אשף מצוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאשף מצוי
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: עטלפים
תת־סדרה: עטלפים קטנים
משפחה: אשפיים
סוג: אשף
מין: אשף מצוי
שם מדעי
Tadarida teniotis
רפינסק, 1814
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אשף מצוי (שם מדעי: Tadarida teniotis) הוא מין של עטלף ממשפחת האשפיים. האשף הוא עטלף חרקים גדול ונפוץ גם בארץ ישראל.


מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המין נפוץ משני צידיו של הים התיכון (דרום אירופה וצפון אפריקה), ומצוי גם במקומות שונים באסיה בקווי רוחב דומים. זהו המין היחיד מהמשפחה המצוי בישראל, והוא אחד ממיני עטלפי החרקים הנפוצים בה. בניגוד למיני עטלפי חרקים רבים בישראל שהגיעו לסכנת הכחדה, האשף המצוי נפוץ למדי ואינו נמצא בסכנה.

אורכו הוא בסביבות 8 ס"מ, והוא ניכר בזנב שרובו גלוי ואורכו כ-5 ס"מ. משקלו כ-15–40 גרם. צבע פרוותו אפור. אוזניו מעוגלות ורחבות ויש בהן צפיר (מבנה קרומי המשפר את יכולת השמיעה). פניו נראות מעוכות ומקומטות ושפתיו בשרניות. בפיו שיניים חדות. הוא בעל יכולת תעופה טובה ומסוגל להגיע למהירות של 40 קמ"ש ולבצע תמרונים חדים באוויר. הוא מגביה עוף ויכול לבצע צלילות חדות ומהירות. הוא מיטיב גם ללכת על הקרקע, יותר ממיני עטלפים אחרים. האשף המצוי הוא עטלף החרקים היחיד בישראל שניתן לשמוע את קולו (שמרוכז סביב תדירות של 14 קילוהרץ) באוזן האדם (שמסוגלת לקלוט קולות של עד כ-20 קילוהרץ).

האשף המצוי פעיל בלילה וישן ביום. הוא צד חרקים גדולים דוגמת עשים ומזיקים אחרים, רובם באוויר ומקצתם על הקרקע, ובכך תורם לחקלאות. האשף אינו נכנס לתרדמת חורף אלא ככל הנראה נודד בחורף לאזורים חמים יותר.

לא ידוע הרבה על רבייתו של האשף המצוי. ההריון נמשך כ-3 חודשים וההמלטה נעשית בדרך כלל בחודשי הקיץ המוקדמים (יוני-יולי). בדרך כלל בכל המלטה נולד רק גור אחד. האשף חי בלהקות המונות עשרות פרטים.

הוא שוכן בסדקים, בחגווי סלע, בנקרות עצים וכן במבנים נטושים וחללים אחרים במבנים טבעיים או מלאכותיים, והוא נפוץ בערים. בזכות כך ניצל מאיוד המערות ברעלים שביצע משרד החקלאות בשנות ה-60 של המאה ה-20 במטרה להדביר את עטלפי הפירות שנחשבו למזיקים, אך פגע מאוד בעטלפי החרקים של ישראל והביא רבים מהם לסף הכחדה. כיום האשף המצוי נפוץ בכל ארץ ישראל ולא נתון בסכנה.

לקריאה נוספת ומקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ד"ר אבי ארבל, לקסיקון מפה: היונקים, הוצאת מפה, 2008 - עמ' 96–97.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אשף מצוי באתר הרשימה האדומה של IUCN