אראקל מתבריז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אראקל מתבריז
Առաքել Դավրիժեցի
לידה שנות ה־90 של המאה ה־16?
תבריז, איראן עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1670
ואראשאפאט, ארמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה האימפריה הספווית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים מנזר אצ'מיאדזין, Hovhannavank, תבריז עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1651 עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד parson עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
עטיפת ספר הכרוניקה של אראקל מתבריז, מהדורה משנת 1669

אַרָאקֶל מתָבְּריזארמנית Առաքել Դավրիժեցի, אראכּל דַבריזֶ'צי בערך בשנות 1590 תבריז - 1670 אצ'מיאדזין) היה כרוניקון והיסטוריון ארמני, נזיר, יליד איראן שכתב כרוניקה של הארמנים במאה ה-17. בהיירארכיה הכנסייתית הארמנית הגיע לדרגה הגבוהה של ורדאפט שהוא "מורה רוחני").

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אראקל מתבריז נולד בשנת 1590 בתבריז, שהייתה אז בירת האימפריה הפרסית הספווית. למד תאולוגיה בעיר הקדושה הארמנית אצ'מיאדזין והגיע לדרגת "ורדאפט",(ארכימנדריט שהוא גם מעין "מורה רוחני") הניתנת לכמרים רווקים מלומדים במיוחד המוסמכים ללמד ולהטיף.

החל משנת 1636 התמנה לאב המנזר אובנאוואנק באזור אשטראק. בהמשך שימש כשגריר של הקתוליקוס פיליפוס אחבאקצי (שכיהן בשנים 16331655). מילא בשם הקתוליקוס שליחויות רבות באספהאן,אורפה, ירושלים, חלב, אתונה וכו' היה עד לאירועים רבים שהתרחשו באזור מזרח התיכון באותה תקופה. בשנים האחרונות לחייו שהה במנזר באצ'מיאדזין.
אראקל מתבריז נפטר בשנת 1670 באצ'מיאדזין והובא לקבורה בבית הקברות של המנזר, כרצונו.

פעילותו ככרוניקון והיסטוריון[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך חייו ושליחויותיו הדיפלומטיות בשרות הפטריארך הארמני, הוורדאפט אראקל היה עד לרבים מאירועי התקופה בארצו ובארצות השכנות ותיאר אותם, לפי בקשת פיליפוס, ראש הכנסייה שלו, בכרוניקה הקרויה "ספר ההיסטוריה". אראקל השלים את ספרו בעת שהות בשנים 1661-1662 באספהאן בעידודו של הקתוליקוס יעקב מג'ולפה. הכרוניקה שלו פורסמה עוד בחייו באמסטרדם בשנת 1669 על ידי הדפס הארמני אוסקן ארבאנצי. הספר כלל 56 פרקים.

בדיעבד התברר כי הדפס החדיר לתוך המהדורה הראשונה של הספר שני פרקים נוספים שהיו תרומתו הפרטית. במהדורות הבאות פרקים אלה לא נכללו יותר. לעומת זאת במהדורה החדשה הופיע בין הפרקים 55 -56 פרק חדש פרי עטו של המחבר, על אודות היהודים ועל משיח השקר שבתי צבי. הכרוניקה של אראקל מתבריז כוללת מידע רב על תולדות ארמניה בימי פלישותיו של עבאס שאה הראשון ומלחמותיו בטורקים העות'מאנים, על גירוש תושבי ארמניה המזרחית לאירן בשנת 1604, פרטים חשובים על חיי הקהילות הארמניות בקושטא ובפולין, על מרד הג'לאלים ופרעותיהם נגד הארמנים, מידע בעל ערך רב על בניית הכנסיות והמנזרים ועל התרבות והכלכלה בארמניה במאה ה-17. בו בזמן אראקל הוסיף בספרו אינפורמציה על הגנאלוגיה של השולטנים הטורקים והשאהים הפרסים.

הכרוניקה שלו חשובה גם מבחינת תולדות היהודים במזרח התיכון. הוא הביא עדות חשובה על מדיניות ההעברה הכפויה לדת האסלאם בקרב היהודים בימי השאה עבאס השני.

כתביו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספר ההיסטוריה - פורסם לראשונה ב-1669

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אראקל מתבריז בוויקישיתוף
  • Bat Yeor - The Decline of eastern Christianity under Islam From Jihad to Dhimmitude'

Associated University Press, London, 1996, (בת יאור - שקיעת הנצרות המזרחית תחת האסלאם - מג'יהאד אל ד'ימיות, הוצאת אסושייטד יוניברסיטי פרס, לונדון, 1996)