ארתור רקהאם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ארתור ראקהאם)
ארתור רקהאם
Arthur Rackham
דיוקן עצמי, 1934
דיוקן עצמי, 1934
לידה 19 בספטמבר 1867
לואישהאם, לונדון
פטירה 6 בספטמבר 1939 (בגיל 71)
לימפספילד, מחוז סארי
לאום אנגלי
מקום לימודים
  • בית הספר הסיטי של לונדון
  • City and Guilds of London Art School עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1882–1939 (כ־57 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה איור מעשיות ספרי ילדים
זרם באמנות ציור פיות עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות Gulliver's Travels, The Land of Enchantment, Mother Goose, Bird Watching, A Midsummer-Night's Dream עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Edyth Starkie עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארתור רקהאםאנגלית: Arthur Rackham;‏ 19 בספטמבר 1867, לואישהאם, לונדון6 בספטמבר 1939, לימפספילד, מחוז סארי) היה מאייר אנגלי, שנודע בעיקר באיוריו לסיפורי מעשיות וספרי ילדים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקהאם נולד בשנת 1867 בלואישהאם שבלונדון, במשפחה בת 12 ילדים. ב-1884, כשהיה בן 17, נסע עם שתי דודותיו בספינה לאוסטרליה במטרה להיטיב עם בריאותו הרופפת. בגיל 18, לאחר ששב לבריטניה, עבד כפקיד במשרד הכבאות בווסטמינסטר ובמקביל החל בלימודי ערב בבית הספר לַמבֶּת' לאמנות (Lambeth School of Art).

בשנת 1892 עזב את משרת הפקידות והחל לעבוד בעיתון The Westminster Budget ככתב ומאייר. איוריו הראשונים לספר הופיעו ב-1893 בספר "אל העבר האחר" (To the Other Side) מאת תומאס רודס (Rhodes), אולם עבודתו הרצינית הראשונה הייתה האיורים לקובץ הסיפורים הקצרצרים (אנ') של אנתוני הופ (אנ')‏, The Dolly Dialogues. מכאן ואילך הפכו האיורים לספרים לקריירה של רקהאם לשארית חייו. הוא השתתף בשבועון הסאטירה וההומור "פאנץ' (Punch) וב-The Graphic, ואייר ספרים רבים,

בהם "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות", משלי איזופוס, "חלום ליל קיץ", "פיטר פן"

בתערוכה העולמית של מילאנו ב-1906 זכה רקהאם במדליית זהב, וב-1912 זכה שוב במדליית זהב בברצלונה. יצירותיו הוצגו בתערוכות רבות, בהן תערוכה שנערכה בלובר בפריז ב-1914.

בשנת 1903 נישא לאדית סטארקי (אנ')‏ (1867–1941), ציירת דיוקנאות. ב-1908 נולדה לזוג בת, ברברה. רקהאם נפטר ב-1939 מסרטן בביתו שבכפר לימפספילד (אנ'), במחוז סארי שבדרום-מזרח אנגליה.

טכניקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקהאם המציא טכניקה ייחודית משלו, הדומה לרפרודוקציה של תצלום: תחילה היה משרטט בעיפרון את קווי המתאר, ואז היה מתווה בתוכו צורות ופרטים. לאחר מכן היה מוסיף קווים בעט ובטוש שחור (דיו הודי (אנ')), ולאחר שהתייבש הדיו היה מוחק את שרידי העיפרון. בציורי צבע היה משתמש בצבעים רבים, ויוצר גוונים שקופים-למחצה. בנוסף, הוא השתמש בגזירי צלליות. היה זה פיתוח שלו לטכניקה שרווחה בציורי דיוקן במאה ה-19. רקהאם עשה שימוש בטכניקה זו כבר בעבודותיו המוקדמות, אולם היא הגיעה לשיאה בשנים שלאחר מלחמת העולם הראשונה, באיוריו ל"סינדרלה" (1919) ו"היפהפייה הנרדמת" (1920).[1]

חשיבותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארתור רקהאם נחשב לאחד המאיירים המובילים בתור הזהב של האיור הבריטי (1900–1914). בתקופה זו היה ביקוש רב לספרים המלווים באיורים איכותיים, שנהוג היה לתת כמתנה בחג המולד. רבים מספריו של רקהאם הופקו במהדורה רגילה ולצדה מהדורה מוגבלת מהודרת, פעמים רבות כרוכה בקלף ולעיתים חתומה על ידו. הפופולריים שבהם הודפסו בהמשך בפורמט קטן וזול יותר (octavo edition). עם פרוץ המלחמה פסק הביקוש לספרים באיכות כזו, ובשנות ה-20 הלך ודעך באופן כללי הביקוש לסיפורי פנטזיה ומעשיות.

לאחר מותו זכו יצירותיו לפופולריות בבריטניה ובאמריקה הצפונית. תעשיית כרטיסי ברכה עושה שימוש בתמונותיו, ורבים מספריו עדיין נדפסים ונמכרים.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Arousing Delight: Arthur Rackham, Artist and Illustrator: Style, Subjects, Technique, and Technology, Clarke Historical Library, Central Michigan University.