ארסנאלה

(הופנה מהדף ארסנלה)
ארסנאלה
Arsenale di Venezia
ה"פורטה מאגנה" - "השער הגדול" של הארסנאלה
ה"פורטה מאגנה" - "השער הגדול" של הארסנאלה
מידע כללי
סוג ארסנל ימי עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת Castello, Campo dell’Arsenale, - Venezia עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום ונציה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
אדריכל אלסנדרו טרמיגנון עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 45°26′07″N 12°21′11″E / 45.435277777778°N 12.353055555556°E / 45.435277777778; 12.353055555556
האתר הרשמי
(למפת ונציה רגילה)
 
ארסנאלה
ארסנאלה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הארסנאלה של ונציהאיטלקית: Arsenale di Venezia) היא המספנה ואזור מפעלי ייצור הנשק של הרפובליקה של ונציה. מבני המספנה ממוקמים ברובע קסטלו של ונציה שבאיטליה.

מקור השם והשפעתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ככל הנראה מקור השם "ארסנאלה" מערבית: "דאר אל סינא'א" (מספנה). לימים, בשל השפעתה וגודלה של הארסנאלה, הפכה המילה למונח מקובל בשפות אירופיות לאתר ייצור ואחסון כלי נשק (ארסנל).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המספנה הראשונה באתר זה החלה לפעול, ככל הנראה במאה השמינית, כאחת המספנות של האימפריה הביזנטית. מבני המספנה הקיימים עד ימינו החלו להיבנות בשנת 1104 בתקופת כהונתו של אורדלאפו פאליירו כדוג'ה.

מטרתה הראשונה של הארסנאלה הייתה לצורך בנייה ותחזוקה של ספינות פרטיות. בשנת 1320 הוקמה ה"ארסנאלה החדשה" (Arsenal Nuovo) אשר היוותה למעשה קו ייצור לבניית ספינות (הן ספינות קרב והן ספינות סוחר). בארסנאלה נבנו מפעלי ייצור חבלים ותחמושת, והוקמה במתחם המבוצר של הארסנאלה מבני מגורים עבור העובדים הרבים של המספנות והמפעלים.

קו הייצור של הארסנאלה הרשים כל כך את דנטה אליגיירי שהוא כלל התייחסות אליו בתיאור הגיהנום בקומדיה האלוהית.

במהלך המאה ה-16 הגיעה המספנה לשיאה, והועסקו בה 16,000 פועלים אשר ייצרו מדי יום ספינה חדשה על חימושה באמצעות קו הייצור היעיל והמהיר שלה.

מפעלי הארסנאלה עסקו בייצור כלי נשק שונים. כבר בשנות ה-70 של המאה ה-14 החלו בייצור בומבארד (מעין בליסטרא). בהמשך הוקמו באסנאלה מפעלים לייצור ארטילריה, והיה זה ברתולומאו קולאוני, מראשי הקונדוטיירי, שהגה לראשונה את הרעיון להציב את התותחים הקלים שיוצרו בארסנאלה על עגלות, וליצור ארטילרייה ניידת.

הכניסה אל הארסנאלה, ציור מעשה ידי קאנאלטו, 1732.
הכניסה אל הארסנאלה, 2006.
שער הכניסה הקרקעי.

שער הכניסה של האסנאלה - "פורטה מאגנה" הוקם בשנת 1460 בסגנון קלאסי. ככל הנראה השער נבנה על ידי אנטוניו גאמבלו אשר התבסס על תוכניותיו של יאקופו בליני. בשנת 1687 הוצבו בשני צידי השער פסלי אריות שהובאו מיוון. אחד האריות - המכונה כיום "אריה פיראוס" כוסה גרפיטי במהלך המאה ה-11 על ידי שכירי חרב מסקנדינביה ששמרו על הארסנאלה.

בשנת 1473 הוקם אגף חדש של הארסנאלה - "הארסנאלה החדשה ביותר" (Arsenal Novissimo) ובה קווי ייצור נוספים.

במאה ה-16 נבנו באסנאלה ספינות תותחים אשר לימים נעשה בהם שימוש בקרב לפאנטו.

מרבית הארסנאלה נהרסה בתקופת שלטונו של נפוליאון בונפרטה בעיר ונציה. לאחר הקמת איטליה המודרנית הפכו חלקים מהארסנאלה לבסיס חיל הים האיטלקי, וכן פועלים בה מכוני מחקר ומכון לשימור ספינות היסטוריות. חלק משטחי הארסנאלה משמשים את הביאנלה של ונציה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארסנאלה בוויקישיתוף