-מן חוזרת לאחוזת אקס. טורף-אקס, יצור שנוצר במעבדה במטרה לגלות ולטרוף מוטנטים, מגלה את מקום הימצאה של התינוקת, וטורף את גופות המשוטטים המתות.

סייקלופס מקים צוות תקיפה הכולל את וולברין, סטורם, קולוסוס, אנג'ל ונייטקרולר מתוך מטרה למצוא את שאר קבוצת המשוטטים, שלכדה את רוג המורדמת. סייקלופס שולח את חברי אקס פקטור חקירות ג'יימי מדרוקס וליילה מילר לערוך ביקור אצל פורג', שאומר להם שכשפיה של מכשפת השני גרמו לכך שבכל עתיד אפשרי שניתן היה לחזות לא היו קיימים מוטנטים. היוולדה של התינוקת יצר שני עתידים חלופיים בו קיימים מוטאנטים. מדרוקס שולח שכפול משלו לכל עתיד חלופי, וליילה רצה לתוך הפורטל יחד עם אחד השכפולים. מדרוקס המקורי מופתע מכך אך לפני שהוא מספיק לעשות משהו הוא נופל לתרדמת. בנוסף, סייקלופס שולח את ריקטור - חבר אקס פקטור שכוחותיו הופשטו ממנו במאורעות "בית אם" - להסתנן לקבוצת המטהרים ולגלות האם הם מחזיקים בתינוקת.

ריקטור מצטרף לקבוצת המטהרים ומגלה שהם עובדים עם נבלת-העל ליידי דת'סטרייק וקבוצת "הבוזזים", וכי התינוקת לא נמצאת ברשותם. חלק מקבוצת אקס-מן החדשים (סורג', אנול, הליון, X-23, רוקסלייד, פיקסי ומרקורי) ביחד עם ארמור תוקפת את בסיסם בוושינגטון. במהלך הקרב הליון נפצע קשה על ידי ליידי דת'סטרייק ופיקסי משגרת משם את ריקטור ואת חבריה משם, אך בגלל חוסר הריכוז שלה חברי הקבוצה משוגרים למספר מקומות שונים ואייסמן נאלץ לאסוף את כולם. צוות התקיפה מאתר את המשוטטים באלסקה ומתקיף אותם בעזרתה הטלפתית של אמה פרוסט, אך כאשר היא מרגישה את הכאב של תלמידיה (חברי האקס-מן החדשים) הקשר הטלפתי שלה נקרע וכתוצאה מכך צוות התקיפה מאבד את יתרונו ומובס, נייטקרולר נפצע קשה. לאחר שאמה, הנמצאת באחוזת אקס בניו יורק, מחדשת קשר עם וולברין הוא מוסר לה את שלפני שקבוצתו נסוגה הוא גילה שהמשוטטים אינם מחזיקים בתינוקת ומי שמחזיק בה הוא קייבל, בנו של סייקלופס ובן בריתם לשעבר שאותו הם חשבו למת. בעוד אמה, סייקלופס והשאר מעבדים את דבר הגילוי, זקיפי הסנטינל O*N*E מודבקים בווירוס ננו-טכנולוגי ומתקיפים את האקס-מן באחוזה. הם לבסוף מובסים על ידי כוחם המשותף של כל האקס-מן לאחר שדאסט חושפת את האנשים נגועי הננו-בוטים בתוך הזקיפים והם נאלצים לסגת. סייקלופס משער כי קייבל הוא זה ששחרר הנגיף הננו-טכנולוגי כדי להתקיף אותם מסיבה מסוימת, ולכן הוא שולח את קבוצת אקס פורס החדשה - שכוללת את וולברין, וורפאת', X-23, וולפסביין, חפציבה וקאליבן - לאתר אותו. קייבל נודד ברחבי אלסקה עם התינוקת, בעוד טורף-אקס ממשיך להרוג מוטאנטים בדרכו לאחוזת אקס לאחר שאיבד את ריחה של התינוקת.

