בית הספר הניסויי לילדים מאושפזים במרכז הרפואי הדסה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בית הספר הניסויי לילדים מאושפזים במרכז הרפואי הדסה הוא מוסד חינוכי הפועל בשלושת הקמפוסים של בתי החולים הדסה בעיר ירושלים, הדסה עין כרם, הדסה הר הצופים ומחלקת פסיכיאטריה לילד ולמתבגר ברחוב אתיופיה. כיתות בית הספר נמצאות בתוך מחלקות הילדים של בית-החולים "הדסה", ומתקיימות כחלק אינטגרלי מהטיפול בילדים. בית הספר הוקם בשנת 1983 ונותן מענה לכ-220 ילדים ביום המגיעים לשערי בית החולים.

היסטוריה ותיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הספר פועל מטעם משרד החינוך מתוקף חוק חינוך חינם לילדים חולים שנחקק בכנסת בשנת ה'תשס"א. מצבם הרפואי של התלמידים משפיע לעיתים קרובות על יכולותיהם הגופניות והלימודיות, ועל כן, בית הספר משויך במשרד החינוך לאגף החינוך המיוחד. בעקבות ההשתייכות לזרם החינוך המיוחד, אופן העבודה מתבצע באמצעות תוכנית תח"א (תוכנית חינוכית אישית) המותאמת ליכולותיו ולצרכיו האישיים של התלמיד. העבודה הלימודית מתבצעת בכיתה או ליד המיטה, באופן יחידני או בקבוצות קטנות, בהתאם למגבלות הילד ולתנאים.

בית-הספר בנוי בצורה המותאמת לחלוקה הפנימית של בית החולים: הכיתות מחולקות לפי המחלקות הרפואיות, וכל מחלקה מוגדרת ככיתה בעלת מערכת שעות ופעילויות קבועות ומותאמות. בכל מחלקה יש מרחב למידה מרכזי וכיתות קטנות נוספות לעבודה פרטנית. עבודת הצוות החינוכי במחלקות מגוונת ובעלת אופי ייחודי הנגזר מאופי הפגיעות או המחלות.

בית-הספר נותן מענה לתלמידים מגילאי הגן ועד גיל עשרים ואחת, המאושפזים בבית-החולים, במחלקות ילדים באשפוז מלא ואשפוז יום. שעריו של בית-החולים פתוחים לכל וכוללים את כל סוגי האוכלוסייה הקיימת במדינת ישראל. החלוקה לכיתות מתבצעת על-פי האפיונים הרפואיים של התלמידים, לכן, נוצרות קבוצות הטרוגניות מבחינות רבות כגון: גיל כרונולוגי, רמת הבנה וכן אפיונים עדתיים, דתיים ולאומיים. קשת התרבויות המגוונת וטווח הגילאים הרחב משפיעים על עיצוב תוכנית הלימודים, ולבית-הספר התייחסות לצרכים השונים של התלמידים המושפעים מהשתייכותם השפתית, התרבותית וממצבם ההתפתחותי.

תפיסה חינוכית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית-הספר פועל בהשראת הגישה ההוליסטית הרואה את הילד כאדם שלם. גישה זו רואה את בריאות האדם בגופו, נפשו והרוחניות שבו, כקשורים יחדיו. בית הספר מאמין שכדי להשיג ריפוי, עליו לתת תשומת לב לכל אחד מהמרכיבים. על כן, מטרתו של בית-הספר לעודד את ההתפתחות הטבעית של הילד, לתת תמיכה קוגניטיבית, רגשית ורוחנית שתעזור לו להתמודד עם משבר המחלה והאשפוז. בהשארת התפישה, צוות בית-הספר יוצר אווירה ותנאים המאפשרים להפגיש את הילד עם מסגרות המוכרות לו מעולמו הבריא. הילד מוזמן לפעילות על ידי הצוות החינוכי, ופוגש חומרי למידה, חומרי יצירה מתחומי אמנויות שונים, משחקים ומתקנים. צוות בית ספר מהווה חלק מצוות בית החולים, ונוטל חלק במפגשים רב מקצועיים ופרה-רפואיים, במאמץ משותף להביא את הילדים להחלמה ולהעלאת איכות חייהם.

בית-הספר נמצא בתהליך ניסויי הקרוי "בריא ללמוד מזה". במסגרת הניסוי בית-הספר מפתח תוכניות לימודים לאירועים רפואיים, מתוך כוונה להרבות הזדמנויות למידה רלוונטיות. התפיסה העומדת בבסיס התוכנית היא, שבניית תוכנית לימודים מותאמת, תפתח פתח להכרת עולמות ידע בתחום הביולוגיה, הרפואה והמדע בדרך הרלוונטית למצבם, ובאותו הזמן, תקל על פחדים לא מבוססים, תעמת את הילד עם הנחות שגויות, ותתרום לניהול עצמאי יותר של המחלה על ידי הילד ומשפחתו גם לאחר שהשתחרר מבית החולים. בדרך זו, בית הספר שבבית החולים מציע לילד אפיק סובלימטיבי להבעה רגשית ומעצים חוויות של הצלחה לימודית מתוך עולמו בתקופה זו. כשהילד מרגיש תחושת הישג הוא רוצה ללמוד.

בצד ההתייחסות לעולמו הרגשי של הילד החולה, תוכניות הלימודים שמות דגש על הדיוק שבתיאור הסיטואציות, ההרגשות וההליכים. הילד לומד לשַיֵים את האירועים, הרגשות, הכאב והזמן, והופך אותם ממֵציפים ואין סופיים למוגבלים ונשלטים. במהלך הקשר, נבדקים מספר סוגיות כגון: כיצד ניתן לתאר כאב: האם הוא עמום, חד או דוקר... ומה מרגישים כשהמחט חודרת לעור? כמה דם לוקחים בבדיקת דם...? כיצד אפשר לתאר את הכאב בזמן זריקה? מהם הם אותם תאים סרטניים, האם הם "תאים פראיים" או "תאים מבולבלים"? מה זה "תוספתן שהתפוצץ", ומה פירוש להשתיל מח עצם? וכן, כמה זמן "זה" ייקח. הבדיקה אורכת דקה... הטיפול ארבעה ימים.... העירוי 5 שעות.... הבידוד יכול לקחת חודש, ומספר הטיפולים בתוכנית שלך ייקח שנה וכדומה.

קוד אתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הספר מתמודד מדי יום עם סוגיות אתיות רבות ומגוונות, ההתמודדות היום יומית קידמה את הצורך בכתיבת קוד אתי. היה צורך בקוד שיאחד את קווי ההתנהלות ויקבע אמות מידה מוסכמות על כולם לכללי התנהגות ערכיות וראויות בבית הספר. לאחר תהליך ארוך של העלאת הדילמות המוסריות התגבשו הערכים המובילים המייצגים את בית הספר. בסיום התהליך הושק הקוד בית הספר באירוע מרגש. בית הספר נמצא כיום בתהליכי הטמעת הקוד בשגרת היום.

מסמך הקוד מאפשר לצוות לפעול בצורה אחידה, ולתת מענה יעיל ומכבד למציאות החיים בבית-הספר אשר בבית-החולים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]