אתגר דלי הקרח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משתתף נוטל חלק באתגר דלי הקרח

אתגר דלי הקרחאנגלית: Ice Bucket Challenge; מוכר גם כ-ALS Ice Bucket Challenge) הייתה פעילות המציבה בפני המשתתף בה החלטה בעלת שתי אפשרויות: לשפוך על ראשו דלי מלא במי קרח, או להעניק תרומה כספית לעמותות ALS, במטרה לעורר מודעות למחלה חשוכת המרפא. האתגר הפך לתופעת אינטרנט באוגוסט 2014, כשהמונים צילמו עצמם משתתפים באתגר בכל כלי המדיה החברתית.

באוגוסט 2015, עמותת ה-ALS האמריקאית יצאה בקמפיין גיוס תרומות מחודש על בסיס האתגר[1], מתוך כוונה להפוך אותו לריטואל שנתי בכל חודש אוגוסט.

מקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת מהגרסאות המוקדמות לאתגר הוצגה בסרטון שהועלה ל-YouTube ב-26 באפריל 2014 שבו אדם קורא לארבעה אנשים נוספים לתרום 100 דולר לארגון מיסיונרי, או לקפוץ לבריכה עם מים קרים[2]. גרסה נוספת הוצגה בניו זילנד ב-4 ביולי, כשארגון מקומי ניסה לגייס תרומות באמצעות האתגר למען חולי סרטן ומשפחותיהם בהתמודדות עם המחלה. האתגר התחיל לקבל חשיפה בארצות הברית ב-30 ביוני, כשכתב ספורט מרשת הטלוויזיה NBC תועד בתוכנית הבוקר שופך על עצמו דלי מים קרים[3].

אתגר דלי הקרח קושר לראשונה עם מחלת ה-ALS‏ כשאדם בשם כריס קנדי עשה את האתגר ב-15 ביולי, והעביר אותו הלאה לבת דודה של אשתו שבעלה סובל מהמחלה[4]. יום למחרת, בת הדודה שמתגוררת בניו יורק, עשתה את האתגר ופרסמה את הסרטון בחשבון הפייסבוק שלה. הסרטון הגיע לאדם בשם פאט קווין שאובחן כסובל מהמחלה במרץ 2013[5], והוא הפיץ את האתגר בפני קהילת החברים שלו. בסופו של דבר, האתגר קיבל חשיפה רבה והפך לוויראלי על ידי פיט פרייטס, שחקן בייסבול לשעבר בבוסטון קולג' שאובחן כסובל מ-ALS במרץ 2012, בגיל 27, ומאז הוא ומשפחתו פועלים למען העלאת המודעות למחלה וגיוס מימון למחקר הרפואי שלה[6].

חוקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתתף שאותגר על ידי משתתף אחר וקיבל החלטה לשפוך על עצמו את מי הקרח, צריך תוך יממה לצלם סרטון וידאו שבו הדבר מתועד, ולאחר מכן לקרוא בשמם של שלושה אנשים נוספים שצריכים להודיע על החלטתם תוך 24 שעות. בגרסאות מסוימות, אם המשתתף החליט לשפוך על עצמו את מי הקרח, הוא צריך לתרום 10 דולר לעמותת ALS, או 100 דולר אם הוא לא עושה זאת.

השפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטון של אנשי קבוצת הפוטבול אטלנטה פלקונס מבצעים את האתגר.

האתגר הפך במהלך אוגוסט 2014 לתופעת אינטרנט רחבה, בעיקר בארצות הברית אך גם במדינות אחרות. מאות ידוענים, בהם פוליטיקאים, ספורטאים, זמרים, שחקנים, דוגמנים ויזמי היי-טק פרסמו סרטונים ברחבי האינטרנט כשהם מבצעים את האתגר.

בין הידוענים הבולטים שביצעו אותו נמצאים ביל גייטס, סטיבן ספילברג ומארק צוקרברג. נשיא ארצות הברית ברק אובמה אותגר מספר פעמים על ידי אחרים, אך לא ביצע אותו ותרם במקום זאת לעמותת ה-ALS האמריקאית 100 דולר. לעומת זאת, נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ורג' ווקר בוש, כן ביצע אותו[7]. בני משפחתו של סטיבן הוקינג ביצעו את האתגר במקומו של אובמה[8]. גם דונלד טראמפ שלימים החליף את אובמה בבית הלבן, ביצע את האתגר.