בעתיד, ליילה ומדרוקס מגלים שקיימים מחנות ריכוז למוטאנטים. הם נלכדים ומוטבע עליהם קעקוע DNA בצורת "M" ‏(Mutant, מוטאנט). בזמן ההווה, קבוצת אקס-פורס מוצאת את קייבל, שנלחם בדת'סטרייק ובבוזזים. X-23 מביסה את דת'סטרייק אך קאליבן מת כאשר הוא מגן על וורפאת', וקייבל גונב את מטוס האקס ועושה את דרכו למעבדתו של פורג' כדי להשתמש במתקן מסע בזמן ומוצא את פורג' מחוסר הכרה ופצוע. הוא מותקף מאחור בידי בישופ. בישופ מתכוון להרוג את התינוקת, אך לפני שהוא מספיק הוא מותקף על ידי המשוטטים בראשותו של גמביט, שלוקחים את התינוקת לאי מיואר. באי מיואר מתגלה שמיסטר סיניסטר, מנהיג הקבוצה, הוא למעשה מיסטיק בתחפושת. מתברר שמיסטיק הרגה את סיניסטר על ידי כך שהכריחה אותו לגעת ברוג, שכוחותיה המוטאנטים מאפשרים לה לספוג את כוחותיהם של אחרים.

בעתיד, ליילה ומדרוקס מגלים לבסוף מדוע כל המוטנטים לכודים במחנות ריכוז כאשר הם מדברים עם בישופ הצעיר (בישופ הצטרף לאקס-מן בעבר לאחר שהוא חזר בזמן מהעתיד). בישופ הצעיר מספר להם שה"משיחה" המוטאנטית הביאה לתחיית המוטנטים אך לאחר מכן היא הרגה מיליוני אנשים ובכך הובילה ליצירתם של מחנות הריכוז. הוא אומר להם שאם הוא היה יכול הוא היה הורג אותה, כי הוא היה מעדיף את השמדת המוטנטים על פני הסבל שהמוטנטים נאלצים לחיות בו בימיו. לאחר שהם מגלים זאת ליילה הורגת את מדרוקס עם רימון על מנת שזכרונותיו יעברו למדרוקס המקורי בהווה.

בזמן ההווה, עד שסייקלופס מגיע למעבדתו של פורג' קייבל מצליח להימלט. בישופ מספר לסייקלופס שקייבל פצע את פורג' ואז איבד את התינוקת למשוטטים. פרודיג'י מצליח לתקן את סרברה ובעזרתה קוקיות סטפורד מצליחות למצוא את התינוקת על ידי מציאת גמביט. סייקלופס שולח את בישופ יחד עם אקס פורס אחרי התינוקת. לאחר שהם עוזבים מדרוקס מתעורר ומספר לאקס-מן שנותרו שייתכן שבישופ רוצה להרוג את התינוקת. קייבל יוצר קשר עם פרופסור אקס ומשכנע אותו שהוא רוצה להציל את התינוקת שנועדה להיות המשיחה של המוטנטים. אקס פורס ובישופ מגיעים לאי מיואר ומתחילים להילחם במשוטטים. באותו זמן האחוזה - בה נותרו רק התלמידים והפצועים מהקרבות - מותקפת על ידי טורף-אקס.

מיסטיק מסבירה לגמביט שנחזה שהתינוקת תגרום להחלמתה של רוג. היא מצמידה את התינוקת אל שפתיה של רוג, אך גמביט מרחיק אותה כמעט מיד באומרו שרוג לא הייתה מרשה שחף מפשע ייהרג בגללה. הוא מגלה שהתינוקת שרדה את המגע עם רוג. כל אותה עת, קבוצות השוליות והמשוטטים נלחמות בקבוצות אקס-פורס וקבוצת האקס-מן שמגיעה זמן קצר לאחר מכן. באותו זמן באחוזה האקס מן החדשים אינם מצליחים להתמודד עם טורף-אקס ולכן פיקסי מבצעת קסם שיגור שמעביר את טורף-אקס, יחד איתם, אל המקום שבו נמצאים שאר האקס מן, זאת בלי לדעת שבכך היא מעבירה את כולם לתוך קרב גדול יותר.

