אקריסיוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אקריסיוס
Ἀκρίσιος
אקריסיוס מגרש את בתו דנאה ונכדו פרסאוס
אקריסיוס מגרש את בתו דנאה ונכדו פרסאוס
אב אבאס עריכת הנתון בוויקינתונים
אם אגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
אחים פרואטוס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג אגניפה, אורידיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים דנאה, Evarete, Apesantus עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אקריסיוסיוונית עתיקה: Ἀκρίσιος) היה מלך ארגוס על פי המיתולוגיה היוונית. לפי האגדה, הוא היה בנם של אבאס ואגליה (אוקליאה), נכדו של לינסאוס, נינו של דנאוס, ואחיו התאום של פרואטוס, שנאמר עליהם כי רבו ברחם אימם.

לאחר מות אביו, אקריסיוס גירש את פרואטוס מנחלתו, אך פרוטאוס חזר לאחר שזכה לתמיכה מאביה של אשתו, לובטוס מליקיה. אקריסיוס נאלץ לחלוק איתו את הממלכה, לכן העניק לו את טירינס ושמר לעצמו את ארגוס.

במחזה אורסטס מאת אוריפידס, נכתב כי אקריסיוס היה מייסד האמפיקטיונה של דלפי. עם זאת, סטראבון טען שהאמפיקטיונה קדמה לתקופתו של אקריסיוס, אך הוא היה מי שתיקן את הערים שלקחו חלק במועצה[1].

אקריסיוס ופרסאוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

אקריסיוס היה מאוכזב מכך שלא היה לו יורש עצר, הוא פנה לאורקל ושאל האם זה ישתנה. האורקל סיפר לו שיום אחד הוא ייהרג על ידי בנה של בתו דנאה. באותו זמן היא הייתה עדיין חסרת ילדים, ולכן החליט אקריסיוס לנעול אותה בחדר אטום מברזל, הנמצא במגדל, במטרה לשמור עליה כך. אולם זאוס בא אליה בצורה של גשם של זהב, ועיבר אותה[2]. לאחר זמן קצר, ילדם פרסאוס נולד.

אקריסיוס לא שמח על כך, אולם כיוון שלא רצה להעלות עליו את זעם האלים, החליט לא להרוג את בתו ונכדו אלא לשלח אותם על פני הים בתוך קופסת עץ. הם נשטפו לחוף של האי סריפוס, שם הם נלקחו על ידי דיקטיס, אחיו של המלך פולידקטס, אשר גידל את הילד עד בגרותו. לאחר זמן מה פולידקטס התאהב בדנאה ורצה להעלים את פרסאוס. לכן הוא תכנן תוכנית - לשלוח את פרסאוס למשימת התאבדות.

כאשר חזר פרסאוס לסריפוס, וגילה שאמו הייתה נתונה להתעללות מצדו של פולידקטס, הרגו, והמליך את דיקטיס למלך. לאחר מכן, החזיר פרסאוס את האביזרים שקיבל מהאלים, ונתן את ראשה של מדוזה כמתנה לאתנה. בדרכו חזרה למולדתו ארגוס פגש את אקריסיוס, והרגו בטעות בכידונו, ובכך מילא את נבואת האורקל לאקריסיוס. מבויש מדי מכדי לחזור לארגוס, נתן פרסאוס את הממלכה למגפנטס בנו של פרואטוס (אחיו של אקריסיוס) ונטל את השלטון בממלכת הטירינס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אקריסיוס, בתוך המילון לביוגרפיה ומיתולוגיה יוונית ורומית (באנגלית)
  • פרסאוס, בתוך המילון לביוגרפיה ומיתולוגיה יוונית ורומית (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אורסטס, עמוד 1087
  2. ^ סופוקלס, אנטיגונה, 943-950
    מנאנדרוס, בת סאמוס 590-600