ב'לאנה טורס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ב'אלאנה טורוס)
ב'לאנה טורס
B'Elanna Torres
לוטננט ב'לאנה טורס, מתוך "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
לוטננט ב'לאנה טורס, מתוך "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
לוטננט ב'לאנה טורס, מתוך "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
תוכנית טלוויזיה "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
הופעה ראשונה פרק הבכורה של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
הופעה אחרונה Endgame, פרק סיום הסדרה של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
גילום הדמות רוקסן דוסון
מידע
תאריך לידה 2349
גזע חצי אנושית (מצד האב)
חצי קלינגונית (מצד האם)
מין נקבה
מקצוע מהנדסת
שיוך מאקי
אזרחות פדרציית הכוכבים המאוחדת
דמויות קשורות
משפחה ג'ון טורס - אביה האנושי
מיראל - אמה הקלינגונית
ל'נאאל - סבתא
קרליק - סבתא-רבתא
טום פאריס - בעל
מיראל - בת (נקראת על שם אימה של ב'לאנה)

לוטננט ב'לאנה טורסאנגלית: B'Elanna Torres) היא דמות בדיונית ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", המופיעה בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: וויאג'ר". היא מתוארת כחצי קלינגונית חצי אנושית אשר נולדה בשנת 2349 במושבת הפדרציה קסיק IV. טורס הצטרפה אל המאקי בשנת 2370 ושירתה על סיפון הואל ז'אן כאשר נלקחה אל רביע דלתא. מאוחר יותר, כאשר הצטרפה אל ספינת החלל "וויאג'ר", הוענקה לה דרגה זמנית של לוטננט זוטר והיא הוצבה לשרת כמהנדסת. לאחר זמן מה, היא קודמה לדרגת לוטננט ומונתה לתפקיד המהנדסת הראשית. בשנת 2377 היא נישאה לטום פאריס וילדה את בתם מיראל בתחילה השנה שלאחר מכן, בה "וויאג'ר" חזרה הביתה, לרביע אלפא. את דמותה מגלמת השחקנית רוקסן דוסון.

יצירה ופיתוח הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב'לאנה טורס היא חצי-אנושית/חצי-קלינגונית בשנות ה-20 לחייה, שותפה למרד של ארגון המחתרת המכונה "המאקי".

המפיקים רצו שחקנית שתוכל להביע את המאבק הפנימי של ב'לאנה בין האנושיות שבה לבין הקלינגונית שבה. לאחר שרוקסן דוסון נבחנה לתפקיד, היא הייתה הראשונה מבין צוות שחקני "מסע בין כוכבים: וויאג'ר" אשר לוהקה לסדרה.[1]

במקור, האיפור של דוסון בפועל היה שונה מזה שבעיצוב המתוכנן הסופי. היא הסבירה שבמקור, היה לה מצח ואף קלינגוניים הרבה יותר בולטים והיא נאלצה ללבוש סט של שיניים קלינגוניות, שגרמו לה להרגיש לא בנוח. היא ביקשה מהמפיקים ומהמאפר מייקל ווסטמור להפוך אותה לאטרקטיבית יותר, ולמתן את האיפור הקלינגוני. בסופו של דבר הועלה עיצוב שרוקסן הייתה מרוצה ממנו, משהו שהיא תיארה כ-"איפור מפלצת יופי".[2]

"הצד האנושי" של ב'לאנה טורס (משמאל) מתעמת עם "הצד הקלינגוני" שבה; מתוך הפרק "Faces",‏ 1995.

