ארוחת חג המולד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תרנגול הודו צלוי - נאכל באופן מסורתי בארוחת חג המולד.

ארוחת חג המולד היא ארוחה הנאכלת באופן מסורתי בערב או בצהרי חג המולד, ובה משתתפים לרוב כל בני המשפחה.

מסורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוסטרליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארוחת חג המולד האוסטרלית מבוססת על ארוחת חג המולד הבריטית המסורתית. יחד עם זאת, בעוד שבאנגליה הארוחה מוגשת באמצע החורף, באוסטרליה מצויה באותה עת בשיא הקיץ, ולכן חלק ממנות הארוחה כגון הצלי מוגשת קרות, ולעיתים הארוחה מוגשת בסגנון ברביקיו המוכן בחצר.

קינוח אופייני באוסטרליה לארוחת חג המולד הוא הפבלובה.

אוסטריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארוחת חג המולד באוסטריה דומה באופייה לזו המוגשת בגרמניה. הארוחה כוללת לרוב קרפיון מטוגן בראשיתה, אווז אפוי או בשר חזיר צלוי כמנה עיקרית, ובסיומה מגישים זאכרטורטה ולבקוכן.

ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המהגרים הרבים שהגיעו לארצות הברית הביאו עימם את המסורות מארצות מוצאם, אולם האופי של ארוחת החג מתבסס בעיקר על ארוחת החג האנגלית שבמרכזה תרנגול הודו ממולא או עוף ממולא אך גם צלי בקר או צלי חזיר, ולצידו מילוי, ירקות צלויים, ומחית תפוחי אדמה. קינוחים מקובלים הם פאי דלעת או פאי תפוחים. העובדה כי בארצות הברית התפתחה מסורת של הגשת ארוחה דומה בחג ההודיה הביאה להגשת מנת בשר במקום מנת עוף בארוחת חג המולד. כמו כן מקובל לשתות ליקר ביצים.

ברזיל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בברזיל נהוג להגיש את ארוחת חג המולד בערב החג, והארוחה כוללת פירות וירקות רבים, מאכלי אורז וצלי תרנגול הודו. לעיתים מוגשים צלי חזיר או עוף ודגים.

גרמניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרכז ארוחת החג בגרמניה נהוג להגיש אווז צלוי או קרפיון צלוי, אולם יש המגישים גם בשר חזיר ממולא. לצד הבשר מגישים כרוב כבוש, כרוב ניצנים או כרוב אדום. ישנן מסורות לפיהן נאכלת הארוחה בערב החג, וישנן מסורות לפיהן נאכלת הארוחה בצהרי החג. קינוחי החג כוללים לרוב מרציפן ולבקוכן.

דנמרק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארוחת החג המסורתית מוגשת בדנמרק בערב החג, וכוללת חזיר צלוי, אווז או ברווז צלויים, שלצידם תפוחי אדמה צלויים וכרוב אדום. לקינוח מוגש הריסאלמאנדה - פודינג אורז. לארוחה נילווה משקה הגלוג.

האיים הבריטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארוחת חג המולד בסקוטלנד
פודינג חג המולד

ארוחת החג נאכלת באיים הבריטיים בצהרי החג, או בשעות אחר הצהריים של חג המולד. הארוחה כוללת לרוב תרנגול הודו צלוי, או עוף צלוי אחר (אווז, בשר עוף, ברווז או פסיון), ולעיתים נדירות יותר צלי בשר בקר או בשר חזיר ("חזירים בשמיכה").

העוף מוגש לרוב כשהוא ממולא, ולצידו ירקות מבושלים (לרוב כרוב ניצנים וגזר), ומחית תפוחי אדמה.

כקינוח נהוג להגיש פודינג חג המולד או טרייפל.

מסורת ארוחת החג באנגליה השתנתה במהלך השנים. במהלך ימי הביניים הוגשו בארוחה לרוב בשר חזיר או בשר צייד. רק במהלך המאה ה-17 התפתח הנוהג להגיש אווז ממולא, ורק בראשית המאה ה-20 התפתח הנוהג להגיש תרנגול הודו צלוי וממולא, וזאת בשל הוזלת מחירו. המסורת להגיש בסיום הארוחה את פודינג חג המולד מקורה עוד בימי הביניים.

מזרח אירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפולין, אוקראינה, ליטא ואסטוניה נהוג להגיש בערב החג ארוחה צמחונית הכוללת 12 מנות, בהתאם למסורת של תענית בערב החג. בצהרי החג נאכלת ארוחה הכוללת צלי בשר - לרוב בשר חזיר.

פינלנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארוחת החג בפינלנד נקרא יולופויטה (Joulupöytä - "שולחן חג המולד") ובמסגרתה מוגשת הארוחה בסגנון בופה המכיל מנות רבות. במרכז הארוחה נאכל חזיר צלוי המוגש עם חרדל ולחם. כמו כן נהוג להגיש סלמון מעושן.

צ'כיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארוחת חג המולד המסורתית בצ'כיה כוללת מנות אופייניות ובהן קרפיון צלוי וסלט תפוחי אדמה.

צרפת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארוחת החג המסורתית בצרפת נקראת "réveillon" והיא נערכת בערב החג.

קנדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארוחת חג המולד במרבית חלקי קנדה דומה באופייה לזו המוגשת באנגליה. בארוחה זו מוגשים עוף צלוי, מחית תפוחי אדמה, רוטב בשר, פודינג חג המולד ואגנוג. בקוויבק מוגשת ארוחה הדומה באופייה לזו המוגשת בצרפת.

שוודיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארוחת יולבורד בחג המולד בשוודיה. משמאל לימין: לחם, גבינות, תפוחי אדמה, מליח כבוש, בשר ראש, "שינקין חג המולד" וחרדל, נקניקיות, סלט סלק, שעועית, "פיתויו של יאנסון", אומלט, נקניקיות וכדורי בשר.

בשוודיה מוגשת ארוחה המכונה "יולבורד", גרסה חגיגית של סמרגוסבורד. הארוחה העשירה כוללת את מיטב מטעמי המטבח השוודי - מנות דגים (תבשילים קרים, סלטים וכריכים), מנות בשר קר, גבינות, תבשילים חמים (כדורי בשר, נקניקיות, צלעות חזיר צלויות, קדרת תפוחי אדמה עם שמנת, בצל וסרדינים, כרוב ממולא ועוד. לקינוח מוגש פודינג אורז.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]