בובנאי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הבובנאית האמריקאית לסלי פלמינג עם "Bleeckie"
בובן בהופעה

בוּבנאי, בובן או מציג בובות[1] הוא אדם המפעיל בובות בתיאטרון בובות או מופע.

המושגים בובן ובובנאי מתייחסים לאדם האחראי על הפעלת הבובה, אולם הבובנאי אחראי גם על הרכבתה, ויצירתה, בעוד שהבובן אחראי רק על הפעלתה ועל משחק התפקידים שנוצר במהלך ההצגה. על פי הכתוב במילונו, את המילה בובן חידש המתרגם ראובן אלקלעי.[2]

בובנאי הוא הלחם בעברית של בובה ובנאי, בהתאם למקצועו כמייצר בובות. בעבודתו הוא מתפעל חפץ דומם, כמו בובה, כדי ליצור אשליית מציאות. הוא יכול להיות גלוי או מוסתר מהקהל, ואת הבובות ניתן להפעיל על ידי שימוש בחוטים, מוטות, חוטי חשמל או ישירות על ידיו הממוקמות בתוך הבובה או אוחזות בה מבחוץ.

ישנו מגוון רחב של סגנונות תיאטרון בובות, אבל בכל אחד מהם תפקיד הבובן הוא לתפעל את האובייקט הפיזי באופן כזה שהקהל יאמין שהאובייקט חי. במקרים מסוימים, דמות הבובן היא גם מרכיב חשוב בהצגה. בישראל קיים בית ספר לבובנאות בשם "בית 9"[3] שמציג תיאטרון בובות באולם בית הספר. לעיתים הוא מציג גם ברחוב.

בובנאי יכול להיות אחראי על כל תהליך פיתוח ועיצוב הבובה. החל מיצירת סקיצה, ציורים בקנה מידה מתאים או יצירה מתוך רעיון של אדם אחר, מתוך שרטוט או מחשבה ולהביאה לפועל.

ביצירת הבובה מאפס הבובנאי יכול להשתמש בבובה שהיא אב טיפוס או ליצור אותה על בסיס בובות קיימות. בין אם הוא בוחר את הבדים לבובה או בתהליך של בנייה משותף עם תופר או מעצב תחפושות.

הבובן הוא שמפעיל את הבובה על ידי הנעת חוטים, כדוגמת המריונטה, מוטות או מנגנונים אחרים. עליו ללמוד את מנעד התנועות ויכולת ההבעה של הבובה כדי להתאימה לטקסט של ההצגה. הוא יכול להיות גם אחראי לפיתוח התסריט.

ישנם בובנים שהם גם פיתומים והם אינם מוסתרים במהלך הצגה, הם עומדים יחד עם הבובה על הבמה, ויש להם תפקיד כפול. הם משחקים הן את דמותם, והן את דמותה של הבובה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קנת גרוס, בובות; חייהן המופלאים של בובות התיאטרון, עברית: זמירה גוטסמן, פרדס הוצאה לאור,2019 .

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מהו בובנאי?, באתר בית הספר לבובנאות (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ערך "מציג בבות", רשימת מונחי תיאטרון, לשוננו י, ה'ת"ש 1940, עמ' 338–368.
  2. ^ ערך "מציג בבות", רשימת מונחי תיאטרון, לשוננו י, ה'ת"ש 1940, עמ' 338–368.
  3. ^ אתר בית 9