דוסון הייתה ספקנית בנוגע לתסריט של הפרק "Faces" מהעונה הראשונה; היא הרגישה שאירועי הפרק (מפורטים בהמשך) קורים עבורה מוקדם מדי בסדרה ושהיא עדיין לא מכירה מספיק טוב את הדמות כדי לשחק אותה כשני אנשים נפרדים. אבל היא ניצלה את האירוע כחוויה לימודית ולמדה עוד על הדמות שלה, ובסופו של דבר - פרק זה הפך לאחר מהפרקים האהובים עליה ביותר. אחרי שהפרק שודר, דוסון התקשרה אל ההורים שלה כדי לשאול את דעתם על הפרק, והם השיבו לה: "את היית טובה, אבל הבחורה ששיחקה את הקלינגונית הייתה באמת נהדרת!"; דוסון קיבלה זאת כמחמאה.[2]

אף על פי שדמותה של טורס הייתה בת 25 כאשר הסדרה החלה, דוסון הייתה למעשה בת 36.‏[3]

במהלך צילומי העונה הרביעית של התוכנית, דוסון נכנסה להריון עם הילד הראשון שלה. הכותבים החליטו שהם לא רוצים שב'לאנה טורס תיכנס להריון, ולכן למשך תקופת ההריון של דוסון, ניתן לה חלוק מעבדה, ששימש לכיסוי הריונה הגובר.[4] עם זאת, במהלך הפרק "The Killing Game", שבו ההירוג'נים משתלטים על וויאג'ר ומאלצים את הצוות לקחת חלק באימוני לחימה שונים על ההולודק, אשר כללו את מלחמת העולם השנייה באירופה, דמות ההולודק בגילומה של ב'לאנה טורס מוצגת כבהריון עם תינוקו של קצין נאצי.

במהלך עונתה החמישית של "וויאג'ר", דוסון נפגשה עם המפיקים והכותבים של התוכנית כדי לדון בדמות שלה. דוסון הסבירה להם שהיא מרגישה שלב'לאנה יש צד אפל קיצוני שטרם נחקר, וכתוצאה מפגישה זו, נוצר הפרק "Extreme Risk". דוסון סיפרה כי לאחר שהפרק שודר היא קבלה מכתבי מעריצים המשבחים את העלאתן של בעיות כגון דיכאון וקונפליקט פנימי, אשר אנשים רבים הזדהו עימן.[2]

בפרק "Barge of the Dead" של עונה 6, דוסון סוף סוף קיבלה את ההזדמנות לחקור את המורשת הקלינגונית של ב'לאנה בזכות פרק אשר במקור נהגה על ידי רונלד ד. מור עבור "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9". בפרק זה, לב'לאנה יש חוויית סף מוות בה היא מגיעה אל גרת'ור (Grethor), הגיהנום הקלינגוני, שם היא פוגשת את אמה, מיראל. ב'לאנה מגלה כי הביאה קלון על משפחתה, ועל כן על אמה להישאר לנצח בגרת'ור. הפרק בוחן כמה היבטים מרתקים באופיה של ב'לאנה, כמו גם מעניק תובנה נוספת למיתולוגיה הקלינגונית. דוסון מאמינה כי לפרק יש הרבה שכבות, וכי זה בעצם סיפור ההתבגרות של ב'לאנה וקבלתה הסופית של המורשת הקלינגונית שלה.[5]

במהלך העונה השביעית, עלילת הריון נכתבה עבור דמותה של ב'לאנה.

בסוף הסדרה, דוסון תארה את התהליך שעברה דמותה של ב'לאנה לאורך כל הסדרה כמו זה של אישה צעירה ופרועה שמתבגרת ומבשילה במשך שבע שנים.[6]

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב'לאנה מוצגת כמי שנולדה בשנת 2349 במושבה של הפדרציה על קדיק IV. לטורס הייתה ילדות קשה; אביה האנושי, ג'ון טורס, ואימה הקלינגונית, מיראל, היו רבים לעיתים קרובות ובסופו של דבר אביה עזב את הבית כשהייתה בת שש שנים (הצהרות סותרות גם מצביעות על כך שהיא הייתה אולי בת 12). הוא חזר לכדור הארץ, והשאיר אותה לגדול אצל אמה.

