ארנה גולן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארנה גולן
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1935 (בת 89 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה ארנה בן-דרור עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אַרְנָה גולן (בן דרור) (נולדה ב-1935) היא חוקרת ומרצה לספרות עברית וסופרת.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גולן היא בת קיבוץ מסדה, חניכת "בית החינוך המשותף" ו"תיכון בית ירח" שבעמק הירדן. בוגרת סמינר למורים ב"בית ברל".

בשנת 1975 קיבלה תואר דוקטור בספרות עברית מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים. מרצה לשעבר לספרות עברית במוסדות האקדמיים: האוניברסיטה העברית בירושלים, האוניברסיטה הפתוחה ומכללת לוינסקי לחינוך.

שירתה בשליחות חינוכית במקסיקו סיטי בשנות ה-60, הרצתה בסמינר למורים בבואנוס איירס בשנות ה-70 והייתה מרצה אורחת מטעם האוניברסיטה העברית באוניברסיטה ללימודים מתקדמים במקסיקו סיטי (1984-1987). שהתה בשליחות בשגרירות ישראל במוסקבה בשנות ה-90 עם בעלה, הסופר שמאי גולן, שמילא את תפקיד נספח התרבות בשגרירות.

גולן פרסמה מאמרים ומחקרים בנושאי ספרות עברית, מתחילת שנות ה-70 למאה הקודמת. מחקריה, ראשיתם בחישוף מאמרי ביקורת ספרותית לסוגיהם בכתבי העת של המחצית השנייה של המאה ה-19 וראשית המאה ה-20, ובתיאור הדינמיקה ההיסטורית של התמורות בפואטיקה הביקורתית שבהם. בייחוד תואר מפעלם של מבקרים ועורכי כתבי עת מרכזיים. במקביל, הציגה אפשרויות קריאה חדשות בסיפורי ש"י עגנון. מאוחר יותר התמקדו מחקריה של גולן בתיאור מאפייניהם של סוגים סיפוריים בסיפור הישראלי ובהתפתחותם הפנימית ברצף היסטורי ממלחמת העצמאות ועד שנות ה-80 של המאה ה-20.

בספריה המאוחרים של גולן, נבחנות יצירות בשיר ובסיפור – יצירה בודדת, חתך נושאי ביצירתו של סופר או עיון במכלול יצירתו – על פי שני נושאים עיקריים: לבטי זהות אישית, מקורם והשלכותיהם, ותפיסות מפורשות או מובלעות של הגבריות, הנשיות והמיניות, העמדות העולות מהן וזיקתן לביוגרפיה של היוצר ולתקופתו.

בנוסף, ערכה והקדימה מבואות לאנתולוגיה של סיפורת ישראלית מתורגמת לספרדית, שראתה אור בהוצאת האוניברסיטה במקסיקו, ולאנתולוגיה של ספרות ילדים ישראלית מתורגמת לרוסית, בהוצאת כתב העת הרוסי "ספרות ילדים". ערכה וכתבה מבוא לספר: "אחרון הוותיקים" של משה בן דרור.

ארנה גולן הייתה נשואה לסופר שמאי גולן עד למותו ב-2017. אם לארבעה. מתגוררת בתל אביב.

פעילות ספרותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עריכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • משה בן דרור - "אחרון הוותיקים" (סיפורים ושירים מעיזבונו), עריכה ואחרית דבר, הוצאת ענבר, 2010
  • "ספרות לילדים בישראל", אנתולוגיה בצירוף מבוא, מתורגמת לרוסית, בהוצאת כתב העת הרוסי "ספרות לילדים", 1998
  • Cuentos contemporaneos de Israel / Arna Golan, compiladora (Mexico: Centro de Estudios de Asia y Africa, El Colegio de Mexico, 1988) - "סיפורת ישראלית בת זמננו". אנתולוגיה בצירוף מבוא, מתורגמת לספרדית, הוצאת "אל קולחיו דה מחיקו", 1986

כתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבותות הביקורת הוא ספר שמכונסים בו מאמרים שהתפרסמו בכתבי-עת לחקר הספרות ובמאספים ספרותיים. המאמרים מקיפים שלושה תחומים:

  1. עיונים במדיניות הספרותיות באחדים מכתבי-העת המרכזיים, שבהם צמחה הספרות העברית במאה ה-19 ועל סף המאה ה-20 (ביניהם "השחר", "המליץ", ו"הצופה"), ובחינת הזיקה שבין מדיניות זו להשקפותיהם של העורכים בביקורת הספרות.
  2. התאוריה של הביקורת ושל הספרות היפה בהגותו של שלמה צמח.
  3. עיונים בסיפורים של ש"י עגנון, תוך חשיפת מקורותיהם - מן המקרא ועד למקורות מאוחרים יותר, כולל בתורת הקבלה.

מבחר ממאמריה ומחקריה של גולן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורת על יצירתה של ד"ר ארנה גולן[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]