ארטמיס פאול (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארטמיס פאול
Artemis Fowl
כריכת הספר
כריכת הספר
מידע כללי
מאת אואן קולפר
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה לילדים ונוער
הוצאה
הוצאה הוצאת כנרת
תאריך הוצאה 2001
מספר עמודים 272
הוצאה בעברית
תרגום עפרה אביגד
סדרה
סדרת ספרים סדרת ארטמיס פאול
הספר הבא ארטמיס פאול: התקרית בקוטב הצפוני
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002291322, 003853501

ארטמיס פאולאנגלית: Artemis Fowl), הוא ספר פנטזיה לנוער מאת הסופר האירי אואן קולפר, הראשון בסדרת הספרים ארטמיס פאול. הספר עוסק בילד מבריק בן 12, נצר יחיד למשפחת פשע עתיקה הנמצאת במשבר, החוטף פיה כדי לדרוש תמורתה כופר נפש בזהב. הספר תואר על ידי יוצרו כ"מת לחיות עם פיות"[1].

לאורך הספר, נקודת התצפית מגוף שלישי עוברת לחלופין בין מעקב אחרי הדמויות האנושיות למעקב אחרי דמויות הפיות, ובכך היא מציגה גם רגשות של חמדנות וקונפליקטים. הספר קיבל ביקורות חיוביות רבות, ומספר פרסים.[2]

הספר עובד לנובלה גרפית ב-2007, ובשנת 2020 יצא לו עיבוד קולנועי בשם "ארטמיס פאול".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארטמיס פאול השני, הדמות הראשית, הוא נער בן 12 שנים, בנו של אחד מראשי ארגוני הפשע של אירלנד, ארטמיס פאול הראשון. ארטמיס מאמין שהוא אימת את קיומם של הפיות ומחליט לחטוף אחת. הוא עוקב אחרי שדונית אלכוהולית שמתחזה למרפאת בהו צ'י מין סיטי, וייטנאם, ומטייל לשם עם חברו ושומר-ראשו באטלר, כדי להשיג ממנה את "הספר" - ספר הקודשים של הפיות, שכתוב בגנומית, שמכיל מידע על אורח חיי הפיות ועל הטקסים שלהן. ארטמיס מצליח לרמות את השדונית בעזרת מים קדושים שמוסווים ליין ומצלם את הספר.

בינתיים, סרן הולי שורט ממשטרת היסודות התחתיים (LEP) מאתרת טרול סורר שהצליח להגיע לפני האדמה של כדור הארץ מעיר-הפיות המצוייה עמוק מתחת לאדמה. כשהיא נעזרת בקנטאור טכנאי בשם פולי ומפקד משמר הלפרקונים ג'וליוס רוט, היא לוכדת את הטרול. פעולה זאת גומרת את טיפת הקסם האחרונה שלה, והמפקד שלה, רוט, דורש שהיא תטעין מחדש את הקסם שלה בעזרת טקס שהפיות מנהלות - טקס שמתרחש על פני האדמה.

ארטמיס מפענח את הספר בעזרת תוכנת תרגום ממוחשבת, ובתהליך לומד את פרטיו המדויקים של הטקס: הפיה לוקחת בלוט מעץ אלון עתיק ליד עיקול של נהר מתחת לירח המלא, ושותלת אותו במקום אחר. ארטמיס ובאטלר מאתרים מעל 100 מיקומים אפשריים להתחלת הטקס, וממקמים מארב; אחרי כמעט ארבעה חודשים, הם מגלים את הולי כשהיא מבצעת את הטקס. היא מבחינה בהם ומנסה להשתמש עליהם בקסם השליטה-המוחית, הממסמר, כדי להגן על עצמה, אבל אחרי קריאת ספר הפיות שניהם מוכנים לכך, והם משתמשים בחץ שמשחרר לגופה סם הרדמה מיוחד כדי להכניעה. משטרת היסודות, שמיד מודעת להעלמות של הולי, מודיעה לג'וליוס רוט, מפקדה של הולי, שמחליט לצאת בעצמו לפני הקרקע ולחפש את הולי. הוא מנסה לאתר אותה בעזרת האיתורית שלה - מכשיר שמראה את מיקומה ברחבי העולם, ומגיע לספינת ציד-לווייתנים עזובה באחד מחופי דבלין, אירלנד, שם הוא מוצא משדר שעליו נמצאת האיתורית. מתברר שפאול היה מודע למכשיר האיתור, ובעזרת המשדר הוא מיידע את רוט שהוא מחזיק בהולי, ואז מפוצץ את הספינה מרחוק בעזרת חומר נפץ עם קוצב זמן. מאוחר יותר מתברר שהוא מחזיק בה עבור כופר של זהב פיות.

