אראטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אראטהלטינית errata, צורת הרבים של אראטום - erratum - שגיאה) הוא דף תיקוני טעויות המצורף לעיתים לספר, כדי להסב את תשומת לב הקורא לטעויות שנפלו בו והתגלו רק לאחר הדפסתו. על-אף כל תהליכי הביקורת שעובר ספר עד להוצאתו לאור, קשה להגיע למצב של אפס ליקויים. הודעה על תיקון טעות נהוגה גם (למעשה בעיקר) בכתבי עת, והיא מתפרסמת בגיליון מאוחר יותר מזה שבו קרתה הטעות.

תיקוני טעויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דף תיקוני הטעויות מתייחס לעיתים גם לטעויות דפוס שגרתיות, שהקורא יכול להתגבר עליהן, אך חשובה יותר התמודדותו עם טעויות מהותיות. תיקוני הטעויות מופיעים לפי סדר העמודים, ולכל טעות יש התייחסות בצורה הבאה:

עמ' 43 שורה 12, במקום "תנאף" צריך להיות "לא תנאף".

במקרה של טעויות רבות ניתן לסדרן בטבלה.

בעייתית ביותר היא טעות הפוגעת באדם או בגוף כלשהו, והנפגע דורש תיקון מיידי של הטעות. לעניין זה, גם אמת שלא ניתן להוכיחה כמוה כטעות. לתיקון מיידי כזה נדרש לעיתים פרסום מודעה בעיתונות.

צירופו של דף אראטה לספר איננו מעשה נפוץ. גם כאשר מצורף דף כזה, אין הוא נותן מענה למי שרכשו את הספר קודם להדפסתו של דף האראטה. פתרון מודרני, נוח יותר, הוא פרסום דף האראטה באינטרנט, באתר של המו"ל או של המחבר.[1]

טעות שלתיקונה נודעת חשיבות מיוחדת היא טעות שנפלה בספר החוקים, משום שאנשים עלולים לפעול לפי הנוסח השגוי של החוק. בישראל נקבעו שני מנגנונים לטיפול בטעויות כאלה:

  • תיקון טעות טכנית בנוסח החוק שנתקבל בכנסת, כגון טעות לשונית, פליטת קולמוס, טעות דפוס וכו', מחייב החלטה של הכנסת, אך ללא צורך בתהליך המלא של החקיקה. תיקון הטעות מתפרסם אף הוא בספר החוקים.
  • אם טעות הדפוס קרתה בפרסום ברשומות לעומת הנוסח שנתקבל בכנסת, די בהוראה של שר המשפטים לפרסום תיקון הטעות ברשומות (אך גם במקרה זה חולפים לעיתים חודשים אחדים עד לתיקון הטעות).
תיקון טעות בספר החוקים

מהדורה חדשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיקון יסודי יותר של הטעויות מתאפשר בעת הוצאת מהדורה חדשה לספר, אך לעיתים חולפות שנים אחדות עד למועד זה. דוגמה לכך היא הספר "כל מקום ואתר", שבהוצאת משרד הביטחון – ההוצאה לאור והוצאת כרטא, שלהלן מוצג קטע קטן מתוכו, בשתי מהדורות, העוסק בשאלה מיהו "סטון" שעל שמו קרויה קריית טלז-סטון:

מהדורה שביעית, 1980
מהדורה שמינית, 1985

על הטעויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך כאלפיים שנה נחשב ספרו של אוקלידס "יסודות" לפאר היצירה המתמטית ולכליל השלמות, ואף עתה אין איש ממעיט בערכו, אך כעת ידוע שבספר נפלו לא מעט טעויות מתמטיות ולוגיות, מהן טעויות מהותיות. טעויות בתוכן הספר, לעיתים טעויות מביכות, אורבות לכל מחבר, ובדרך כלל אין צורך באלפיים שנה כדי לגלותן. למרות הבדיקות היסודיות שהמחבר מצווה לעשות במהלך הכתיבה, ולמרות בדיקות נוספות שנעשות על ידי עמיתים הקוראים את הספר ועל ידי עורך הספר, בכל זאת עלולות טעויות למצוא את דרכן לספר המודפס. תום שגב מעיד על יחסו לטעויות שהתגלו בספרו "המיליון השביעי: הישראלים והשואה": "כל שגיאה שאני מוצא עולה לי בשנת חיים, והיו שש או שבע כאלה".[2]

טעויות בתוכן הספר הן מסוגים אחדים:

הודעת תיקון טעות במקור ראשון, 5.1.2007
זו הקלה שבטעויות, הנובעת מתקלה בעת הקלדת הטקסט. למניעתן של טעויות דפוס נועדה ההגהה, אך גם זו אינה מושלמת. מארק טוויין אמר על כך: "הישמר והיזהר כאשר אתה מעלעל בספר העוסק בנושאי בריאות - אתה עלול למות מטעות דפוס".
קורה שמשתרבבת למשפט מילה לא נכונה, מילת שלילה נעלמת והופכת את משמעותו של המשפט, וכדומה.
  • טעות בפרטים
טעות בפרט כלשהו מבין הפרטים הרבים שעליהם מתבסס הספר, כגון טעות בתאריך שבו קרה מאורע, טעות בשם, טעות באסמכתא, וכו'. טעויות כאלה עלולות להיווצר גם משום שפרטים משתנים במשך הזמן.
  • טעות אנליטית
מרכיב חשוב בתוכנו של ספר עיון הוא ניתוח המשמעות של הפרטים המופיעים בו. לעיתים מיוחסת משמעות מוטעית לפרטים אלה, עקב פרט שלא היה ידוע למחבר או עקב טעות בניתוחם של הפרטים.
  • טעות בשיקול הדעת
במהלך כתיבת הספר על המחבר לקבל החלטות רבות, כגון הנושאים עליהם ירחיב את הדיבור ונושאים שבהם יקצר, טכניקות שבהן ישתמש, וכדומה. במשך הזמן החולף מיום מסירת הספר לדפוס עלול להתברר שחלק מההחלטות היה מוטעה, ועדיף היה ללכת בדרך שלא נלקחה.

לאיתור הטעויות משמשים המשך פעילותו וחקירתו של המחבר ותגובות של הקוראים. את ההקדמה למהדורה השנייה של ספרו "Seminumerical Algorithms" מסיים דונלד קנות' במילים: "אני משער שמספר טעויות עדיין קיימות, או התגנבו פנימה, ואני מעוניין לתקן אותן; לפיכך אשלם בשמחה פרס של 2.00$ למוצא הראשון של כל שגיאה טכנית, טיפוגרפית, או היסטורית" (הפרס הנוכחי הוא בסך של 2.56$‏[3]).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אראטה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]