מחקר שמומן בין השאר בעזרת כספים מהקמפיין הביא לפריצת דרך בהבנת תפקידו של חלבון TDP-43 הקשור למחלה[9]. בכ-97% מחולי ALS נמצאו צברים של חלבוני TDP-43 במוח ובתאי עצב. המחקר גילה מה תפקידו של חלבון זה וכיצד הצטברותו בגושים פוגעת בתפקוד התאים[10].

נתונים כמותיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין 1 ביוני ל-1 בספטמבר שותפו יותר מ-17 מיליון סרטונים המתייחסים לאתגר באתר פייסבוק. סרטונים אלו נצפו יותר מ-10 מיליארד פעמים על ידי יותר מ-440 מיליון אנשים[11]. על פי העיתון "ניו יורק טיימס", מאז 29 ביולי הזכירו את האתגר יותר מ-2.2 מיליון פעמים באתר טוויטר[12]. על פי האתר YouTube, סך הצפיות בסרטוני אתגר דלי הקרח שהועלו לאתר, הגיע למיליארד[13]. במהלך חודש אוגוסט הערך על מחלת ה-ALS בוויקיפדיה האנגלית, נצפה כ-2.89 מיליון פעמים[14].

מספר החיפושים שנעשו על האתגר ומחלת ה-ALS במנוע החיפוש של גוגל הגיע למקום החמישי בכמותו בשנת 2014, כשהיקף חיפוש המידע אחר המחלה בשנה זו היה גדול יותר מאשר היקף כל החיפושים במהלך העשור הקודם. בחודש אוגוסט 2014, בוצעו מעל ל-90 מיליון חיפושים במנוע החיפוש של גוגל על האתגר והמחלה[15][16].

תוך חודש, בין 29 ביולי ל-29 באוגוסט, קמפיין גיוס התרומות באמצעות האתגר הביא לתרומות בסך 100.9 מיליון דולר לעמותת ה-ALS האמריקאית, שהגיעו ממעל 3 מיליון תורמים. זאת בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד שבה נתרמו 2.8 מיליון דולר. התרומות נעו בין דולר אחד ל-200,000 דולר[17][18]. סך הכל האתגר הביא לגיוס כספים בסכום של 115 מיליון דולר. 77 מיליון מהסכום (67%) הושקע במחקר של המחלה, 23 מיליון דולר (20%) מהכספים הוקצו לשירותים לחולים ולקהילה, 10 מיליון (9%) להעלאת מודעות ציבורית והכשרה מקצועית ו-5 מיליון (4%) לגיוס תרומות ולעיבוד תשלומים[19][20].

השפעות חיצוניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשל ההצלחה הגדולה של הקמפיין בגיוס תרומות לעמותת ה-ALS האמריקאית, היא פנתה למשרד הפטנטים של ארצות הברית בבקשה להפוך את שם האתגר לסימן מסחרי, מהלך שעורר ביקורת כנגדה[21]. לאחר מכן, העמותה חזרה בה ומשכה בחזרה את הבקשה[22]. בהמשך, פרסמה העמותה סרטון הכרת תודה לכל מי שנטל חלק באתגר ותרם[23].

בעקבות הפופולריות הרבה של האתגר בקרב אישים רבים, הוציאה מחלקת המדינה של ארצות הברית מזכר בו היא מבקשת משגרירי ארצות הברית ודיפלומטים בכירים להימנע מלבצע אותו. במכתב שנשלח לכל המשלחות הדיפלומטיות של ארצות הברית, נטען כי הדבר מהווה פגיעה בקוד האתי הפדרלי, משום שנעשה שימוש במשרד ציבורי לשם פעילות פרטית. עוד בזמן שהמזכר נשלח, שגריר ארצות הברית בישראל, דניאל שפירו, ביצע את האתגר כשהוא מעביר אותו הלאה לשגרירת ארצות הברית באו"ם, סמנתה פאוור[24][25].