צוות איחזור ממשטרת היסודות נשלח לצפות על אחוזת פאול. בעזרת יכולת ההגנה הקסומה שלהם, המאפשרת להם לרטוט מהר יותר מאשר העין האנושית יכולה לעקוב, הצוות נכנס לשטח האחוזה. עם זאת, ארטמיס צופה גם את המהלך הזה, ומתקין מצלמה עם קצב פריימים-לשנייה גבוה, שמאפשרת לו לגלות את הצוות בעזרת הקפאת התמונה. אחרי שבאטלר פוצע את הפולשים, רוט מחליט להטיל מצור על אחוזת פאול בעזרת עצירת הזמן באזור האחוזה, ומחליט להיכנס אליה כדי לנהל משא ומתן, וכדי לבדוק אותה מבפנים. הכופר מתגלה כטון של זהב 24-קראט. ארטמיס משתמש בהזדמנות כדי לחשוף את ידיעותיו על מנגנון עצירת הזמן וטוען שהוא יכול לברוח ממנו.

הניסיון להיכנס לאחוזה ממשיך כשהפושע הידוע לשמצה, הגמד הקלפטומני מאלץ' דיגמס, מגויס לפריצה פנימה. לפיות אסור להיכנס לבתי בני אדם בלי הזמנה, אבל מאלץ', שהפר את חוקי היצורים הקסומים כל-כך הרבה פעמים, כבר איבד את קסמו עקב כך ולכן הפך לחסין להשפעות הלוואי של עבירה על חוקים אלה. הוא חופר מנהרה תת-קרקעית כדי להגיע לבית בזמן שפולי יוצר לולאת שידור למצלמות המעקב של האחוזה, כדי ששידורי הווידאו שלהם יראו כאילו אף-אחד לא נכנס לבית, וזה מאפשר למאלץ' לטייל בחופשיות באחוזה. מאלץ' מאתר כספת שמכילה עותק של הספר, והפיות מבינות מאיפה הידע הרב שלו על הפיות הגיע. מועצת הפיות, שמחליטה ששום דבר לא עובד, מקדמת סגן בשם בריאר קאדג'ן למפקד הפעיל במקומו של רוט. קאדג'ן שולח טרול לתוך אחוזת פאול, בניסיון לגרום לאנשים שבתוכה לקרוא לעזרה - דבר שלפיות נחשב כהזמנה להיכנס לבתי בני אדם. בינתיים, כשהיא נזכרת שבהמולה היא הפילה את הבלוט מהטקס לתוך מגפהּ, הולי שורט חודרת דרך הבטון של חדרה לאדמה, בעזרת מיטתה, ומשלימה את הטקס. כשהחזירה לעצמה את כוחות הקסם שלה, היא בורחת אל הבית הראשי.

