משפחת ויזלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ביל ויזלי)
משפחת ויזלי
weasley
משפחת ויזלי (מימין לשמאל: פרסי, ארתור, ג'יני, רון, פרד/ג'ורג', מולי, פרד/ג'ורג')
משפחת ויזלי (מימין לשמאל: פרסי, ארתור, ג'יני, רון, פרד/ג'ורג', מולי, פרד/ג'ורג')
משפחת ויזלי (מימין לשמאל: פרסי, ארתור, ג'יני, רון, פרד/ג'ורג', מולי, פרד/ג'ורג')
סוג משפחה טהורת דם
שם ספר הארי פוטר
שם סרט הארי פוטר
תוכנית טלוויזיה הארי פוטר
הופעה ראשונה הארי פוטר ואבן החכמים
הופעה אחרונה הארי פוטר והילד המקולל
מספר הופעות 7 (בסרטים 8)
יוצרים ג'יי קיי רולינג
גילום הדמות רופרט גרינט (רון)
אוליבר וג'יימס פלפס (פרד וג'ורג')
בוני רייט (ג'יני)
כריס רנקין (פרסי)
ריצ'רד פיש (ביל)
אלכס קרורפורד (צ'ארלי)
מארק ויליאמס (ארתור)
ג'ולי וולטרס (מולי)
מידע
חברוּת בקבוצה מסדר עוף החול
אזרחות הממלכה המאוחדת
מקום מגורים "המחילה"
דמויות קשורות
משפחה משפחה הנוספת למשפחה הרגילה
הרמיוני גריינג'ר (אשתו של רון)
פלר דלאקור (אשתו של ביל)
הארי פוטר (בעלה של ג'יני)
אנג'לינה ג'ונסון (אשתו של ג'ורג')
חברים כל בית הספר הוגוורטס לכישוף ולקוסמות, כל חברי מסדר עוף החול
אויבים לורד וולדמורט ותומכיו

משפחת ויזליאנגלית: Weasley) היא משפחת קוסמים בדיונית המופיעה בסדרת הספרים הארי פוטר שכתבה הסופרת ג'יי קיי רולינג ובסדרת הסרטים המבוססת עליה. היא מתוארת כמשפחה טהורת דם, המוצגת כבר בספר הראשון. ההורים במשפחה הם מולי וארתור ויזלי, ולהם שבעה ילדים: ביל, צ'ארלי, פרסי, פרד, ג'ורג', רון וג'יני. סימן ההיכר הבולט ביותר של משפחת ויזלי הוא צבע השער הג'ינג'י שלהם, בנוסף להיותם עניים מאוד ומסתפקים בחלקם. המשפחה תומכת במסדר עוף החול ומתנגדת למטרותיו של וולדמורט, מה שהופך אותה ל"בוגדת דם" בעיני עוזרי וולדמורט המכונים "אוכלי מוות". כל ילדי המשפחה למדו בבית גריפינדור שבהוגוורטס (אך לא כל צאצאי המשפחה, למשל, הנכד להורי המשפחה, בנם של ג'יני ויזלי והארי פוטר, אלבוס סוורוס פוטר שלפי עלילת המחזה הארי פוטר והילד המקולל מתמיין לסלית'רין).

משפחת ויזלי בטיול למצרים. (מימין לשמאל): ג'ורג' (אוליבר פלפס), פרסי (כריס רנקין), ביל (ריצ'רד פיש), ארתור (מארק ויליאמס), ג'יני (בוני רייט), מולי (ג'ולי וולטרס), צ'ארלי (אלכס קרורפורד), רון (רופרט גרינט) ופרד (ג'יימס פלפס)