מנהיגי הכנסייה הקתולית בארצות הברית יצאו כנגד ההשתתפות של חבריה באתגר, משום שבחלק מהמחקרים הרפואיים של מחלת ה-ALS נעשה שימוש בתאי גזע עובריים, דבר שאותו רואה הכנסייה כבלתי מוסרי[26].

אתגרים מקבילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסת האתגר של מאט דיימון

האתגר קיבל תצורות שונות למחאה או תמיכה גם בנושאים חברתיים אחרים. בחוף השנהב, החל קמפיין העלאת מודעות למניעת התפשטות מחלת האבולה, על רקע התפרצות המחלה במערב אפריקה[27]. בהודו, הושק קמפיין בו ישנה קריאה לתרום דלי של אורז לנזקקים[28]. בישראל, על רקע מבצע צוק איתן, תושב הדרום שפך על עצמו פסולת בקר כדי למחות נגד המצב הביטחוני באזור[29], וגם בעזה, השתמשו בגרסה שונה של האתגר, כדי להסב את תשומת הלב למצב ברצועת עזה[30][31].

השחקן אורלנדו ג'ונס שפך על עצמו דלי מלא בכדורי תחמושת, כמחאה על אלימות משטרתית בעימותים שהתעוררו בעיירה פרגסון בארצות הברית בין צעירים שחורים והמשטרה[32]. בלבנון, צעירים הציתו את דגלי הארגון הג'יהאדיסטי, המדינה האסלאמית, בעקבות פעולותיו האלימות באזור[33].

השחקן מאט דיימון, השתמש במי בית שימוש כדי לעורר מודעות למצוקת הנגישות למים נקיים של אנשים ברחבי העולם[34].

ביקורת והשפעות שליליות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות ההתפשטות הרבה של האתגר ברשתות החברתיות, בחלק גדול מהמקרים אנשים תועדו שופכים על עצמם או על חבריהם מי קרח מבלי שעניין התרומה הוזכר.[35][36] הדבר עורר ביקורת וטענות שהאתגר מעודד סלקטיביזם[37][38], כלומר פעילות שמטרתה תמיכה לכאורה בנושא חברתי מסוים, אך אינה בעלת השפעה מעשית והיא נעשית בעיקר מתוך מניעים אישיים[39].

ביקורות נוספות התייחסו לכך שהאתגר מושך תשומת לב תקשורתית רבה, על חשבון קידום מטרות חברתיות ומתן תרומות למוסדות ועמותות צדקה שלא קשורות ל-ALS[40]. בנוסף, נוצרו גם פרודיות על האתגר[41][42], ונטען כי האתגר גורם לבזבוז של מים[43], ואף עשוי להיות מסוכן מבחינה בריאותית[44]. היה מקרה בו גרם האתגר להתחשמלות[45]. פמלה אנדרסון סירבה לקחת חלק באתגר, משום שלפיה עמותת ה-ALS מממנת מחקרים שעורכים ניסויים בבעלי חיים[46].

אתגר דלי הקרח בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

תופעת האתגר הגיעה גם לישראל, כשבין הישראלים שתועדו עושים אותו ניתן למצוא את שמעון מזרחי, יוסי בניון, שחר פאר, ערן זהבי, רני רהב, אייל גולן, גל גדות, גיא לרר, חבר הכנסת דב ליפמן ושגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור[47]. כמו כן, לקחו חלק באתגר חולי ALS ישראלים כגון אביחי קרמר, מייסד עמותת "פרס לחיים" המקדמת מציאת תרופה ל-ALS, ושי ראשוני המנהל אותה.

