באסאס דה אינדיה

באסאס דה אינדיה
Bassas da India
נתונים גאוגרפיים
מיקום מצר מוזמביק, האוקיינוס ההודי
קואורדינטות 21°28′57″S 39°40′19″E / 21.4825°S 39.671944°E / -21.4825; 39.671944
סוג אטול
שטח 0.2 קמ"ר
היקף החוף 35 ק"מ
גובה מרבי 3 מטר
נתונים מדיניים
מדינה צרפתצרפת צרפת
אוכלוסייה 0
תאריך גילוי המאה ה-16
(למפת אפריקה רגילה)
 
באסאס דה אינדיה
באסאס דה אינדיה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

באסבאס דה אינדיה (בפורטוגזית: Bassas da India, תרגום מילולי: אגן הודו) הוא אטול לא מיושב במרכז מצר מוזמביק הנשלט בידי צרפת כחלק מאיי אפארסה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האטול התגלה לראשונה בתחילת המאה ה-16 על ידי פורטוגזים וכונה "Baixo da Judia" על שם הספינה שגילתה אותו. בשנת 1585 טבעה שם הספינה הסנטיאגו ושרידיה נמצאים שם עד היום. לאחר מכן נשכח על ידי האירופים עד שבשנת 1774 התגלה מחדש. מ-1879[1] האי נשלט על ידי צרפת. ב-1960 ממשלת צרפת ניתקה את איי אפארסה מהטריטוריה של מדגסקר לניהול ישיר של השר הממונה על הטריטוריות מעבר לים. בשנת 2007 צורפו האיים כאחת מחמש הטריטוריות שצרפת מאגדת תחת הארצות הדרומיות והאנטארקטיות של צרפת ולכן אינן מחולקות לקומונות ואינן משתייכות לאיחוד האירופאי.

עגינה בחופי האי דורשת אישור מיוחד מממשלת צרפת. באי אין נמל אווירי או נמל ימי.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האי מעגלי וכולל לגונה פנימית בעומק מקסימלי של 15 מטר. הלגונה משמשת גם כביתם של דגים רבים ושונית אלמוגים נרחבת. גובהו של האי מגיע עד לשלושה מטרים מעל פני הים. שטחו מעל פני המים היינו כ-0.2 קמ"ר. האי כולל שטח רב של אדמה מוגבהת יחסית מתחת למים, דבר הגורם לו להיות מסוכן לספינות, שרבות מהן נטרפו על פניו. האי מכוסה במים במשך רוב שעות היום (שלוש שעות לפני הגאות, במהלכה ושלוש שעות אחריה).

המחלוקות על השלטון באי[עריכת קוד מקור | עריכה]

השלטון באי נתון במרכז מחלוקות בין ממשלת צרפת לממשלת מדגסקר מאז שחרור מדגסקר מהכיבוש הצרפתי ב-1968 . ממשלת מדגסקר טוענת לשלטון על האי עקב מיקומו (האי קרוב מאוד למדגסקר). מצד שני, ממשלת צרפת טוענת לשלטון באי מכיוון ששלטה בו במשך זמן רב. בניגוד לרוב הקולוניות הצרפתיות מימי האימפריה הצרפתית, באטול אין אוכלוסייה מקומית המושפעת משלטונה באזור. השלטון באטול עצמו אינו מועיל לאף אחת מן הממשלות (הוא אינו מיושב ושטחו היבשתי קטן) אך השלטון בו מעניק אזור כלכלי בלעדי של יותר מ-123 אלף קמ"ר. האי למעשה מסווג על ידי צרפת כחלק מהארצות הדרומיות ואנטארקטיות של צרפת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא באסאס דה אינדיה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא צרפת. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.