בארי (כלב)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בארי
Barry
ציור של בארי
ציור של בארי
לידה 1800
שווייץשווייץ אכסניית סן ברנאר הגדול, שווייץ
פטירה 1814 (בגיל 14 בערך)
שווייץשווייץ ברן, שווייץ
כינויים קדוש הקדושים (Saint of Saints)
מין כלב הבית
גזע שייך לגזע שכונה "מסטיף אלפיני", מאוחר יותר סן ברנרד
זוויג זכר
בעלים אכסניית סן ברנאר הגדול
ידוע בשל הצלת כ-40 אנשים ממוות
תקופת הפעילות ?–1814 עריכת הנתון בוויקינתונים
פוחלץ המוזיאון להיסטוריה של הטבע של ברן

באריגרמנית: Barry der Menschenretter, תעתיק: בארי דר מנשנרטר; 18001814) היה כלב הצלה גזעי מהגזע סן ברנרד, שפעל בהרי שווייץ עבור אכסניית סן ברנאר הגדול. בארי הוא כלב ההצלה המפורסם ביותר מגזע סן ברנרד, וזאת בזכות העובדה שהציל ממוות יותר מ-40 בני אדם. בארי קדם לגזע הסן ברנרד המודרני, ולכן היה בהיר יותר וקל יותר.

בניגוד לאגדה, הטוענת כי נהרג בניסיון חילוץ, ידוע כי כשבארי היה זקן, הוא הועבר לברן בשווייץ, ולאחר מותו הועברה גופתו למוזיאון ההיסטוריה של הטבע של ברן. עורו נשמר ופוחלץ, וגולגולתו שונתה ב-1923, כדי להתאימה לסן ברנרד של אותה תקופה. סיפורו שימש ומשמש דוגמה ליצירות ספרותיות, והוקמה לזכרו אנדרטה ליד פריז.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפוחלץ של בארי

בארי נולד ב-1800. הוא אולף באכסניית כלבי הצלה שפועלת במעבר סן ברנאר הגדול, בהרי האלפים בגובה של כ-2,500 מטרים. בארי הציל אנשים ששכנו באזור זה ממפולות שלגים ומאזורים מסוכנים בהם שהו.

הצלתו המפורסמת ביותר של בארי הייתה הצלת ילד שנרדם במערה של קרח. בארי מצא את הילד וליקק אותו, דבר שגרם להתחממות גופו של הילד. בארי סחב אותו על גבו והחזיר אותו לאכסניה. לבסוף, הילד הוחזר להוריו.

באנדרטה שהוקמה לזכרו ליד פריז נכתב כי בארי מת בניסיונו להציל אדם נוסף. על פי האגדה, בארי חיפש את האדם לפי ריחו, וכשמצא אותו, ליקק אותו כפי שאילפו אותו לעשות; האדם חשב שבארי הוא זאב, ודקר אותו למוות בכידון.

אגדה זו אינה נכונה. לאחר כ-12 שנים בהם חי באכסניה, נרכש בארי על ידי נזיר והועבר לברן. הוא מת כשנתיים לאחר מכן, וגופתו פוחלצה ומוצגת כיום במוזיאון להיסטוריה של הטבע של ברן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בארי בוויקישיתוף