עם גנטיקה מעורבת של בני אדם ושל קלינגונים, טורס מוצגת כנוטה להתפרצויות אגרסיביות. פעם היא תקפה את חברה ללימודים דניאל בירד, אחרי שהוא שוב ושוב לעג לה, וקרא לה "ראש צב" בשל רכסי גולגולתה. טורס בעלת התנהגות תוקפנית זו לאורך כל החיים שלה, אבל לבסוף היא למדה לשלוט בה.

אקדמיית צי הכוכבים והמאקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעודה באקדמיה, ב'לאנה נתקלה כל זמן בבעיות עם כללי צי הכוכבים, וכתוצאה מכך עמדה לדין משמעתי 4 פעמים, והושעתה מלימודיה פעם אחת. טורס הייתה חברה מוערכת בקבוצת ספורט הקרב עשר של האקדמיה, וגרמה לזעם רב בקרב מאמן האתלטיקה, בנוסף לפרופסורים רבים אחרים, שלא היו מרוצים מבחירתה, בסופו של דבר, החליטה טורס לנשור מן הלימודים ולעזוב את האקדמיה. בזמן המסע בוויאג'ר, גילתה טורס שלמרות הזעם שגרמה לפרופסורים רבים, רבים מהם כתבו עליה המלצות ושבחים.

טורס עזבה את האקדמיה של צי הכוכבים בשנת 2368 בהיותה בגיל 19. כמה שנים מאוחר יותר היא הפכה לחברה בקבוצת העריקים המאקי, והחלה לפתח שנאה עמוקה כלפי הקרדאסים. טורס התיידדה עם קפטן של המאקי בשם צ'קוטי, ושירתה תחתיו כמהנדסת ראשית בספינתו, ואל ז'אן, כאשר הובאו, יחד עם אנשי צוות נוספים, אל רביע דלתא על ידי ה-Caretaker.

במהלך שירותה עם המאקי, טורס תכנתה-מחדש טיל קרדאסי המכונה "דרדנוט" (Dreadnought). הטיל, שנבנה עם בינה מלאכותית, היה ממוקד במקור נגד מתקנים של המאקי. טורס תכנתה-מחדש את מסלולו של הטיל אל עבר מתקן קרדאסי, אבל "דרדנוט" נסחף לרביע דלתא על ידי ה-Caretaker.

וויאג'ר[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר אנשי צוות וויאג'ר, יחד עם אנשי צוות הואל ז'אן, הובאו אל רביע דלתא, הארי קים וטורס הועברו לכוכב הבית של האוקמפה, בעוד ששני הצוותים יצאו לחפש אותם. בהיותם שני האנשים היחידים מאותו אזור - רביע אלפא - הם יצרו במהירות קשר, בעוד היא מכנה אותו "צי הכוכבים" בשל אמונתו בפדרציה ובצי הכוכבים. מערכת יחסים זו ממשיכה בכך לאורך כל הסדרה, כאשר השניים, מעת לעת, עובדים יחד, עוד ועוד, על משימות משותפות.

בשנת 2371, ב'לאנה טורס הצטרפה לצוות וויאג'ר עם שאר אנשי המאקי מהואל ז'אן, כאשר קפטן קתרין ג'יינוויי הציעה להם את ההזדמנות. היא הוצבה במחלקת ההנדסה, אשר לא היה ברור מי עומד בראש, שכן המהנדס הראשי המקורי נהרג במהלך הבאתה של הספינה לרביע דלתא; בסופו של דבר, קפטן ג'יינוויי קידמה את טורס לתפקיד המהנדסת הראשית, בהתבסס על המלצתו של הקצין הראשון החדש של וויאג'ר, צ'קוטי. בתחילה, טורס הייתה בוטה מאוד בהסתייגותה מההחלטה של הקפטן ג'יינוויי להרוס מערכו של ה-Caretaker, בעל היכולת לשלוח בחזרה הביתה את וויאג'ר מרביע דלתא, ונשאה טינה קטנה כלפי הקפטן. במהלך החודשים הראשונים, טורס החלה לכבד את הקפטן ואת החלטותיה, בהתבסס על מנהיגותה החזקה של ג'יינוויי והעניין המשותף שלהם במדע.

