בית גבריאל

בית גבריאל
מידע כללי
סוג מרכז אומנויות, בית קולנוע עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום צמח עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים גיטה שרובר עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1993
תאריך פתיחה רשמי 1993 עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל אולריק פלסנר, דורה גד עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 32°42′19″N 35°35′17″E / 32.70527222°N 35.58798611°E / 32.70527222; 35.58798611
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ראש הממשלה יצחק רבין וחוסיין מלך ירדן משוחחים ביניהם לחוף ים כנרת לאחר טקס אשרור חוזה השלום הישראלי ירדני בבית גבריאל בצמח

בית גבריאל בכנרת הוא מרכז תרבות על שפת ים כנרת, על יד צמח, שהוקם ביוזמת הנדבנית גיטה שרובר, על ידי "קרן גבריאל שרובר" בשיתוף פעולה עם המועצה האזורית עמק הירדן ולהנצחת בנה של גיטה, גבריאל שרובר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1988 נפטר גבריאל שרובר, בנה היחיד של גיטה שרובר בגיל 42, ממחלת האיידס (סיבת המוות נשמרה בסוד אך נחשפה על ידי חזי לסקלי בטור שעתב בעיתון "העיר"). באוגוסט 1988 הודיעה שרובר על הקמת קרן לזכרו ועל תרומה ראשונה להקמת המשך טיילת ארמון הנציב בירושלים, בין שכונת תלפיות מזרח לשכונת צפון תלפיות[1]. בקצה הטיילת תוכננה הקמתו של מתנ"ס, שלטובת הקמתו תרמה 4 מיליון. אולם במרץ 1989, שרובר הסתכסכה עם עוזיאל וכסלר שהיה אז מנכ"ל הרשות לפיתוח ירושלים הממונה על הקמת הפרויקט, והודיעה על ביטול התרומה[2]. בספטמבר 1989, הודיעה שרובר על העברת התרומה לטובת הקמת "בית גבריאל" בצמח, כמרכז תרבות אזורי[3]. הקמת המבנה החלה ב-1990 ולצורך פיקוח על עבודות הבנייה רכשה מסוק שיטיס אותה במהירות מביתה בירושלים לאתר הבנייה[4]. בקיץ 1991 מונה העיתונאי רם עברון כמנהל "בית גבריאל", שתפקידו לפתח את התוכנית האומנותית שלו, אך לאחר זמן קצר חזר בו ולא לקח את התפקיד[5].

המרכז תוכנן על ידי האדריכל אולריק פלסנר כשעיצוב הפנים הופקד בידיה של האדריכלית זוכת פרס ישראל דורה גד[6]. המרכז כולל תיאטרון, אודיטוריום להרצאות וכנסים, גלריה לאמנות עם תצוגות מתחלפות, חדר עיון, חדרי ישיבות ומסעדה, וכן שני אולמות קולנוע המהווה מרכז תרבות אזורי. טקס חנוכת המרכז נערך ב-4 במאי 1993 בנוכחות נשיא המדינה חיים הרצוג, ראש הממשלה יצחק רבין ונשיא בית המשפט העליון מאיר שמגר[7]. אחד מאירועי התרבות הראשונים שנערכו במרכז, ביולי 1993, היה הקרנת מספר סרטים שהוצגו במסגרת פסטיבל הקולנוע ירושלים באותה עת[8].

ב-10 בנובמבר 1994 נערך במקום טקס חילופי מסמכי האשרור של הסכם השלום בין ישראל לירדן, בין יצחק רבין לחוסיין, מלך ירדן[9].

מול בית גבריאל, בסבך הצמחייה בתוך הכנרת, פורצים החוצה "מזרקות מי הירמוך". אלה מים המועברים מנהר הירמוך לכנרת בצינורות במסגרת הסכם השלום עם ירדן. על פי ההסכמים, ישראל זכאית ל-25 מיליון מטר מעוקב בשנה. מים אלה משמשים להשקיית אדמות עמק הירדן ועמק בית שאן.

בין האמנים שהציגו בגלריה לאמנות בבית גבריאל: מנשה קדישמן, משה גרשוני, יעקב דורצ'ין, יאיר גרבוז, גרי גולדשטיין, ציבי גבע, מיכל נאמן, דגנית ברסט, תמר גטר, נורית דוד, רמי אטר ולארי אברמסון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בית גבריאל בוויקישיתוף
שער הכניסה לבית גבריאל

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]