ביתן ברצלונה

ביתן ברצלונה
Pabelló alemany
מידע כללי
סוג בניין עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת ברצלונה/סאנטס-מונז'ואיק עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום ברצלונה/סאנטס-מונז'ואיק עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1928
תאריך פתיחה רשמי מאי 1929 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך פירוק 1930 עריכת הנתון בוויקינתונים
חומרי בנייה אוניקס עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל לודוויג מיס ון דר רוהה עריכת הנתון בוויקינתונים
סגנון אדריכלי פונקציונליזם עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
שטח 1,050 מ"ר עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 41°22′14″N 2°09′00″E / 41.370555555556°N 2.15°E / 41.370555555556; 2.15
(למפת ברצלונה רגילה)
 
ביתן ברצלונה
ביתן ברצלונה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פנים המבנה

ביתן ברצלונה הוא כינויו של הביתן הגרמני בתערוכה העולמית של ברצלונה (1929), שתוכנן על ידי האדריכל הגרמני לודוויג מיס ואן דר רוהה. הביתן נחשב לאבן דרך חשובה בהיסטוריה של האדריכלות המודרנית.

הקמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבנה, שלא היה לו שימוש מיוחד אלא נבנה לשם תצוגה, התאפיין בצורה פשוטה למדי, אף כי נעשה בו שימוש בחומרים יקרים כגון שיש ואבן טרוונטין. ייחודו של המבנה התבטא בפריצת הדרך המחשבתית לגבי צורתה של אדריכלות, תפיסת החלל, שימוש חדש בחומרי בנייה ועיצוב מינימליסטי, שהתממש בזכות פרטי בניין מתוחכמים.

הביתן עמד על פודיום רחב ושטוח לצד בריכת השתקפות, והיה לו גג שטוח הנסמך על 8 עמודי פלדה דקים. החלוקה הפנימית שלו הייתה על ידי קירות בודדים שאינם מתחברים זה לזה או לתקרה, אשר יצרו סוג חדש של חללים שהיו חדשניים מאוד בתפישתם לתקופה זו. רעיון "החלל הזורם" מומש גם בעזרת קירות זכוכית.

מיס ואן דר רוהה עיצב עבור הביתן יחד עם שותפתו אז, המעצבת לילי רייך, את "כיסא ברצלונה". נטען כי שניים מכיסאות אלה שימשו את בני הזוג המלכותי הספרדי, שהגיעו לבקר בביתן. הכיסא זכה להצלחה רבה, נמכר באלפים גם לאחר היריד העולמי, ונחשב עד היום למקרה מבחן בהיסטוריה של העיצוב התעשייתי.

כפי שהיה נהוג בתערוכות עולמיות, בסיומה של התערוכה הביתן פורק, וחלקיו מוספרו, נארזו, ונשלחו ברכבת לגרמניה. מסיבות שאינן ברורות עד היום נעלמו מרבית חלקי הביתן במהלך המעבר. בשל חשיבותו הגדולה שוחזר המבנה באתרו המקורי, תוך שימוש בחומרים זהים לאלו שנעשה בהם שימוש בסוף שנות ה-20. החל משנת 1986 ניצב הביתן המשוחזר בברצלונה, ופתוח לקהל הרחב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ביתן ברצלונה בוויקישיתוף