זמן קצר לאחר מינויה לתפקיד המהנדסת הראשית, טורס מפרה את פקודותיה של קפטן ג'יינוויי כאשר וויאג'ר נפגשת עם גזע המכונה "סיקאריאנים". לסיקאריאנים יש טכנולוגיה מתקדמת מאוד של טרנספורטר, שיכולה לקצר באופן דרסטי את מסעם בן ה-70 השנה, אבל החוק ה-סיקאריאני אוסר על צוות וויאג'ר מלקבל אותו באופן חוקי. טורס הופכת למעורבת עם קבוצה קטנה של קצינים שמשיגים את הטכנולוגיה בשוק הסיקאריאני השחור ומבצעת ניסיון כושל לשלב אותו במערכות של וויאג'ר.

בפרק "Faces", טורס, יחד עם טום פאריס, נחטפת על ידי וידיאנים. מדען וידיאני מחלץ את ה-DNA הקלינגוני מגופה של טורס, ומפצל אותה לשתי ישויות: האחת - אישה אנושית; השנייה - קלינגונית. המדען האמין של-DNA הקלינגוני יש תכונה ביו-כימית ספציפית שעשויה להוביל לתרופה למחלת ה-phage המשפיעה על אנשיו. "טורס האנושית" מוצגת כפחדנית וביישנית, ואילו "טורס הקלינגונית" היא אגרסיבית מדי. לאחר בריחתם מהוידיאנים, "טורס הקלינגונית" נפגעת פציעה קטלנית מנשק אנרגיה וידיאני ומתה, אך הדוקטור משתמש ב-DNA שלה כדי לשחזר את "טורס האנושית" למצבה המקורי - חצי אנושית וחצי קלינגונית.

בפרק "Persistence of Vision", נחשף כי בעבר, למשך זמן מה, היה לטורס עניין רומנטי בצ'קוטי.

בשנת 2373, טורס הייתה יעד של חלומות שהועברו אליה באמצעות טלפתיה מחייזר זקן המשתייך לגזע שנקרא "אנראנים". החלומות היו למעשה זכרונות מטבח גדול שאירע בכוכב הבית של האנראנים, והיו שיטתו של זקן האנראנים להבטיח שזיכרון הטבח ימשיך לחיות, גם אם רק במוחו של חייזר.

מאוחר יותר באותה השנה, מהנדס וולקני בשם ווריק מפעיל בטעות את אינסטינקט ההזדווגות של טורס, כשהוא יוזם קשר טלפתי עימה בזמן שהוא חווה "פון פאאר". מאוחר יותר, טורס וטום פאריס מוצאים עצמם לכודים על פני כוכב לכת, וטורס מנסה לשכנע את פאריס להזדווג איתה, אבל הוא מסרב. בסופו של דבר, ווריק וטורס מקיימים קרב טקסי על מנת לטהר את דמם החם.

מאוחר יותר, לאחר חיזור מורכב וסוער, טורס ופאריס הופכים לזוג במערכת יחסים רומנטית. במהלך אירועי שנת 2374, טורס מודה באהבתה לטום פריס בפניו, כשהם נותרים מרחפים בחלל בחליפות סביבתיות, כמעט ללא תקווה להצלה ("Day of Honor"). אף על פי שוויאג'ר שנמצאת בקרבה הייתה מסוגלת להציל אותם, טורס מבינה כי האומץ שלה להודות באהבה שלה, הביא אותה הצעד אחד קרוב יותר לגילוי של מה שנחשב כבוד אמיתי. מערכת היחסים שלהם פורחת לראשונה על המסך במהלך הפרק "Scientific Method". הם נישאו בשנת 2377 ואת ירח הדבש שלהם הם העבירו על סיפון מעבורת החלל "Delta Flyer".

