עמותת אתגרים

(הופנה מהדף אתגרים)
עמותת "אתגרים"
פעילות ספורט אתגרי לאנשים עם מוגבלויות
מדינה ישראל
מטה הארגון תל אביב-יפו עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים יואל שרון וחברים, מתאמנים ומתנדבים בבית הלוחם
יושב ראש בעז דותן
מנכ"ל ניר הכהן
עובדים 168 עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1995–הווה (כ־29 שנים)
http://www.etgarim.org
קואורדינטות 32°06′16″N 34°49′17″E / 32.104440586546°N 34.821324982113°E / 32.104440586546; 34.821324982113
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אתגרים היא עמותה שלא למטרת רווח, שמטרתה לחזק, לשקם ולתמוך באנשים עם מוגבלות באמצעות פעילויות ספורט מסוגים שונים.

העמותה הוקמה בשנת 1995 על ידי גרעין של נכי צה"ל, בעלי מוגבלויות, אזרחים ואנשי מקצוע מתחום השיקום, במטרה לשקם באופן פיזי ונפשי, ולשלב חברתית, בעלי מוגבלויות מכל הגילים. העמותה עושה זאת באמצעות פעילות ספורט רגיל וספורט אתגרי כגון: ריצה, הליכה, שיט, צלילה, גלישת מצוקים, רכיבה על אופניים (תלת-אופן, אופני טנדם ואופני יד) ועוד.

ב-2 בספטמבר 2013 נחנך בית "מרכז אתגרים" ע"ש שניאור חשין בגני יהושע. המקום משמש כמרכז לפעילות העמותה. הקומפלקס נתרם על ידי משפחת חשין ותוכנן על ידי האדריכל יואב מסר.[1]

הנהנים משירותי העמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות העמותה פתוחה בפני אנשים עם מוגבלות בשל לקויות או בשל סיבות אחרות. בין סוגי המוגבלויות נמנים:

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום משתתפים בפעילויות העמותה השונות כ–5,000 ילדים ובני נוער ב-120 מסגרות ברחבי הארץ, וכן כ-1,000 בוגרים. העמותה פועלת לקידום הפוטנציאל האישי הטמון בכל אדם, לטיפוח מצוינות ושאיפה להתקדמות והישגיות, אולם ההישגיות נקבעת באופן סובייקטיבי בהתאם ליכולת ולרצון של כל אחד ואחת מהמתאמנים; בנוסף פועלת העמותה לשיפור הדימוי העצמי של משתתפי הפעילות, ולשינוי האופן שבו נתפס החריג ובעל המוגבלות בחברה הכללית.

בין ענפי הספורט שבהם מתאמנים חברי העמותה: ריצה, הליכה, שיט במפרשיות, חתירה בקיאקים, פעילות חבל (טיפוס, אומגה), סקי מים, צלילה, סנפלינג, רכיבה על אופניים (תלת-אופן, אופני טנדם ואופני יד), קארטינג, טיולי ג'יפים, טיולים אתגריים בטבע, אמנויות לחימה.

העמותה מתבססת על גרעין של אנשי מקצוע בתחומי הספורט האתגרי והשיקום של בעלי מוגבלויות, ובמידה רבה יותר על מעל 1,000 מתנדבים, המפעילים ומסייעים למתאמנים, לרוב ביחס של יותר מאשר מתנדב אחד או אחת לחבר.

סיסמתה של עמותת אתגרים היא: ספורט אתגרי, העצמה ושילוב חברתי של אנשים מיוחדים; הסיסמה מסיטה את הדגש מהמינוח המקובל "אנשים עם צרכים מיוחדים", שהוא ביטוי בעל קונוטציה של מסכנות ושל חמלה, אל העובדה שחברי העמותה הם דווקא אנשים מיוחדים.