בני המשפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ארתור ויזליאב המשפחה. מתואר כאדם מקריח, ממושקף, מתחשב וטוב לב. ארתור עובד בלשכה לשימוש לרעה בחפצי המוגלגים שבמשרד הקסמים. לאדון ויזלי יש אובססיה והערצה לכל מה שקשור למוגלגים ותחביבו העיקרי הוא לפרק חפצי מוגלגים, לנסות להבין איך הם עובדים ולכשף אותם לבסוף. בתחילת הספר השני גונבים רון, פרד וג'ורג' את מכונית המוגלגים המעופפת שלו, כדי להביא את הארי אל המחילה, לאחר שהוא לא משיב למכתביהם שנלקחו. כשהארי נמצא במחילה, ארתור מארח אותו בסבר פנים יפות, ומתעניין באורח החיים (המעניין לפי דעתו) של המוגלגים. בהמשך הספר הוא מתעמת עם לוציוס מאלפוי. כשהארי ורון מפספסים את הרכבת להוגוורטס הם גונבים את המכונית המעופפת, וכך משרד הקסמים מבין שארתור כישף את המכונית בניגוד לחוק, והוא נחקר ונקנס. לקראת סוף הספר, כשמתגלה שג'יני התכתבה עם היומן של טום רידל (הלא הוא לורד וולדמורט בצעירותו) , ארתור נוזף בה, אך מבין שהיא לא אשמה. לקראת אמצע שנתו החמישית של הארי נפצע ארתור לאחר שהוכש בזמן משימה מטעם מסדר עוף החול על ידי נגיני, הנחשית של וולדמורט. הוא ניצל בזכות הארי, שראה את הנעשה דרך עיניו של וולדמורט בזכות הקשר שנוצר ביניהם, ודיווח לדמבלדור. ארתור הובהל במצב אנוש לבית חולים על שם הקדוש מנגו, ולבסוף הצליח להתאושש באופן מלא ותקין. בתחילת הספר השישי קודם ארתור על ידי רופוס סקרימג'ר, שר הקסמים החדש ובמסגרת תפקידו החדש הוא אחראי על צוות המאתר ומחרים פריטים מזויפים המשמשים כביכול להתגוננות מפני וולדמורט ותומכיו, וזוכה להעלאה גבוהה בשכרו הנמוך. בספר השביעי הוא משתתף במבצע להעברתו של הארי למחילה, וכשהמשפחה יורדת למסתור הוא הופך לשומר הסוד שלה. בסוף הספר, הוא משתתף בקרב על הוגוורטס ומביס מספר אוכלי מוות.
  • מולי ויזליאם המשפחה. מולי מתוארת כאישה שמנמנה, נמוכת קומה, נחמדה ולבבית, עקרת בית ואמא מסורה מאוד, חובבת בישול וסריגה. מאמצת את הארי בזמן חופשותיו ומתייחסת אליו כאילו היה אחד מבניה. בכל חג מולד שולחת מולי לילדיה ולהארי חבילה הכוללת סוודר ( לרבות עם סמל גריפינדור או אות הראשונה של שמו) ודברי מאפה. אהבתה הרבה של מולי לבני משפחתה מתבטאת בצורת הבוגארט ( יצור הגורם למתבונן בו לראות את פחדו הגדול) שלה, שהיא גופותיהם המתות של משפחתה ושל הארי. בקרב על הוגוורטס, המתרחש בסוף הספר השביעי, היא פותחת בדו-קרב מול אוכלת המוות בלטריקס לסטריינג', והורגת אותה.

ילדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ביל (ויליאם) ארתור ויזלי – בנם הבכור של ארתור ומולי. ביל היה מדריך בהוגוורטס, ובשנתו האחרונה בהוגוורטס נבחר לכהן כמדריך ראשי. לאחר שסיים את לימודיו הוא החל לעבוד במצרים מטעם בנק הקוסמים גרינגוטס. לאחר חזרתו של וולדמורט לחיים הוא שב לבריטניה על מנת לסייע למסדר עוף החול. בספר השישי משתתף ביל בקרב בהוגוורטס, ובמהלכו פניו מושחתות על ידי זאב האדם ואוכל המוות פנריר גרייבק. בספר השביעי מתוארת חתונתם של ביל ופלר דלאקור, המופסקת על ידי אוכלי המוות שהצליחו להשתלט על משרד הקסמים. מספר חודשים לאחר מכן מארחים ביל ופלר את רון, הארי והרמיוני שהגיעו אל ביתם בקתת הצדפים כדי למצוא מסתור. לאחר תום אירועי הסדרה נולדו לביל ולפלר שלושה ילדים: ויקטואר, דומיניק ולואיס.
  • צ'ארלי ויזלי – הבן השני של ארתור ומולי. בזמן לימודיו בהוגוורטס הוא היה שחקן קווידיץ' בעמדת המחפש, ואף היה הקפטן שהוביל את נבחרתו לזכייה באליפות בית הספר. לאחר לימודיו הוא החל לעבוד בשמורת דרקונים ברומניה. צ'ארלי מוזכר לראשונה בספר הראשון כשסייע להארי ולחבריו להבריח את נורברט (דרקון המחמד של האגריד לשעבר) מהוגוורטס. תפקידיו בספרים הבאים מצומצמים ביותר (למשל הבאת הדרקונים לתחרות גביע האש בספר הרביעי) ואזכורו האחרון הוא בסוף הספר השביעי כשהוא והוראס סלגהורן מובילים את כוחות הסיוע בקרב על הוגוורטס.
  • פרסי איגנציוס ויזלי – הבן השלישי של ארתור ומולי. פרסי מתואר כאחד שמקפיד בצורה קיצונית על שמירה וציות לכללים. הוא היה מדריך בהוגוורטס, ובדומה לביל היה המדריך הראשי בשנתו האחרונה בבית הספר. לפני תחילת הספר הרביעי הוא מתחיל לעבוד במשרד הקסמים כעוזרו של ברטמיוס קראוץ' האב. לפני תחילת הספר החמישי פורצת מריבה בין פרסי לבין ארתור, כיוון שפרסי סירב להאמין לגרסתם של הארי פוטר ודמבלדור על כך שוולדמורט חזר וריב זה גורם לנתק בין פרסי לבין שאר בני המשפחה. נתק זה נמשך גם בספר השישי. בסוף הספר השביעי מגיע פרסי זמן קצר לפני תחילת הקרב על הוגוורטס, ומשלים עם משפחתו. זמן קצר לאחר מכן מתואר כיצד הוא מתאבל על כך שאחיו פרד נהרג בקרב. לאחר הספר השביעי מתברר כי פרסי התחתן ונולדו לו שני ילדים. בסיפור קצר שפרסמה רולינג ב-8 ביולי מתברר שהוא עומד בראש המחלקה לתעבורת קסם.
  • פרד וג'ורג' ויזלי – זוג תאומים, הבנים הרביעי והחמישי. נולדו ב-1 באפריל 1978. השניים ידועים בכישרונם לבצע מעשי שובבות מוצלחים.הם מופיעים בחמשת הספרים הראשונים , בעיקר בזמן משחקי הקווידיץ' בהם הם משתתפים כחובטים. בספר השלישי הם מעניקים להארי את מפת הקונדסאים שהייתה שייכת לאביו של הארי וחבריו (ג'יימס פוטר,סיריוס בלק,רמוס לופין ופיטר פטיגרו). בספר החמישי מתואר כיצד הם מתכננים לפתוח חנות למכירת חפצי קונדס וממתקים, במקביל לחברותם בצבא דמבלדור. לקראת סוף הספר הם בורחים מבית הספר לאחר ביצוע תעלול שנועד להרגיז את אמברידג'. בספר השישי מתוארת החנות שלהם, הנחשבת להצלחה גדולה בעולם הקוסמים. בתחילת הספר השביעי ג'ורג' מאבד את אוזנו בזמן הניסיון להעביר את הארי פוטר מבית משפחת דרסלי למחילה, ובקרב על הוגוורטס פרד נהרג כתוצאה מפיצוץ עקב קללה של אוכלי המוות.
  • רון ויזלי – הבן השישי של ארתור ומולי. חברם הטוב ביותר של הארי והרמיוני. הוא מתואר כבן אדם מצחיק וציני, כשאר בני משפחתו. בסוף הסדרה נעשה לבן זוגה של הרמיוני.
  • ג'יני ויזלי – בת הזקונים. מאוהבת בהארי. החלה להשתתף בספר השני בעיקר, ומתפקדת בעיקר כדמות משנה ורק החל מהספר החמישי היא מקבלת תפקיד יותר משמעותי, ואף נוטלת חלק פעיל בניסיון להביס את לורד וולדמורט. מסופר שהיא בת ראשונה שנולדה למשפחת ויזלי לאחר דורות רבים בהם רק בנים נולדו למשפחה. בספר השישי נהיית בת זוגו של הארי פוטר ובאפילוג שבסוף הסדרה הם כבר נשואים עם שלושה ילדים: ג'יימס סיריוס פוטר, אלבוס סוורוס פוטר ולילי לונה פוטר.

נכדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • רוז ויזלי – בתם הבכורה של רון ויזלי והרמיוני גריינג'ר, לומדת באותה שכבה של בן דודה אלבוס פוטר. נמצאת בבית גריפינדור ומשחקת בנבחרת הקווידיץ' שלה.
  • הוגו ויזלי – בנם הצעיר של רון ויזלי והרמיוני גריינג'ר, אחיה הקטן של רוז, בן גילה של לילי לונה פוטר. באפילוג הסדרה עדיין לא הגיע לגיל 11 בו מתחילים ללמוד בהוגוורטס ועל כן לא ידוע לאיזה בית התמיין.
  • ויקטואר ויזלי – בתם הבכורה של ביל ופלר. מנהלת מערכת יחסים רומנטית עם טדי לופין, בנם של רמוס וטונקס.
  • דומיניק ולואיס ויזלי – ילדיהם של ביל ופלר.
  • פרד ורוקסן ויזלי – ילדיהם של ג'ורג' ויזלי ואנג'לינה ג'ונסון. פרד נקרא על שמו של פרד ויזלי, דודו, שנהרג בקרב על הוגוורטס.
  • מולי ולוסי ויזלי – ילדיהם של פרסי ואודרי ויזלי.
  • ג'יימס סיריוס פוטר – בנם הבכור של הארי פוטר וג'יני ויזלי, לומד בבית גריפינדור ונקרא על שמם של סבו, ג'יימס פוטר, וסיריוס בלק, סנדקו של אביו הארי.
  • אלבוס סוורוס פוטר – בנם השני של הארי פוטר וג'יני ויזלי, קטן בשנתיים מאחיו ג'יימס, ונקרא על שם אלבוס דמבלדור וסוורוס סנייפ. במחזה "הילד המקולל" מתואר כי אלבוס סוורוס, בניגוד לכל משפחתו הגריפינדורית, התקבל דווקא לבית סלית'רין.
  • לילי לונה פוטר – בתם הצעירה של הארי פוטר וג'יני ויזלי, בת גילו של הוגו ויזלי בן דודה, בנם של רון ויזלי והרמיוני גריינג'ר. נקראת על שם סבתה, לילי פוטר. באפילוג הסדרה עדיין לא הגיעה לגיל 11 בו מתחילים ללמוד בהוגוורטס ועל כן רק בהארי פוטר והילד המקולל נודע לאיזה בית מוינה: גריפינדור.