פרופסור אקס מגיע, לוקח את התינוקת מגמביט ונותן אותה לקייבל. בעקבותיהם מגיעים בישופ וטורף-אקס. טורף-אקס קורע לבישופ את זרועו לפני שהוא מספיק לירות על קייבל. כוחות האקס מן כמעט נואשים מלנסות להרוג את טורף-אקס עד שוולברין הורג אותו מבפנים. רוג מתעוררת ומתכחשת לקיומה של מיסטיק כעונש על כך שהיא סיכנה את חיי התינוקת. היא נוגעת בה בניסיון להרוג אותה אך מוותרת לאחר שהיא מגלה שהתינוקת מחקה את כל הזיכרונות של קורבנותיה במהלך השנים, היא נותרת רק עם זכרונותיה של מיסטיק, אמה. סייקלופס דורש מקייבל למסור לידיו את התינוקת. אולם כאשר פרופסור אקס אומר לקייבל לעשות זאת כדי שסקוט יווכח לדעת עבור מה כולם נלחמים, סקוט נזכר מה הייתה עבורו התחושה באיבוד בנו. או אז, הוא אומר לקייבל לקחת את התינוקת למשמורת ולהעניק לה את הסיכוי לו הוא מעולם לא נתן. בישופ זועם על כך ויורה בקייבל בזמן שזה האחרון מחליק לתוך העתיד. הוא מחטיא ופוגע במקום זאת בפרופסור אקס. כתגובה, סייקלופס תוקף את בישופ במטח אנרגיה מעיניו. לאחר שפרופסור אקס נורה, גופתו משוגרת משם, וסייקלופס מכריז שהאקס-מן לא קיימים יותר.

קייבל מופיע בעתיד כשהתינוקת בזרועותיו. הסיפור מסתיים כאשר הוא מציין שעכשיו מתחיל החלק הקשה.

השלכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנו עומדים מופרדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצת האקס-מן התפרקה, וסייקלופס ואמה פרוסט יוצאים לחופשה בארץ הפראית אך נקראים לסן פרנסיסקו בידי אנג'ל. מרטיניק ג'ייסון מחזיקה באנג'ל, אייסמן, וורפאת' וחפציבה תחת שליטתה. השניים מביסים את מרטיניק ומשחררים את חבריהם ואת העיר - כולל את ראש העיר - משליטתה. ראש העיר מביעה את תודתה ומציעה להם להתגורר בעיר, ובנוסף דוחה את הצטרפותה של העיר ל"יוזמת חמישים המדינות". מרטיניק נמלטת בעזרתה של אישה מסתורית. חיה חוזר לחורבות אחוזת אקס ומשמיד את תיקי המוטאנטים מרחבי העולם אותם אספה קבוצת אקס-מן.

נייטקרולר, וולברין וקולוסוס עורכים מסע באירופה אך הם נלכדים ברוסיה בידי גורמים שמנסים לגלות מדוע מאורעות "בית אם" גרמו לכך שבאמריקה קיימים מוטאנטים וברוסיה לא. הם נמלטים ומתעמתים מול אומגה רד. גם רוג עורכת מסע משל עצמה, וזאת לאחר שזכרונותיה הישנים נמחקו בעקבות מגעה של התינוקת.

קבוצת אקס פקטור חקירות מתמודדת עם אובדן חבריה, וריין סינקלר עוזבת כדי להצטרף לקבוצת אקס פורס. ליילה מילר לכודה בזמן העתיד וג'יימי מדרוקס נושא כעת סימן "M" על עינו. ריקטור עוזב את הקבוצה בעקבות אירועי "תסביך משיח". חברי "השוליות" מוצאים את אקסבייר, שנשמר בחיים הודות למוטאנטית אומגה סנטינל. הנבל אקסודוס מרפא את מוחו הפגוע, אך אקסבייר מנהל עמו קרב מנטלי ומרפא בעצמו את מוחו. גמביט מגן עליו מפני חברים מגילדת הגנבים. רוברטו דה קוסטה וסבסטיאן שו מנהלים ביניהם מאבק כוח במועדון הלפייר על חפץ שברשותו של שו.

