אריק ובנץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אריק (משמאל) עם ברווז הגומי שלו ובנץ (מימין) ברחוב סומסום
אנשים בתחפושת אריק ובנץ הולכים ברחובות

אריק ובנץאנגלית: Bert and Ernie) הם צמד בובות מתוכנית הטלוויזיה לילדים "רחוב סומסום". התוכנית הופקה במקור לערוץ PBS, ערוץ הטלוויזיה הציבורת האמריקאית, ושודרה בגרסה הישראלית בטלוויזיה החינוכית בין השנים 19831987, ובשידורים חוזרים במהלך שנות השמונים ושנות התשעים של המאה ה-20. הדמויות מופיעות גם בגרסה החדשה של התוכנית בערוץ הופ! וגם בספין אוף "ההרפתקאות המופלאות של אריק ובנץ".

בעברית דובבו אריק ובנץ בטלוויזיה החינוכית על ידי יוסף שילוח ושלמה בראבא (בהתאמה), ואחרי כן על ידי רמי ברוך ויוסי ברק. לאחר העברת הזכויות לערוץ הופ! מדבבים את הדמויות צביקה פורמן ועמי מנדלמן.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אריק ובנץ (ברט וארני) עוצבו על ידי דון סהלין לפי ציור של ג'ים הנסון. בתחילה דיבב הנסון את בנץ ופרנק אוז את אריק, אך לאחר יום העבודה הראשון הם החליפו תפקידים. אריק ובנץ היו החבובות היחידות שהצליחו במבחן הבד של פרק הפיילוט של "רחוב סומסום" ביולי 1969.

מיומה הראשון שמה לה התוכנית "רחוב סומסום" למטרה לחנך ילדים לערכים של עזרה לזולת, נימוסים ודרך ארץ, ניקיון וסדר, בית ומשפחה, אחריות, חיסכון ושמירה על הסביבה וללמד ספירה, חשבון פשוט ואותיות, פתגמים ושירים קלסיים - וכל זאת בלי שהילד הצופה ירגיש שהוא בשיעור.

תפקידם של אריק ובנץ הוא לעזור לילדים להבין כיצד יש לטפח יחסים טובים עם הזולת. אריק ובנץ הם דוגמה קלאסית לדרך שבה אנשים בעלי אופי ואישיות מנוגדים יכולים לחיות יחד. הם רבים ומתקוטטים אבל תמיד מוצאים את הדרך להמשיך לחיות חברים טובים.

על פי הצהרתם של כותבי התוכנית, אין לאריק ולבנץ גיל רשמי, כמו לאלמו, למשל, שהוא בן שלוש וחצי או לציפורת שהיא בת שש. הדבר עוזר לילדים מכל הגילאים להזדהות אתם ועם הבעיות שלהם.

בנץ חברו והשותף של אריק. הוא רציני מאריק ומגלה גישה אנליטית בהרפתקאותיהם. הוא זה שפותר את הבעיות שיוצר אריק. אנשים רבים רואים בבנץ דמות יותר חכמה, יותר לוגית ויותר נכונה להשלים משימות מאשר אריק. בנץ חובב דייסת שיבולת שועל, שחמט ומבלה עם חיית המחמד שלו היונה ברניס ומגדל באקווריום שלו כמה דגי נוי. הוא אספן גדול של מכסים של בקבוקים ושל אטבי נייר.

אריק הוא שובב ואוהב להתבדח על חשבון חברו הטוב בנץ אבל לעיתים קרובות נופל קרבן לבדיחות שלו עצמו. יש לו דמיון פורה, הוא אוהב לשיר, לנגן ויותר מכל לעשות אמבטיה עם ברווזון הגומי שלו. הוא לא מוטרד מדברים רגילים ופשוטים ומעוניין לנסות דברים חדשים. אפשר להגדיר אותו כנפש חופשייה, בניגוד גמור לחברו בנץ.

נטייה מינית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אריק ובנץ גרים יחד בדירת מרתף בבניין בן שתי קומות ברחוב סומסום מס' 123. אין להם הורים והם מנהלים את חייהם באופן עצמאי. ההשערות בנוגע לטיב היחסים ביניהם, נעו במהלך השנים מחברות תמימה בין שני ילדים בני שש עד שבע ועד לזוגיות חמה ואוהבת בין שני גברים. במשך כל השנים ניסו המעריצים הלהט"בים למצוא בפרקי התכנית הוכחות לכך שאכן מדובר בזוג, בעוד שהמתנגדים ניסו להפריך השערות אלו, שלדעתם פגעו בצופי הסדרה התמימים והצעירים. למרות כל המאמצים, אף הצהרה לא יכולה לשים קץ לשמועות ולערער את האמונה שאריק ובנץ הם יותר מסתם ידידים. בשנת 2013 הציג המגזין "ניו יורקר" הציג בשער שלו תמונה של זוג הבובות מחובקות על הספה, כשהן צופות בחדשות על החלטתו של בית המשפט העליון של ארצות הברית שהתיר נישואים חד-מיניים.[1] הבובות כיכבו בפרשיה תקשורתית ומשפטית בשנת 2015, לאחר שמאפייה בצפון אירלנד סירבה לאפות עוגה בדמותן עם הכיתוב "תומכים בשוויון בנישואים", שכן היא מפרה את "הערכים והאמונות הנוצריים" של האופים.

בספטמבר 2018 אמר מארק זלצמן, אחד מכותבי הדמויות המאוחרים, שהוא ראה בהן שיקוף למערכת היחסים שלו עם בן-זוגו ארני, לעומת זאת, דוברי התוכנית פרסמו הצהרה רשמית המציינת כי בשל היותן בובות, אין להן נטייה מינית והם החברים הטובים ביותר.[2][3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אריק ובנץ בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]