בית אתנחתא

"אתנחתא" היא קורת גג לנערים ונערות במצבי סיכון ומשבר. קורת הגג הוקמה בשנת 1996, ומופעלת באמצעות עמותת "אותות". מאז הקמתו ועד היום נותן המקום מענה חירומי וזמני לבני נוער בגילאים 13-18 ,ללא הבדל דת, גזע ומין. הבית פתוח 365 ימים בשנה, 24 שעות ביממה. בבית 18 מקומות לינה, וניתן לשהות בו מלילה אחד עד שלושה חודשים. השהות ב"אתנחתא" היא רצונית, ובהסכמת ההורים או באישור גורמי הרווחה. במהלך שהותם של הנערים והנערות ב"אתנחתא", הם מקבלים את כל הצרכים הבסיסיים הנדרשים: מיטה, אוכל, ביגוד והנעלה בהתאם לעונות השנה וטיפול רפואי במקרה הצורך. במקביל, הם זוכים להתערבויות מקצועיות מצוות המקום, המספק להם טיפול, הקשבה ומקום למנוחה ומזור לנפש.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבית בתלפיות

'אתנחתא' הוקמה בשנת 1996, ומופעלת באמצעות עמותת "אותות- דלת לחיים חדשים" אשר לה רשת של בתים לנוער במצבי קצה, ונמצאת תחת פיקוח "חסות הנוער" - משרד הרווחה והשירותים החברתיים.

מענה טיפולי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכל שנה שוהים במקום כ-400 בני נוער בממוצע. השהות הנה רצונית ונעשית בהסכמת ההורים או באישור גורמי הרווחה. במהלך שהותם במקום מקבלים הנערים את כל הצרכים הבסיסיים הנדרשים: מיטה חמה, אוכל חם ומזין, ביגוד והנעלה לפי עונות השנה, וטיפול רפואי במקרה הצורך. 

במקום אנשי צוות ומתנדבים, הנותנים מענה טיפולי מסביב לשעון, יום ולילה במגוון תחומים: לימודים, ליווי אישי, תמיכה רגשית ומהווים דמויות מבוגרות נוכחות ומשמעותיות. סדר היום במקום כולל זמני השכמה ולינה, ארוחות מסודרות, תורנויות, פעילויות חברתיות, חוגי מוזיקה ואומנות, שיחות אישיות וקבוצתיות.

הגישה הטיפולית של אתנחתא מושתת על שותפות עם גורמי רווחה וגורמי טיפול המלווים את הנער לפני, תוך כדי, ואחרי שהותו באתנחתא, מתוך הבנה כי החזקת הרצף הטיפולי הוא קריטי לטובת הצלחתו של הנער בתהליך הטיפולי.

תוכנית שבילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נערים ונערות המגיעים לאתנחתא, באים מרקעים שונים ומצבי חירום שונים ומורכבים, הנובעים מ: גיל, זמן שהות, סיפור אישי ומשפחתי ועוד. תוכנית שבילים נועדה לסייע בהתכווננות הטיפולית המדויקת לכל נער ונערה באתנחתא, על פי צורכיהם ומצבם.

אתנחתא היא קורת גג זמנית ולכן אורך השהות בה מוגבל ל-3 חודשים. ואורך השהות משתנה מנער לנער בהתאם לשביל שלו זקוק בתוכנית הטיפולית.

שביל השמה- שביל המיועד לנערים ונערות הזקוקים למקום קבוע וארוך טווח. אתנחתא מהווה מקום זמני עד אשר ימצא מקום קבוע. נערים בשביל השמה מלווים על ידי גורם טיפולי מלשכת הרווחה או מהקהילה בשותפות מלאה עם הצוות הטיפולי באתנחתא.

שביל אתנחתא- שביל זה מיועד לנערים ונערות שזקוקים לזמן מנוחה ושהות מחוץ לבית או למסגרת הקבועה בה שוהים, בלי לעזוב את הבית לצמיתות, התרחקות לצורך התקרבות. לרוב בעקבות משבר שאירע סמוך להגעתם לאתנחתא.

שביל מעבר- שביל זה מיועד לנערים ונערות שזקוקים למענה זמני עד לכניסתם למסגרת קבועה אשר תאריך הכניסה ידוע מראש.

שביל קורת גג- מענה של לינה, אוכל ומקלחת ללילה אחד. שביל זה נועד לנערים ונערות הזקוקים למקום בטוח להעביר בו את הלילה

שביל שלטר- קורת גג למספר לילות, ללא שהות באתנחתא לאורך היום.

שביל מגן- מענה לנערים ונערות הזקוקים להגנה ושמירה מוגברת, ויצירת תחושת ביטחון ונראות גבוהים.

מענה הומניטרי וחינוכי[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוסף לשירותים בסיסיים כגון מיטה, אוכל, מקלחת וכביסה זוכה הנער לשיחות אישיות עם גורמי טיפול. בכניסתו לבית מגבש כל נער ביחד עם הצוות במקום תוכנית יום המספקת לו שגרת יום בריאה, ומעודדת חזרה לאורח חיים פרודוקטיבי ונורמטיבי. עיקר הפעילות בבית מופנית לשיקום הנער במהלך שהותו הקצרה, ומציאת פתרון קבוע וארוך טווח בשיתוף עם הנער, משפחתו וגורמי הרווחה השונים. חלק מהנערים ממשיכים ללמוד בבתי הספר הרגילים וחלק ניכר מן השוהים במקום מופנה אל מרכז "תפנית" - מרכז למידה והעשרה הפועל על פי תוכנית "הילה"[1]. המכרז מופעל על ידי אתנחתא. בתפנית מתקיים תהליך למידה, המאפשר קבלת תעודה של 10 שנות לימוד, ומתקיימות בו תוכניות העשרה בחודשי הקיץ החופשות והחגים.

סיום השהות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיום השהות, ממשיכים בני הנוער אל המקום הקבוע, ארוך הטווח, בהתאם לצורך ולמציאות חייהם של הנערים והנערות: לפנימיות, הוסטלים או חזרה הביתה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "הילה"(הקישור אינו פעיל, 5.11.2019)