עמותת "פרס לחיים" דיווחה כי הצליחה לגייס כ-200 אלף ש"ח הודות לתרומות שהגיעו מקמפיין אתגר דלי הקרח. הכספים הוקצו לפיתוח מוצר שיאפשר תקשורת עם חולים, לפרויקט בינ"ל למיפוי גנטי של חולי ALS ולתוכנית ליצירת מסד נתונים מקיף של חולי ALS ישראליים. באוגוסט 2015, יזמה העמותה פעילות גיוס תרומות על בסיס אתגר דלי הקרח פעם נוספת תחת הסיסמה "אתגר דלי הקרח חוזר - בכל אוגוסט עד שתימצא תרופה" (בדומה לעמותת ה-ALS האמריקאית)[48][49].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אתגר דלי הקרח בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Former linebacker with ALS helps revive Ice Bucket Challenge, באתר USA Today,‏ 1 באוגוסט 2015 (באנגלית)
  2. ^ SFC Cold Water Challenge, סרטון באתר יוטיוב
  3. ^ Gary Williams takes ice bucket challenge, באתר golfchannel ‏, 30 ביוני 2014 (באנגלית) סרטונים
  4. ^ Here’s How the ALS Ice Bucket Challenge Actually Started, באתר טיים, 18 באוגוסט 2014 (באנגלית) סרטונים
  5. ^ האתר של פאט קווין (באנגלית)
  6. ^ A Life Story Foundation - Pete Frates' Story, סרטון באתר יוטיוב
  7. ^ אתגר דלי הקרח הגיע עד לנשיאי ארה"ב, באתר ‏מאקו‏, 20 באוגוסט 2014
  8. ^ Watch Stephen Hawking Do the Ice Bucket Challenge, באתר טיים, 28 באוגוסט 2014 (באנגלית)
  9. ^ מור שמעוני‏, פריצת דרך בחקר ה-ALS - בזכות אתגר דלי הקרח, באתר וואלה!‏, 20 באוגוסט 2015
  10. ^ Scientists Report Explanation for Protein Clumps in Autopsy Brain Cells of ALS Patients, באתר אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, 6 באוגוסט 2015
  11. ^ The Ice Bucket Challenge on Facebook, באתר פייסבוק, 7 בספטמבר 2014 (באנגלית)
  12. ^ "אתגר דלי הקרח" גייס מיליונים לעמותת ה-ALS, באתר הניו יורק טיימס, 17 באוגוסט 2014 (באנגלית)
  13. ^ Charity Defeats Memes: Ice Bucket Challenge Hits 1 Billion YouTube Views, באתר Yahoo!, ‏ 8 בספטמבר 2014 (באנגלית)
  14. ^ ALS Wikipedia Page Views Up 18-Fold Since Ice Bucket Challenge, באתר mashable ‏, 7 בספטמבר 2014 (באנגלית)
  15. ^ אתר למנויים בלבד דפנה ארד, מאבולה ועד זגורי: החיפושים הפופולריים בגוגל ב–2014, באתר הארץ, 16 בדצמבר 2014
  16. ^ אתגר דלי הקרח באתר גוגל
  17. ^ אתגר דלי הקרח עשוי לשנות את עולם המלכ"רים, באתר japantimes ‏, 23 באוגוסט 2014 (באנגלית)
  18. ^ אתגר דלי הקרח באתר עמותת ה-ALS האמריקאית (באנגלית)
  19. ^ השפעת אתגר דלי הקרח באתר עמותת ה-ALS האמריקאית (באנגלית)
  20. ^ אתר למנויים בלבד מיכל רמתי, השתתפתם באתגר דלי הקרח? ראו לאן הלך הכסף, באתר TheMarker‏, 21 ביולי 2015
  21. ^ The ALS Association wants to trademark ‘ice bucket challenge.’ An attorney says that’s ‘shameful.’, באתר וושינגטון פוסט, 28 באוגוסט 2014 (באנגלית)
  22. ^ ALS charity drops ice bucket challenge trademark attempt, באתר Wired, ‏ 1 בספטמבר 2014 (באנגלית)
  23. ^ Ice Bucket Challenge: Thank You from The ALS Association, סרטון באתר יוטיוב
