בוגדאן הראשון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בוגדאן הראשון
Bogdan Întâiul

בוגדאן וודה, בדיוקן מודרני מאת פייר אוגוסט בלה, במוזיאון אלבה
לידה 1306
ייתכן שבמרמורש עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה דצמבר 1367 (בגיל 61 בערך)
רדאוץ, מולדביה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה נסיכות מולדובה
מקום קבורה רדאוץ
שושלת בית בוגדאן
תואר וויווד מולדובה
כינוי (בדיעבד) בוגדאן "המייסד" Bogdan Descălecătorul
צאצאים לאצקו, שטפאן (בן משוער)
וויווד מולדובה
1363–1367
(כ־4 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בוגדאן הראשון (ברומנית: Bogdan, ידוע כ-"מייסד" - Întemeietorul או Bogdan vodă, Bogdan Descălecătorul מכונה ) משליטיה הראשונים של נסיכות מולדובה, מלך בין 1359 ל-1365. היה במקור אציל רומני מחבל מרמורש. הוא וצאצאיו נחשבים למייסדי מולדובה העצמאית, תוך כדי התנגדותם להגמוניה של הונגריה ושל הטטרים. תפקידו בהקניית עצמאות למולדובה הונצח בשם שהטורקים העות'מאנים נתנו למדינה המולדבית: קארא בוגדאן או בוגדאניה.

חייו ופעלו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוגדאן נודע תחילה כאציל שרכושו כלל 22 כפרים על החלק העליון של הנהר איזה (בין סטרמטורה ובין ברסאנה) וגם בעמק הנהר וישאו.[דרוש מקור][1]. מושבו הרשמי המבוצר נמצא ביישוב שנקרא קוחיה (Cuhea) או קוחניה (Cuhnea) (בימינו - הכפר קרוי על שמו - בוגדאן וודה) בעמק האיזה. בסביבות 1343 הוא הסתכסך עם השלטון של מלך הונגריה,. המזכיר אותו במסמך מ-21 באוקטובר 1343 כ"וויבוד מרמורש לשעבר" ו"בלתי נאמן" (Quondam woyvoda de Maramarosio, noster infidelis) כלפי הכתר. ב-15 בספטמבר 1349 תעודה נוספת של המלך מכנה אותו "הבלתי נאמן הידוע". מציינים בה שנכד של בוגדאן, בשם שטפאן, הצית את בתיו של אציל יריב רומני בשם גיולה מגיולשט וגרש אותו מאחוזתו, כגמול על כך שסירב להצטרף למרד האנטי-הונגרי. ייתכן כי בשלב מסוים בוגדאן הוגלה על ידי המלך." [דרוש מקור][2].

ישנן כמה השערות לגבי סיבת המרד של בוגדאן נגד מלך הונגריה: אחת מתייחסת לריב עם יאנוש מוישק (וישקובה נאד טיסו, הנמצאת בימינו באוקראינה), אציל הונגרי שייצג את המלך האזור, והשערה אחרת מתייחסת למס חדש של 18 דינר לשנה שהטיל המלך קארוי רוברט לפני מותו, על כל "שער של צמית".[דרוש מקור][3].

בשנת 1359, יחד עם תומכיו, וחצה את הרי הקרפטים מזרחה אל נסיכות מולדובה (דרך המעבר פריסלופ-בורשה), אז ישות מדינית חדשה שנוצרה על ידי דראגוש, גם הוא יליד מרמורש, ושהייתה כפופה למלך הונגריה. בוגדאן השתלט על חבל ארץ זה, תוך שהוא מאלץ את ההנהגה המקומית לקבל את מרותו ומגרש את השליט המקומי, באלק, נכדו של דראגוש, עם בני חצרו, חזרה למרמורש. ייתכן כי הצלחותיו של בוגדאן בהתמודדות עם הונגריה, היו קשורות כך שהמלך כיוון באותה תקופה את כובד המאמץ הצבאי במלחמתו נגד הצאר סטפאן אורוש הרביעי דושאן של סרביה.[דרוש מקור] [4]

ניסיונות מלך הונגריה, לאיוש הגדול להכניע את בוגדאן, לא צלחו.

בירתו הראשונה מוקמה בבאיה, לאחר מכן הועברה לסירט, ולבסוף לסוצ'אבה. בוגדאן נישא למאריה ובנם, לאצקו וודה Laţcu ירש את השלטון עם מות אביו בשנת 1365.

בתיעוד העות'מאני מתקופה זאת ואילך הטורקים השתמשו בשם "קארא בוגדאן" או "בוגדאניה" כדי לציין את מולדובה. במשך שנות שלטונו הוטבעו המטבעות הראשונים של מולדובה, עליהם מופיע הכיתוב "Moneda Moldaviae-Bogdan Waiwo".

בימי בוגדאן ובנו לאצקו הוקמו במולדובה "מנגנון מנהלי, פיסקלי ומשפטי, הייררכיה כנסייתית, חיי חצר, עם פקידים בכירים (דרגטור) ולשכה שהנפיקה מסמכים גם בשפה הלטינית"[5]

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הכפר קוחיה נקרא על שמו של בוגדאן
  • 2005 הוצב בכפר בוגדאן וודה (קוחיה לשעבר) פסל ברונזה של בוגדאן הראשון רכוב על סוס, ומוקף בחמשה אצילים, יצירה של הפסל יואן מרקיש[6]
  • בפברואר 2009 המכון הלאומי למודיעין וביטחון של רפובליקה מולדובה נקרא על שמו של "בוגדאן מייסד מולדובה"

(Bogdan Întemeietorul Moldovei). לרגל מלאת 650 שנה להקמת מולדובה העצמאית, נחנך על יד המכון פסל של בוגדן הראשון, בטקס ממלכתי בנוכחות נשיא מולדובה, ולדימיר וורונין.[7]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Constantin C.Giurescu & Dinu C.Giurescu Istoria Românilor, Volume II (1352-1606) ,Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică Bucureşti (1976 (ברומנית)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בוגדאן הראשון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אתר על מרמורש - הוצאת Globusz
  2. ^ אתר על מרמורש - הוצאת Globusz
  3. ^ אתר על מרמורש - הוצאת Globusz
  4. ^ אתר על מרמורש - הוצאת Globusz
  5. ^ C.C. Giurescu,D.C. Giurescu עמוד 43
  6. ^ אתר על מרמורש -גלובוס
  7. ^ אתר צילומים מרפובליקה מולדובה