קרובי משפחה רחוקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מיוריאל פרואט – דודתה של מולי. ילדי משפחת ויזלי שונאים אותה. נוהגת להעיר הערות לא נחמדות על כולם.
  • גדעון פרואט – אחד מהאחים של מולי ויזלי. הוא היה חלק ממסדר עוף החול המקורי ובמהלך מלחמת הקוסמים הראשונה הוא נרצח בידי חמישה אוכלי מוות, ביניהם אנטונין דולוחוב, יחד עם אחיו.
  • פביאן פרואט – אחד מהאחים של מולי ויזלי. הוא היה חלק ממסדר עוף החול המקורי ובמהלך מלחמת הקוסמים הראשונה הוא נרצח בידי חמישה אוכלי מוות, ביניהם אנטונין דולוחוב, יחד עם אחיו. שעון הזהב שהארי קיבל במתנה ממולי ויזלי היה שייך לו לפני שנרצח.

המחילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשפחה מתגוררת בבית בשם "המחילה", השוכן בסמוך לכפר הבדיוני "אוטרי סנט קצ'פול". ביתם של הוויזלים הוא המקום השני האהוב ביותר על הארי פוטר, המאמין כי הוא מוחזק בצורתו החריגה באמצעות קסמים. חצר המחילה היא בית גידול עבור להקת נומים[1], ופעם בכמה ימים נאלצים בני המשפחה לפנותם מהחצר. בנוסף, בעליית הגג של המחילה גדל רול, שהוא מעין מפלצת קטנה.

אחד החפצים החשובים ביותר במחילה הוא שעון האורלוגין המשפחתי. בשעון זה יש מחוגים עבור כל אחד מבני המשפחה, והוא לא מראה את השעה, אלא את מצבם ומיקומם של בני המשפחה השונים ( כגון: "בבית", "בבית הספר", "בעבודה", "בבית חולים", "בכלא"). לאחר שוולדמורט חזר לפעול בגלוי בתחילת הספר השישי, השעון הראה כי כל בני המשפחה מצויים בסכנת חיים.

עץ המשפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

 
 
 
 
 
 
 
 
 
פיניאס ניגולס בלק
 
אורסולה פלינט
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ליסנדרה יאקסלי
 
ארקטורוס בלק
 
בלווינה בלק
 
סיגנוס בלק
 
פיניאס בלק
 
 
 
אדון פרואט
 
גברת פרואט
 
סיריוס בלק
 
הספר גאמפ
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
צ'אריס בלק
 
קאלידורה בלק
 
ספטימוס ויזלי
 
סדרלה בלק
 
גברת פרואט
 
אדון פרואט
 
מיוריאל פרואט
 
 
 
 
ארקטורוס בלק
 
מלאניה מקמילן
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אדון דלאקור
 
אפולין דלאקור
 
ביליוס ויזלי
 
ארתור ויזלי
 
מולי פרואט
 
גדעון פרואט
 
פביאן פרואט
 
איגנטיוס פרואט
 
לוקרציה בלק
 
אוריון בלק
 
וולבורגה בלק
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
גבריאלה דלאקור
 
 
צ'ארלי ויזלי
 
 
פרד ויזלי
 
ג'ורג' ויזלי
 
אנג'לינה ג'ונסון
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
לילי אוונס
 
 
 
ג'יימס פוטר
 
 
סיריוס בלק
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
פלר דלאקור
 
ביל ויזלי
 
פרסי ויזלי
 
אודרי ויזלי
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אדון גריינג'ר
 
גברת גריינג'ר
 
ג'יני ויזלי
 
הארי פוטר
 
 
רגולוס בלק
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ויקטואר ויזלי
 
דומיניק ויזלי
 
לואי ויזלי
 
 
פרד ויזלי
 
רוקסן ויזלי
 
רון ויזלי
 
הרמיוני גריינג'ר
 
ג'יימס סיריוס פוטר
 
אלבוס סוורוס פוטר
 
לילי לונה פוטר
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
מולי ויזלי
 
לוסי ויזלי
 
 
 
 
 
 
רוז ויזלי
 
הוגו ויזלי

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ המקור באנגלית הוא Gnome, וההגייה המקורית היא נום