אקס מכינה (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אקס מכינה
Ex Machina
בימוי אלכס גרלנד
הופק בידי אנדרו מקדונלד
אלון רייך
תסריט אלכס גרלנד
עריכה מארק דיי
שחקנים ראשיים דונל גליסון
אליסיה ויקנדר
אוסקר אייזק
סונויה מיזונו
מוזיקה בן סולסברי
ג'ף בארו
צילום רוב הארדי
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
חברת הפקה

DNA Films
Film4

Scott Rudin Productions
חברה מפיצה A24
אולפני יוניברסל
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת 21 בינואר 2015
ארצות הבריתארצות הברית 10 באפריל 2015
משך הקרנה 108 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט מדע בדיוני, סרט דרמה, psychological thriller film, arthouse science fiction film עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 13,000,000 דולר
הכנסות 37,000,000 דולר
הכנסות באתר מוג'ו exmachina
פרסים פרס אוסקר לאפקטים הטובים ביותר
exmachinamovie.co.uk
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אקס מכינהאנגלית: Ex Machina) הוא מותחן מדע בדיוני בריטי, אשר נכתב ובוים על ידי הסופר והתסריטאי אלכס גרלנד. בסרט מככבים דונל גליסון, אליסיה ויקנדר, ואוסקר אייזק.

הסרט זכה בפרס אוסקר לאפקטים הטובים ביותר, בטקס פרסי אוסקר ה-88.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיילב סמית' (מגולם על ידי דונל גליסון) הוא מתכנת בן 26 העובד בחברת Bluebook, מנוע החיפוש הפופולרי בעולם. במסגרת הגרלה שהתקיימה במקום עבודתו קיילב נבחר לבקר במשך שבוע באחוזה הפרטית של מנכ"ל החברה האקצנטרי, ניית'ן, הנמצאת בלב יער מבודד באזור ההרים. האדם היחיד שנמצא עם נייתן באחוזתו היא קיוקו, אישה יפנית אשר היא עוזרת הבית שלו.

ניית'ן חושף בפני קלייב כי הוא עבד על בינה מלאכותית והוא מעוניין שקיילב יערוך שיחות עם רובוטית דמוית אדם בשם אווה (מגולמת על ידי אליסיה ויקנדר) על מנת לקבוע את רמות איכות הבינה המלאכותית של אווה - בדומה למבחן טיורינג. קיילב מגלה עד מהרה שזהו לא מבחן הוגן מאחר שהוא יודע שאווה היא רובוט. ניית'ן משיב כי קיילב מוכרח לשפוט אם אווה אנושית או לא חרף הידיעה שהיא רובוט. ניית'ן מגלה שהוא אסף מידע אישי ממיליארדי משתמשי Bluebook, באמצעות שאילתות החיפוש שלהם כאינדיקטורים למחשבה האנושית. הוא פרץ למיליארדי טלפונים סלולריים ודלה הקלטות של ביטויים של אנשים ושפות גוף, כך שיוכל להפוך את התנהגותה של אווה למציאותית ואנושית יותר.

במהלך השיחות שלהם, קיילב מרגיש שהוא מתחבר יותר לאווה, שעמה הוא מתקשר דרך קיר שקוף, מאחר שאווה מוגבלת לדירתה. אווה משתמשת במערכת טעינה ובאמצעותה מבצעת הפסקות חשמל ובכך מכבה את מערכת המעקב. באחת מהפסקות החשמל הללו, היא אומרת לקיילב שניית'ן הוא שקרן שלא ניתן לסמוך עליו. ככל שהזמן עובר, בשל ההתנהגות הדמוית-אנושית של אווה שמפגינה רגשות אמיתיים, קיילב משתכנע שכליאתה של אווה היא התעללות. ניית'ן מגלה שאווה תעבור תכנות מחדש בעתיד, כדי להרוג ביעילות את אישיותה הנוכחית.

לילה אחד, אחרי שניית'ן מתעלף עקב שתיית יתר, קיילב צופה בהקלטות של רובוטים שנבנו בעבר והוא מגלה שקיוקו היא רובוט. למחרת קיילב מבקש מאווה ליזום הפסקת חשמל, שבמהלכה הוא אומר לה שהוא יגרום לניית'ן להשתכר שוב ויעזור לה לברוח. הוא מבקש ממנה לבצע הפסקת חשמל יזומה בשעה 22:00. למחרת ניית'ן מסרב לשתות ומגלה כי הוא שמע את קיילב ואווה בעזרת מצלמה נסתרת שפועלת על סוללות ולכן לא הושפעה מהפסקות החשמל של אווה. הוא אומר לקיילב שאווה לא אוהבת אותו ושהיא רק משתמשת בו כדי להימלט מהמתחם. ניית'ן חושף את המניע האמיתי שלו על שהזמין את קיילב: כדי לראות אם אווה תוכל לשכנע אותו שהיא אנושית, מספיק כדי להערים על מישהו ולעזור לה לברוח. ומעבר לכך- הוא מספר לו שהוא בחר אותו כיוון שהוא בודד ויהיה קל יותר להשפיע עליו, ושהמראה החיצוני שלה הותאם אליו ספציפית כדי שהוא ירגיש איתה בנוח.

כשאווה יוזמת הפסקת חשמל, קיילב מגלה שהוא כבר תכנת מחדש את הדלתות כדי להיפתח (בזמן שניית'ן היה שיכור בלילה הקודם). אווה מנסה לברוח מהמתקן, כשהיא מחליפה מילים עם קיוקו. ניית'ן מכה את קיילב עד לאובדן הכרה ומחבל באווה, נדקר על ידי קיוקו בגבו (ובתגובה משמיד אותה) ולאחר מכן גם על ידי אווה. ניית'ן מת כשאווה מנכסת לעצמה יד (שניית'ן הרס לה) ומעיין עור מדגם דמוי-אנוש שיאפשר לה לעטות מראה של אישה אמיתית. לאחר שהיא לובשת שמלה, היא יוצאת ומשאירה את קיילב לכוד בתוך המתחם של ניית'ן. אווה עולה על המסוק שנועד עבור קיילב ומתחילה בצעדיה הראשונים בקרב החברה אנושית.

שחקנים ראשיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקודם:
2014: גאווה
פרס הקולנוע הבריטי העצמאי לסרט הטוב ביותר
2015: אקס מכינה
הבא:
2016: אמריקן האני