קבוצות הריצה והליכה של העמותה משתתפות באופן קבוע, כקבוצה וכיחידים, במרוצים רבים הנערכים בישראל. בין המרוצים: מרתון תל אביב, מרתון ירושלים, מרוץ סאקוני, מרוץ לילה לבן של נייקי. כל משתתף ומשתתפת בוחרים את המרחק המתאים להם במסגרת האירוע. מרחקים אופייניים של הליכה וריצה הם: 5 ק"מ, 10 ק"מ, 21 ק"מ (חצי מרתון), מרתון מלא.

העמותה מפעילה מגוון של תוכניות בענף השייט, בשני מסלולים עיקריים. במסלול החובבים, מתאמנים חברי עמותה במסגרת של חוג שבועי במועדונים בחיפה ובתל אביב, בסירות מטיפוס "סונאר", ואף מתחרים בהצלחה במסגרות ארציות כנגד ספורטאים בריאים. במסלול הפארלימפי מתחרים ספורטאים במסגרת האיגוד העולמי לשייט של בעלי מוגבלויות (IFDS), ובין הישגיהם הבולטים: מדליית זהב[2] במשחקים הפאראלימפיים של אתונה, 2004; מקום חמישי באולימפיאדה של בייג'ינג, 2008.

באולימפיאדה של בייג'ינג התחרה האצן העיוור חבר העמותה בזה נבבה בריצת מרתון, וסיים במקום ה-23, בליווי של עופר וגיא בן-דור,[3] אב ובנו שהם פעילים ותיקים של העמותה.

בשנת 2013 עופר בן דור גיבש קבוצה של בעלי מוגבלויות חברי עמותת אתגרים בצירוף מלווים, יזם והוציא לפועל מסע טיפוס על הר הקלימנג'רו.[4]

ספורטאים פגועים ברגליהם, הרוכבים על אופני יד, הגיעו גם הם להישגים נאים: זיו בר-שירה הגיע ראשון במרתון ניו יורק, 2001; ונתי גרובר הגיע שביעי במירוץ נג"ש (נגד השעון), באולימפיאדה של לונדון, 2012.

תוכניות מיוחדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "בשביל כולם": טיולים לאורך שביל ישראל באמצעות "גילגולון" - כיסא על גלגל המותאם במיוחד לנשיאה ותנועה בטבע.
  • "בשביל החיים": פעילויות ספורט לשיקום אחרי פציעות חמורות.
  • "שילוב מנצח": סיוע לבעלי מוגבלויות המשרתים בצה"ל בהתנדבות.
  • "פורום נשים": קבוצות של נשים עם מוגבלויות, המסתייעות בנשים שכהגדרתן "אינן סובלות ממגבלה נראית לעין", בתמיכה ובפעילות ספורטיבית ואתגרית.
  • "הספינה שטה": פרויקט לשיקום נפגעי הפרעת פוסט-טראומה (שנודעה בעבר כ"הלם-קרב") במהלך שירות צבאי, באמצעות פעילות ספורט הכוללת בעיקר שיט במפרשיות.

אירועים שנתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מדי שנה עורך הארגון שני מסעות אופניים, האחד בעמק יזרעאל בשם "גלגלים של תקווה",[5] והשני באזור בית קמה שבנגב, בשם "גלגלים של תקווה - דרום". המסעות נערכים בשלושה מסלולים: מסלול משפחתי באורך של 10 ק"מ, מסלול כביש באורך 55 ק"מ ומסלול שטח באורך 35 ק"מ.
  • המסיבה השנתית למתנדבים ולמתאמנים בעמותה, שבה מופיעים אמנים ידועים בהתנדבות, והכנסותיו משמשות את העמותה.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עמותת אתגרים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "עמותת אתגרים". מעשים טובים. אורכב מ-המקור ב-2017-03-30. נבדק ב-2017-03-28.
  2. ^ קישור לתוצאות השייט באולימפיאדה של אתונה, 2004
  3. ^ Offer Ben Dor, www.facebook.com
  4. ^ איליה מרין, "מותר לבכות - אסור להתבכיין": אל פסגת הקילימנג'רו למרות הכל, באתר ynet, 27 בינואר 2014
  5. ^ גלגלים של תקווה, באתר עמותת אתגרים
  6. ^ מקבלי תואר כבוד, באתר של אוניברסיטת בר-אילן