לאחר שטורס ופאריס הרו בשנת 2377, היא שמעה מהדוקטור שלילד יהיו רכסים קלינגוניים על גולגולת, כמו גם תכונות קלינגוניות אחרות. טורס, נזכרת באירועים כואבים מילדותה שלה, מאיצה בדוקטור לבצע ריפוי גני כדי להפחית את הפנוטיפ הזה, ואפילו מרחיקה לכת עד כדי לתכנת אותו מחדש לעשות כן. פאריס וקפטן ג'יינוויי לא מסכימים לכך, ומצליחים למנוע מהדוקטור מלבצע את השינויים הגנטיים. כאשר פאריס מצליח להביא אותה להיפתח, טורס מודה שהיא חוששת שבעלה יגלה שלחיות חיים ביחד עם עוד שני קלינגונים הם חיים קשים מדי, והוא יעזוב אותה, כמו שאבא שלה עשה. ברגע שטום מפיג את חששותיה, הוא מודה שהוא רוצה אפילו עוד ילדים, בדיוק כמו האמא שלהם, וטורס נראית בסופו של דבר כמי שנהנית מההריון ("Lineage").

כאשר קבוצה של קלינגונים קיצוניים מעבירה את זמנם על סיפון וויאג'ר ("Prophecy"), טורס מתחילה לפתוח את עצמה כלפי האמונות הקלינגוניות, ובפעם הראשונה מאז ילדותה, היא יכולה להתפלל לסבתה, ל'נאאל, ולסבתא-רבתא שלה, קרליק. כאשר תקשורת עם כדור הארץ הופכת לזמינה ("Author, Author"), היא מושיטה את ידה לאביה המנוכר, ג'ון טורס.

בתם של טום וטורס, מיראל פאריס (על שם אמה של ב'לאנה), נולדה בתחילת שנת 2378, במהלך טיסתה של וויאג'ר, דרך צינור טראנס-עיוות של הבורג, בחזרה אל רביע אלפא. בציר זמן חלופי, שבו וויאג'ר עושה דרכה הביתה באמצעים אחרים, מיראל נראית כאישה בוגרת, המשרתת בצי הכוכבים בדרגת סג"ם.

תאריך לידה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק "Extreme Risk" טורס אומרת כי הייתה בת 19 כאשר פרשה מצי הכוכבים, וכי נכון לשנת 2376 - חלפו לכל הפחות 10 שנים מאז שהחלה לימודיה באקדמיה ומאז ששוחחה לאחרונה עם אמא שלה.[7][8] טורס עזבה את האקדמיה בשנה השנייה ללימודיה בגיל 19 בשנת 2368, כלומר שנת הלידה שלה היא 2349.

הערות[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'קוטי טוען כי ב'לאנה היא היחידה שהוא יודע שניסתה להרוג את החיה המנחה שלה. טורס היא הדמות המרכזית היחידה ב-"מסע בין כוכבים" שיש לה מורשת היספנית.[9]

מקור השם "ב'לאנה" מגיע מבלונה, אלת המלחמה במיתולוגיה הרומית הקדומה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Dreamwatch Magazine 1997
  2. ^ 1 2 3 Dawson, Roxann (interviewee) (2004-11-09). Star Trek: Voyager Season 5 DVD Box Set – Voyager Time Capsule: B'Elanna Torres (DVD). Paramount Home Entertainment. נבדק ב-2009-06-05.
  3. ^ ב'לאנה טורס, במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)
  4. ^ Star Trek Voyager Complete Season 4, Star Trek Magazine Interview
  5. ^ Complete Star Trek Voyager Season Five/Six DVD. Star Trek Magazine Interview
  6. ^ Star Trek.Com 2001, Voyager Wrap Party Interview.
  7. ^ הפרק "Equinox, Part II".
  8. ^ הפרק "Barge of the Dead".
  9. ^ http://www.adherents.com/lit/startrek.html