אתה לי ארץ (שיר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"אתה לי ארץ"
סינגל בביצוע ירדנה ארזי
מתוך האלבום אתה לי ארץ
יצא לאור 1984
הוקלט באולפני טריטון בתל אביב
סוגה זמר עברי
שפה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 3:33
חברת תקליטים נתן תומר
כתיבה יורם טהרלב
לחן נורית הירש
הפקה ירוסלב יעקובוביץ'
כרונולוגיית סינגלים של ירדנה ארזי
"יש ונדמה"
(1984)
"אתה לי ארץ"
(1984)
"פקודת יום"
(1984)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"אתה לי ארץ" הוא שיר הנושא מתוך אלבומה השלישי של הזמרת ירדנה ארזי ואחד השירים המזוהים איתה ביותר. השיר נכתב על ידי יורם טהרלב והולחן על ידי נורית הירש במיוחד לרגל יום העצמאות ה-36 למדינת ישראל.

השיר הוצג במצעדי הפזמונים ב-12 ביוני 1984 ושהה במצעד 11 שבועות רצופים מהם שבועיים במקום הראשון. במצעד הפזמונים העברי השנתי תשמ"ד הגיע השיר למקום ה-11 וארזי הוכתרה לראשונה כזמרת השנה וכזוכת פרס כינור דוד.

קליפ השיר המקורי צולם במסגרת רצועת הקליפים של התכנית "שביל באמצע שביל בצד". באזור העתיק של המושבה ראש פינה.

מעמד לאומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרוצת השנים הפך "אתה לי ארץ" לאחד מסמליה של ירדנה ארזי. הוא בוצע במהלך הופעתה בפני קהל של אלפי יהודים ברוסיה במסגרת משלחת רשמית ראשונה של ראש ממשלה ישראלי לרוסיה בשנת 1994, אליה הוזמנה ארזי על ידי ראש הממשלה יצחק רבין. לימים בוצע השיר גם בטקס האזכרה הרשמי שערכה מפלגת העבודה לרבין שבוע לאחר הרצח.

בשנת 2008 פרסם העיתון ידיעות אחרונות סקר מיוחד של מינה צמח לקראת חגיגות ה-60 למדינת ישראל ובו נבחר "אתה לי ארץ" כאחד מחמשת ההמנונים הישראלים של כל הזמנים.

בשנת 2018 נבחר השיר במשאל חברת החדשות לרגל שנת ה-70 לישראל כשיר האהוב בכל הזמנים[1] כשהוא גובר על קלאסיקות כמו עטור מצחך וירושלים של זהב. לאור הבחירה, הוקלט השיר מחדש בליווי התזמורת הפילהרמונית הישראלית בעיבוד וניצוח של ירון גוטפריד[2]. במקביל נבחר השיר למקום הראשון גם במצעד השירים האהובים של ערוץ 20 ובמצעד שירי הארץ של רשת ג' וזכה לעיבוד מחודש גם על ידי שלישיית "בל סונו" מרוסיה שהגיעה לסיבוב הופעות בישראל.

בחודש ספטמבר 2023, הוקלטה גרסה של השיר ביידיש, בידי השחקנית והזמרת מירי רגנדורפר, לתרגום של ד"ר יניב גולדברג בשם ביסט מיר א לאנד.[3]

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים
מדינה מצעד מיקום שיא
ישראל מדיה פורסט ישראל -
רשת ג' 1

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לירון זייד, ‏שיר השבעים: אתה לי ארץ, באתר ‏מאקו‏, 16 באפריל 2018
  2. ^ Israel Philharmonic Orchestra (2018-04-15), "אתה לי ארץ" - ירדנה ארזי והתזמורת הפילהרמונית בניצוחו של ירון גוטפריד, נבדק ב-2018-08-20
  3. ^ Miri Ragendorfer - You are my land - Bist mir a land - מירי רגנדורפר – אתה לי ארץ – ביסט מיר א לאנד - YouTube