אריה ים ניו זילנדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אריה ים הוקרי)
קריאת טבלת מיוןאריה ים ניו זילנדי
אריה ים ניו זילנדי
אריה ים ניו זילנדי
מצב שימור
מצב שימור: בסכנת הכחדהנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: בסכנת הכחדה
סכנת הכחדה (EN)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: טורפים
תת־סדרה: דמויי כלב
משפחה: אוטריים
סוג: אריה ים ניו זילנדי
מין: אריה ים ניו זילנדי
שם מדעי
Phocarctos hookeri
גריי, 1844
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אריה ים ניו זילנדי (שם מדעי: Phocarctos hookeri) הוא מין אריה ים יחיד בסוגו המתרבה סביב לחופים של האי הדרומי של ניו זילנד, באיי אוקלנד ובמידה מסוימת גם באי סטיוארט.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרוותם של הבוגרים חומה-שחורה, וצבע פרוותן של הנקבות בהיר יותר משל הזכרים. אריות ים ניו זילנדיים זכרים מגיעים באורכם לכ-3.5 מטרים, ואילו הנקבות מגיעות לאורך של שני מטרים בלבד. הזכרים שוקלים בין 300 ל-450 ק"ג והנקבות שוקלות עד 160 ק"ג.

במהלך מסעות ציד, יכולים אריות הים הניו זילנדים להרחיק מהחוף אף למרחק של 130 ק"מ. להם יכולת לצלול לעומק של 300 מטרים. תזונתם מורכבת מתמנונים, דגים קטנים, סרטנים, שבלולים ופינגווינים. הם נוהגים לבלוע אבנים המסייעות להם בתהליך העיכול, ומאוחר יותר הם מקיאים אותן.

אריות הים הניו זילנדיים מתרבים במושבות בין נובמבר לינואר, כאשר הגורים נולדים בתקופה שמתחילת דצמבר ועד לסוף ינואר. בנובמבר מגיעים הזכרים לחופים, ושם נאבקים ביניהם על טריטוריה. כמה שבועות לאחריהם מגיעות הנקבות לחופים, והזכר המנצח בכל טריטוריה זוכה בשטח שאליו מגיעות שמונה עד 25 נקבות.

גורי אריות הים הניו זילנדיים נולדים עם פרווה עבה בצבע חום. אורך גופם בלידה 70–100 ס"מ, ומשקל הגורים הזכרים כ-7.9 ק"ג בעוד שמשקלן של הנקבות הוא כ-7.2 ק"ג. כעבור שניים עד שלושה שבועות מתחילים הגורים לשחות. הנקבות מגדלות את גוריהן עד הגיעם של הגורים לגיל שמונה חודשים לפחות.

הנקבות מגיעות לבגרות מינית בגיל שלוש עד ארבע שנים. הזכרים מגיעים לבגרות מינית בגיל חמש, אך רק בגיל שמונה או אף יותר מכך מגיעים לבגרות חברתית המאפשרת להם להתרבות. תוחלת חייהם של הזכרים יכולה להגיע עד 23 שנים ואילו תוחלת חייהן של הנקבות עד 18 שנה.

שימור[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבעלי חיים נוספים בפאונה של ניו זילנד, גם אריה הים הניו זילנדי הוא מין בסכנת הכחדה. במהלך המאה ה-19 ניצוד אריה הים הניו זילנדי במידה נרחבת בשביל עורו ושמנו. הוא מוגדר כמין מוגן החל משנות התשעים של המאה התשע עשרה. בשנות התשעים של המאה העשרים, גודל האוכלוסייה הוערך בכ-15,000 פרטים. ייתכן שהאוכלוסייה הצטמצמה בשל מחלה שהתפרצה בשנת 1998 והביאה למותם של 20% מהנקבות הבוגרות ו-50% מהגורים בשנה זו. בימינו מוערך גודל האוכלוסייה בכ-12,000 פרטים[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אריה ים ניו זילנדי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אריה ים ניו זילנדי באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ New Zealand sea lion, Department of Conservation