  24. ^ US bars diplomats from ice bucket challenge 'no matter how worthy', באתר הגארדיאן, 21 באוגוסט 2014 (באנגלית)
  25. ^ U.S. Diplomatic Cable Puts Chill On ALS Ice Bucket Challenge, באתר NPR, ‏ 21 באוגוסט 2014 (באנגלית)
  26. ^ Ice bucket Challenge: Catholic Church in US blocks donations over 'immoral' embryonic stem cell research, באתר אינדפנדנט, 25 באוגוסט 2014 (באנגלית)
  27. ^ "קצף נגד אבולה": אתגר דלי הסבון, באתר ynet, 27 באוגוסט 2014
  28. ^ אתר למנויים בלבד הגירסה של הודו לאתגר דלי הקרח: תרומה של דלי אורז לנזקקים, באתר TheMarker‏, 26 באוגוסט 2014
  29. ^ אתגר "דלי החרא": המחאה המסריחה של עוטף עזה, באתר וואלה!‏, 24 באוגוסט 2014
  30. ^ רועי קייס, למען תושבי עזה: "אתגר דלי החול", באתר ynet, 24 באוגוסט 2014
  31. ^ דיווח: אתגר דלי הקרח מגיע למלחמה בעזה, באתר הטלוויזיה החברתית, 24 באוגוסט 2014
  32. ^ Orlando Jones’ powerful “Ice Bucket Challenge” video makes an important point about Ferguson, באתר salon ‏, 22 באוגוסט 2014 (באנגלית)
  33. ^ רועי קייס, אתגר דלי הקרח? אתגר הדגל של דאעש!, באתר ynet, 8 בספטמבר 2014
  34. ^ Matt Damon uses toilet water for Ice Bucket Challenge, באתר הדיילי טלגרף, 26 באוגוסט 2014 (באנגלית)
  35. ^ ארז רונן, לקט של אנשים שמפדחים את עצמם באתגר מי הקרח, באתר חורים ברשת, 20 באוגוסט 2014
  36. ^ כך אל תעשו את זה: אתגר דלי הקרח - הכשלונות, באתר nrg‏, 19 באוגוסט 2014
  37. ^ IceBucketChallenge: Why You're Not Really Helping, באתר הפינגטון פוסט, 15 באוגוסט 2014 (באנגלית)
  38. ^ אתר למנויים בלבד Michael Hogan, ‏The celebrity ice-bucket challenge leaves me cold, The Telegraph, 20 August 2014
  39. ^ קובי גמליאל, 1700 ימים: מעצלות מחאתית לעצלות דיגיטלית, באתר ipolitics ‏, 17 בפברואר 2011
  40. ^ Comment: The cold, hard truth about the ice bucket challenge, באתר sbs ‏, 18 באוגוסט 2014 (באנגלית)
  41. ^ ארז רונן, צ'ארלי שין הורס לכולנו את אתגר דלי הקרח, באתר חורים ברשת, 19 באוגוסט 2014
  42. ^ מתן חצרוני, ‏צפו בתשובה לדלי הקרח: "אתגר החומוס" של החיילים על גבול רצועת עזה, באתר ‏מאקו‏, 19 באוגוסט 2014
  43. ^ Someone Actually Calculated How Much Water Has Been Used for All Those ‘Ice Bucket Challenges’ — and It’s a Lot More Than You Probably Thought, באתר TheBlaze‏, 19 באוגוסט 2014 (באנגלית)
  44. ^ The Ice Bucket Challenge Can Kill. Here's Why You're Doing It Wrong, באתר פורבס, 25 באוגוסט 2014 (באנגלית)
  45. ^ הכבאים השתתפו באתגר מי הקרח - וכמעט התחשמלו למוות, באתר וואלה!‏, 22 באוגוסט 2014
  46. ^ Pamela Anderson rejects ice bucket challenge because of ALS experiments on animals, באתר אינדפנדנט, 22 באוגוסט 2014 (באנגלית)
  47. ^ עידו סולומון, ‏מבזק הטכנולוגיה: אתגר דלי הקרח מגיע לאו"ם, באתר ‏מאקו‏, 19 באוגוסט 2014
  48. ^ חם לכם? אתגר דלי הקרח חוזר, באתר ‏מאקו‏, 1 באוגוסט 2015
  49. ^ אתגר הקרח למען חולי ה-ALS חוזר, באתר פייסבוק, 2 באוגוסט 2015