קייבל מנסה להגן על התינוקת בזמן העתיד בזמן שהוא נרדף בידי בישופ. זה האחרון מנסה למנוע את התרחשות העתיד הדיסטופי שלו על ידי הריגתה. קייבל פוגש בקאנונבול המבוגר בעתיד, שאומר לו שארבעתם הם המוטאנטים האחרונים שנותרו בעולם. קאנונבול מגן על קייבל ועל התינוקת בזמן שמכשיר המסע בזמן מתקלקל, אך הוא נהרג בידי בישופ. אולם, קורבנו העניק לקייבל מספיק זמן כדי להימלט. מעט לאחר מכן, בישופ מופיע במפקדתו של פורג' וגונב יד רובוטית שתשמש במקום זרועו החסרה. בנוסף, הוא גונב את רישומיו של קייבל על המסע בזמן ומנסה לשכתב אותם אך לא מצליח בעקבות פרדוקס של מסע בזמן.

הייעוד הגלוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – הייעוד הגלוי

אנתולוגיית הסיפורים "הייעוד הגלוי" מביאה את השינוי בקבוצת האקס-מן לאחר מעברם לסן פרנסיסקו. זו הפעם הראשונה שהקבוצה משנה את מקום מפקדתה לאחר שעברה באופן זמני לאוסטרליה בשנות ה-80. בחוברות 'אקס-מן המופלאים' (Uncanny X-Men #500-507), הקבוצה עוברת לסן פרנסיסקו ושולחת הזמנה טלפתית לכל המוטאנטים באשר הם. סדרת החוברות מתעדת את הקרבות הראשונים של הקבוצה עם מגנטו, זקיפי הסנטינל וכת הלפייר. כמו כן, מוצגת לראשונה אחוות המוטאנטיות ומתברר שמדלין פריור חיה.

קבוצת "אקס-מן המדהימים" (Astonishing X-Men #25-30) מופיעה בהרכבה החדש, וכוללת את סייקלופס, אמה פרוסט, חיה, סטורם, וולברין וארמור. הקבוצה חוקרת את נסיבות מותו של מוטאנט שלא התגלה עד כה. בסדרת "קייבל" (Cable Vol.2 #6), קבוצת אקס פורס לוכדת את בישופ ומביאה אותו למפקדת האקס-מן בסן פרנסיסקו, בשעה שקייבל נלחם בזמן העתיד.

בחוברות "אקס-מן: ירושה" (X-Men Legacy #215-216), סייקלופס נפגש בחשאי עם אקסבייר כטובה אחרונה למורה שלו לשעבר. חברי מועדון הלפייר דנים בעזיבתו של סאן-ספוט. כאשר סבסטיאן שו מנסה לארגן סדר, השדרוגים הקיברנטיים של המוטאנט קסטלמיר מנטרלים חבר נוסף של המועדון. רוג עושה את דרכה למפקדתם הקודמת של האקס-מן באוסטרליה ומנהלת שיחה מלב אל לב עם מיסטיק, שאישיותה עדיין נמצאת בתוכה מאז אירועי "תסביך משיח".

בחוברות "אקס-מן הצעירים" (Young X-Men #6-9), סייקלופס ממנה את סאן-ספוט ואת דניאל מונסטאר כמורים רוחניים לקבוצת "אקס-מן הצעירים", שמונה את אינק, אנול, רוקסלייד ודאסט. הקבוצה קובעת את בסיסה בקתדרלה נטושה.

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Messiah Complex[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • X-Men: Messiah Complex One-shot
  • Uncanny X-Men #492-494
  • X-Factor Vol.3 #25-27
  • New X-Men Vol.2 #44-46
  • X-Men Vol.2 #205-207
  • X-Men: Messiah Complex - Mutant Files #1

Divided We Stand[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Uncanny X-Men #495-499
  • X-Men Legacy #208-213
  • X-Force Vol.3 #1-6
  • X-Factor Vol.3 #28-32
  • Wolverine Vol.3 #62-65
  • Cable Vol.2 #1-5
  • X-Men: Divided We Stand #1-2
  • Young X-Men #1-5

Manifest Destiny[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Astonishing X-Men #25-30
  • Cable Vol.2 #6
  • Eternals Vol.4 #7-9
  • X-Men Manifest Destiny: Nightcrawler
  • Secret Invasion: X-Men #1-4
  • Uncanny X-Men #500-507
  • Wolverine: Manifest Destiny #1-4
  • X-Men Legacy #215-216
  • X-Men: Manifest Destiny #1-5
  • Young X-Men #6-9
  • Runaways Vol.3 #10

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]