אתר הכינוסים של המפלגה הנאצית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפת האתר
המקום מהאוויר
"Goldener Saal"
היכל הכבוד
היכל הקונגרסים -חזית
הדרך הגדולה

אתר הכינוסים של המפלגה הנאציתגרמנית: Reichsparteitagsgelände) היה ממוקם בחלק הדרום מזרחי של העיר נירנברג בגרמניה. באתר זה נערכו כינוסי ומצעדי המפלגה הנאצית בין השנים 1933–1938. האתר תוכנן כולו על ידי האדריכל אלברט שפר, פרט להיכל הקונגרסים שתוכנן על ידי לודוויג ופרנץ רוף. בדומה לפרויקטים אחרים המאפיינים את האדריכלות הנאצית, גם כאן מדובר על פרויקט מגלומני המגמד את הפרט ומאדיר את המפלגה והמדינה, באמצעות יצירת מבנים בעלי קנה מידה בלתי אנושי.

תיאור כללי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המתחם, בעל צורה מלבנית באורך של כ-4 ק"מ וברוחב של כ-2 ק"מ. שטחו הכולל של האתר כולל שטחי השירות שלו כ־16.5 קמ"ר. אתר הכינוסים תוכנן כשדרה רחבה, בכיוונים דרום מזרח וצפון מערב, כאשר בקצה הדרומי שלה רחבת המסדרים (marzfeld), ובצידה הצפוני רחבת הזיכרון (luitpoldarena). משני צידי השדרה מוקמו זה מול זה, בימת העצרות (zeppelinfeld), והאצטדיון הגרמני. השדרה הרחבה חוצה בדרכה אגם קטן שלצידו הוקם היכל הקונגרסים החדש. עוד תוכננו במתחם בסיס לחיילי אס אס, ותחנות רכבת לצד מרכז הספורט והיכל הקונגרסים הישן. תחנת כוח סיפקה חשמל באופן בלעדי לאתר.

המבנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. רחבת הזיכרון לויטפולד ארינה (Luitpoldarena). שטחה הכולל 84,000 מ"ר. בראשה, "היכל הכבוד" (Ehrenhalle) שהוקדש לזכר ההרוגים מקרב המפלגה הנאצית באירוע המכונן שלה: "הפוטש במרתף הבירה" ב־1923 ומולו טריבונה. הרחבה יכלה להכיל כ-150,000 מתכנסים בעצרות ההמונים של האס אס והאס אה.
  2. היכל לויטפולד. נבנה במקור בשנת 1906. אורכו 180 מטר ורוחבו 50 מטר. במסגרת הבניה מחדש של האתר נוספה לו חזית מונומנטלית. יכול להכיל כ-16,000 מתכנסים והוא שימש לארוח ועידת המפלגה.
  3. היכל הקונגרסים (Kongresshalle). זה הוא המבנה הגדול ביותר שהשתמר מן התקופה הנאצית. ההיכל תוכנן במטרה לשמש בעת כינוס קונגרס המפלגה ותוכנן להכיל כ-50,000 משתתפים. הבניה החלה ב-1935 אך לא הסתימה והמבנה נותר ללא גג. המבנה על גדת האגם הוא בקוטר של 250 מטר, גובהו 39 מטר ותקרתו תוכננה להבנות ללא תמיכות פנימיות. החזית מצופה בגרניט ומזכירה בצורתה את הקולוסאום ברומא.
  4. הדרך הגדולה (Große Straße). אורכה כ-2 ק"מ ורוחבה כ-40 מטר. מרוצפת גרניט לכל אורכה, תוכננה כציר המרכזי של האתר, וכמסלול הצעידה בטקסים. מחברת בין מרצפלד ולויטפולד ארינה. הבניה הסתימה ב-1939 אך מעולם לא שימשה כמסלול צעידה, שכן כינוסי הענק של המפלגה נערכו בפעם האחרונה ב-1938.
  5. שדה צפלין (Zeppelinfeld). ממוקם ממזרח ל"דרך הגדולה". יחודו בבימת נואמים גדולה במיוחד שרוחבה 360 מטר, הדומה למבנה מזבח פרגמון מיוון העתיקה.
  6. האצטדיון הגרמני. תוכנן על ידי אלברט שפר כאצטדיון הגדול בעולם. צורתו בהשראת קירקוס מקסימוס ברומא והוא תוכנן להכיל 400,000 צופים. תוכנן לאורך כ-450 מטר וגובה 82 מטר. בנייתו החלה ב-1938 ונעצרה בשלב החפירות עם פרוץ המלחמה.
  7. רחבת המצעדים (Märzfeld). תוכננה כך שרוחבה 955 מטר ואורכה 610 מטר, שווה ערך לכ-80 מגרשי כדורגל. היציע תוכנן כך שיכיל 250,000 צופים במצעדי הצבא הנאצי.

המצב הנוכחי[עריכת קוד מקור | עריכה]

היכל הכבוד - עומד על תילו ומשמש כאנדרטת זיכרון לנפגעים התמימים מאירועי "הפוטש במרתף הבירה".

היכל הקונגרסים – מכיל בחלק מהמבנה מרכז תיעודי של המקום, ובחלק אחר מרכז תרבות.

הדרך הגדולה - שימשה לאחר המלחמה כשדה תעופה זמני לכוחות האמריקנים, וכיום משמשת כמגרש חניה למרכז הירידים הסמוך.

שדה צפלין - מן הטריבונה הענקית והמפוארת נותרה רק הבמה המרכזית הנראית כיציע חשוף.

האצטדיון הגרמני - חפירות הבסיס למתקן התמלאו בחלקן במי תהום ויצרו אגם קטן ובחלקן האחר נטמנו חלק מהריסות העיר מימי המלחמה.

רחבת המצעדים - על מקומו נבנו בתי דירות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]