בית תפילה ישראלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בית תפילה ישראלי
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון תל אביב-יפו עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים אסטבן גוטפריד, רני יגר
עובדים 15 עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 2004–הווה (כ־20 שנה) עריכת הנתון בוויקינתונים
btfila.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בית תפילה ישראלי בתל אביב הוא עמותה להתחדשות יהודית בישראל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית תפילה ישראלי הוקם ביוני 2004 בתל אביב על ידי אסטבן גוטפריד ורני יגר, במטרה לספק מסגרת קהילתית ורוחנית בקרב חילונים ומסורתיים בישראל. מטרתו של בית תפילה ישראלי היא בניית חיי קהילה עירוניים המבוססים על המיזוג בין התרבות הישראלית העכשווית לבין המסורת היהודית, ויצירת מודלים של פרקטיקה יהודית מותאמים להקשר הישראלי, כגון יצירת טקס תפילה יהודי-ישראלי של הבדלה בין יום הזיכרון ליום העצמאות והוצאה לאור ב-2007 של סידור הבדלה בין יום הזיכרון ליום העצמאות, שאומצו גם על ידי קהילות אחרות, בעיקר מרשת הקהילות להתחדשות יהודית או מהתנועה הרפורמית בישראל ובארצות הברית[דרוש מקור].

סידור תפילת ערב שבת של בית התפילה שיצא לאור בקיץ 2011 אומץ על ידי שש קהילות נוספות (קהילת שכוני"ה בחיפה, קיבוץ המעפיל, קהילת קודש וחול בחולון, מעיין - גן יבנה, ובבית אורן)[דרוש מקור]. באופן ניסויי יצר בית תפילה ישראלי "שפה ליטורגית יהודית-ישראלית חדשה", המשלבת את סידור התפילות המסורתי עם שירה, ספרות מודרנית, ותפילות אישיות[1]. במסגרת קבלת השבת אף מרצים אורחים שונים על פרשת השבוע או נושאים התואמים את מדיניות בית התפילה, כמו המציאות החברתית בישראל, הפרטת שירותים חברתיים או בעיית הפליטים מאסיה ומאפריקה[2].

בית התפילה נתמך כלכלית על ידי קרן שוסטרמן, הפדרציה היהודית של סן פרנסיסקו, קרן סטולמן, הקרן החדשה לישראל, עיריית תל אביב-יפו ודמי חבר[2].

העמותה חברה באיגוד ההתחדשות היהודית.

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבלת שבת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית התפילה מקיים את רוב הפעילות בלב תל אביב. בעשר שנותיו הראשונות רוב הפעילויות התקיימו בבניין של מכללת עלמא ברחוב בצלאל יפה: ביניהן - קבלת שבת, קבלת שבת לילדים, בתי מדרש, אירועי חג, טקסי חיים ופעילות חברתית. לאחר עשור עבר מוקד הפעילות למבנה אולפן "גורדון" ברחוב לסל. בית תפילה גם מארגן קבלת שבת והבדלה באולמות שונים בעיר. משנת 2007 בית תפילה ישראלי מקיים בחודשי הקיץ קבלת שבת במתחם נמל תל אביב בהן משתתפים למעלה מ-700 איש מדי שבת[דרוש מקור]. החל משנת 2010 בית תפילה ישראלי מקיים קבלת שבת מוזיקלית לפי המודל שפיתח, לקורסי צוערים של צה"ל במסגרת "שבת בתל אביב" של בינ"ה[דרוש מקור].

אירועי חג[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית תפילה ישראלי קיים אירועי חג נוספים במרחב הציבורי, כמו "סדר פסח לפליטים אפריקאים בתל אביב", "קריאת מגילת אסתר בדיזנגוף סנטר", "ברכת החמה במנחת המסוקים של מגדל עזריאלי" ו"קריאת מגילת איכה בשד' רוטשילד".

מקורות השראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האופי המקומי של בית תפילה ישראלי בא לידי ביטוי בשילוב של יהדות ליברלית שאינה שואבת את שפתה התרבותית ממודלים שהתעצבו בתפוצות אלא מבקשת להיות מעוגנת באופן עמוק בהוויה הישראלית והתל אביבית, ומתימרת להמשיך את תורתו התרבותית של ח.נ. ביאליק אשר ייסד בתל אביב בשנות ה-30 של המאה ה-20 את מוסד "עונג שבת".

כך, בפתח כל מהדורות סידורי התפילה של בית תפילה ישראלי, מופיע ציטוט ממכתב שח.נ. ביאליק כתב לדוד אומנסקי מקיבוץ גניגר במרץ 1930:

חוגו את חגי אבותכם והוסיפו עליהם קצת משלכם לפי כחכם ולפי טעמכם ולפי מסיבתכם. העיקר שתעשו את הכול באמונה ומתוך הרגשה חיה וצורך נפשי, ואל תתחכמו הרבה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רינה נאמן, תפילה תל אביבית: בית תפילה ישראלי בתל אביב, סוציולוגיה ישראלית יב(2), תשע"א-2011, עמ' 405
  2. ^ 1 2 רינה נאמן, תפילה תל אביבית: בית תפילה ישראלי בתל אביב, סוציולוגיה ישראלית יב(2), תשע"א-2011