ביוריתמוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ביוריתמוס (קצב חיים: biorhythm; ביו (bio)= חיים. ריתמוס (rhythm)= קצב) היא תאוריה פסבדו מדעית המחפשת דפוסים של שינויים בפיזיולוגיה, רגשות ואינטלקט, תוך התייחסות לשלושה מחזורים ב"קצב הגוף":

  • מחזור רגשי: נמשך 28 ימים. קשור לרגישות הנפשית, לשיתוף פעולה סביבתית, להתמודדות רגשית. מחזור זה מבוסס על "מחזוריות" מערכת העצבים.
  • מחזור פיזיולוגי: נמשך 23 ימים. קשור לאנרגיה ולביצוע משימות פיזיות, רמת האיזון במערכת הפיזיולוגית. מחזור זה מבוסס על "מחזוריות" סיבי השרירים ותפעולם.
  • מחזור אינטלקטואלי: נמשך 33 ימים. קשור לכוחות המחשבה, התפיסה וההיגיון. מחזור זה מבוסס על "מחזוריות" תאי המוח בתהליכים המחשבתיים.

לכל מחזור ישנם שני שלבים: החלק הראשון הוא השלב החיובי. החלק השני הוא שלילי (בגרף אפשרי, בהתאם למיקום העקומה לעומת קו האפס). מסלול כל מחזור מתחיל בנקודת אפס ונמשך מעליו עד שמגיע לנקודת מקסימום המכונה "נקודה מיני קריטית חיובית". העקומה במסלולה חוצה את קו האפס ונמשכת מתחתיו עד שמגיעה לנקודת מינימום המכונה "נקודה מיני קריטית שלילית". הנקודה בה חוצה העקומה את קו האפס היא "נקודה קריטית" זו הנקודה בה המחזור עובר משלב לשלב.

לנקודת מפנה זו מתלווה תחושה של אי יציבות זמנית. הביוריתמוס אינו סיבה ותוצאה כשלעצמו אלא שינויים מתמשכים הקובעים את רמת היכולת משלוש הבחינות.

מבחינה חזותית, ישנו צופן מקובל עבור כל מחזור: הפיזיולוגי מצוין באדום, הרגשי בכחול והאינטלקטואלי בירוק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]