באטלר, שנעזר בכוחותיה המרפאים של הולי, מביס את הטרול, וארטמיס לבסוף מקבל את הכופר. הזהב נשלח פנימה, וארטמיס מבקש מהולי משאלה: הוא רוצה לרפא את אי-שפיותה של אימו - מאז אובדן בעלה היא השתגעה והסתגרה בחדר השינה שלה. הולי מעניקה לפאול את המשאלה במחיר של חצי מהזהב. משטרת היסודות התת-קרקעיים מחליטה לשלוח פנימה 'שטיפה כחולה' - פצצה ביולוגית שהורגת את כל היצורים החיים, ולא פוגעת בדברים אחרים (כמו רכוש) - בשביל לחסל את ארטמיס ולאפשר את ההחזרה של הזהב, אבל הפצצה נכשלת כשארטמיס מצליח לברוח מעצירת הזמן על ידי סימום אנשיו והוא, בעזרת כדורי שינה.

כשבאטלר מתעורר, ארטמיס מסביר לו שבעזרת שינוי המצב הער של בן אדם בעת עצירת הזמן, עצירת הזמן מפסיקה להשפיע עליו, ושבעצם המנגנון ההכרתי של האדם הוא מה שמשאיר אותו לכוד. ארטמיס אז מגלה שאימו רופאה לחלוטין מאי-שפיותה בעזרת הקסם של הולי.

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ארטמיס פאול#הדמויות הראשיות בסדרה
  • ארטמיס פאול השני - הדמות הראשית; ילד מחונן בן 12 שנים, שמנצל את חוכמתו הרבה על מנת לעבור על החוק כדי להחזיר למשפחתו את ההון שאבד להם; זה נובע ממשפחתו, שהיו פושעים למשך דורות.[3]למרות שבתחילת הספר הוא נראה קר ומרוחק, אפילו מחברו הקרוב באטלר, הדמות שלו מתפתחת והוא מראה רחמים, אשמה, ולבסוף גם להט למשפחתו.
  • באטלר - משרתם של משפחת ארטמיס ושומר ראשו של ארטמיס, אבל גם חברו הקרוב ושותפו של ארטמיס.[4] לאורך הספר, שמו הפרטי לא נחשב; כנראה בשביל למנוע קרבת-יתר בין שומר ראש ללקוחו, ופונים אליו רק כ"באטלר" ("משרת" באנגלית).
  • סרן הולי שורט - אלפית נחושה, ישירה והנקבה הראשונה במשמר הלפרקונים, שלעיתים תכופות מכופפת את החוקים של הפיות והמשמר, למורת רוחו של מפקדה, ג'וליוס רוט. רחומה ודואגת, היא הולכת כה רחוק עד אפילו ריפוי באטלר מפצעיו האנושים מהלחימה בטרול, למרות העובדה שהוא היה חלק בלתי נפרד בתוכנית להחזיקה כבת-ערובה. המעשה הזה משנה בכמה דרכים את דעותיהם של ארטמיס ובאטלר על הפיות.
  • המפקד ג'וליוס רוט - ידוע כ'סלק' על ידי חבריו הפיות בשל פניו האדומים האופייניים, שנגרמים בגלל רגזנותו. רוט הוא הקצין המפקח על הולי שורט ומשמש לה, בייחוד, ולשאר הפיות, דמות אבהית. הוא מראה לחץ אמיתי בהיעלמותה, שנראה בחלקו בעת שיחתו עם ארטמיס על ספינת ציד-הלווייתנים, כשהוא אומר לו "אם פגעת באחת מקצוות אוזניה המחודדות של הסרן שלי..."[5]
  • פולי - קנטאור והיועץ הטכני של משטרת היסודות התת-קרקעיים. הוא מוצג כמבריק, אבל מאוד ציני, ומתואר כאחד ש'יש לו מעט חברים'.[6] עצירת הזמן שבה השתמשו במצור על אחוזת פאול היא המצאתו, והוא מספק מספר גאדג'טי היי-טק למשמר הלפרקונים ולדמויות האחרות.
  • מאלץ' דיגמס - גמד פושע שמגויס למשטרת היסודות במטרה להשיג גישה לאחוזה במהלך המצור. בשל כניסתו התכופה למגורי בני אדם בלי רשות, בניגוד לחוקי היצורים הקסומים, הוא לא מושפע מתופעות הלוואי שהיצורים האחרים סובלים מהם.

נושאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר ארטמיס פאול בעל כמה נושאים סמויים, אבל המהותיים ביותר הם חמדנות ותאבת בצע, והקונפליקט בין טוב ורע.[7][8]

חמדנות ותאבת בצע הוא הנושא הראשי הראשון שמוצג בספר,[9], ומתאר במיוחד את הרצון להשיג זהב. באופן דומה לשאר הנושאים בספר, הוא משתנה לאורכו, ונהיה פחות ממוקד קרוב לסוף הספר, כאשר ארטמיס מוכן להפרד מסכום כסף גדול כדי לעזור למישהו אחר.

הרעיון של קונפליקט בין הטוב והרשע הוא רעיון מורגש בספר באופן לבבי קל - למרות שארטמיס רואה בעצמו גאון רשע בתחילת הספר,[10] וזו אכן התמונה שמצטיירת. בנקודת מבט זו, הפיות יכונו בצד הטובים, שמהם נגנב הזהב. עם זאת, בסוף הספר, היוצרות מתהפכות, וניתן להטיל ספק בצדדים המקוריים; ארטמיס מצידו, מוותר על סכום כסף גדול, כשהוא משלם כדי לעזור לאימו, והפיות מצידן, מתגלות כנחושות כמו ארטמיס בהתחלה להשיג את מטרותיהן; למרות שרק חלק מהם מוכנים לשתול באופן אכזרי טרול, ללא קשר לסכנה הקיימת לחיים, כל הפיות מוכנות להשתמש בביו-פצצה ברגע שהולי מחוץ לאחוזה, בשביל להכריח את ארטמיס לכניעה.[10]

הקוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחתית כל עמוד של הספר, מופיעה שורה של סמלים. סמלים אלו הם כביכול בשפה אלפית, והם חלק מצופן החלפה, שכאשר מפוענח, חושף הודעה. אפשר לפענח את הקוד בעזרת החלק מספר הפיות שמוצג בגנומית יחד עם תרגומו - בפרק "תרגום". הקוד מדבר על קו העלילה של הספר הזה, וחלקיו. מפתח פענוח גנומי מלא ניתן למצוא בספר קובצי ארטמיס פאול.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר זכה בפרס ספרי הנוער של Garden State ‏ (2004), וקיבל ביקורות משבחות מאתר הספרים אמזון[11], מ-Library Journal ומהניו יורק פוסט. כמו כן גם על גב הספר עצמו מצוינות עוד ביקורות (טובות) מידיעות אחרונות ועוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Fran Atkinson (2 באוקטובר 2005). "The Age". נבדק ב-2008-09-01. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Artemis Fowl Official Site". אורכב מ-המקור ב-2008-02-08. נבדק ב-2008-03-15.
  3. ^ Colfer, Eoin (2001). Artemis Fowl. Scholastic Inc. pp. 28–29.
  4. ^ Colfer, Eoin (2001). Artemis Fowl. Scholastic Inc. p. 16.
  5. ^ Colfer, Eoin (2001). Artemis Fowl. Scholastic Inc. p. 109.
  6. ^ Colfer, Eoin (2001). Artemis Fowl. Scholastic Inc. p. 84.
  7. ^ "MonkeyNotes" (PDF). נבדק ב-2008-09-01.
  8. ^ "Bookrags". נבדק ב-2008-09-01.
  9. ^ Colfer, Eoin (באפריל 2001). Artemis Fowl. pp. 16–18. {{cite book}}: (עזרה)
  10. ^ 1 2 "Book Notes". נבדק ב-2008-09-01.
  11. ^ ארטמיס פאול באתר אמזון