בית מוסא עלמי

בית מוסא עלמי
מידע כללי
סוג בניין עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת זיקים עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום מועצה אזורית חוף אשקלון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 31°36′27″N 34°31′12″E / 31.607496°N 34.520116°E / 31.607496; 34.520116
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בית עלמי היה אחד מבתי הקיץ שהיו בבעלות משפחת עלמי. המבנה ממוקם בקיבוץ זיקים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הבית בנה חאפז אל-עלמי, שהיה גיסו של מוסא אל-עלמי. הבנייה החלה בשנות מלחמת העולם הראשונה והסתיימה ב-1920. הבית שימש בעיקר כבית קיט למשפחת אל-עלמי, שהייתה במקור מירושלים, אך אחזה בבעלות על אדמות רבות באזור זה ובאזורים אחרים בארץ. בנוסף היה בבעלותה בית קיט ביריחו, אך כדי לסבול פחות מחום הקיץ שבבקעת יריחו הייתה המשפחה עוברת לבית הזה שתמיד נהנה בחודשי הקיץ מרוח ים קרירה.

בשנת 1933 אירח חאפז אל-עלמי את שר המושבות הבריטי בבית, לאחר שנכבדי עזה סירבו לפגוש אותו כאות מחאה על "תמיכת הבריטים בציונים"[1].

המבנה חדל לשמש את משפחת עלמי החל מסתיו 1947, כאשר המצב הביטחוני באזור התדרדר. הוא שימש את חברי קיבוץ זיקים בתקופה הראשונה להתיישבותם במקום. בצידו נבנה מגדל המים של הקיבוץ, בשל מיקומו על הגבעה הגבוהה באזור. כעבור זמן ניטש הבית, ומאז עמד ריק ויועד לשימור.

בשנת 2019 שופץ המבנה תוך שמירה על מבנהו המקורי. במסגרת השיפוץ שומרה התקרה המאויירת במבואת הכניסה. האתר מוכרז כאתר מורשת על ידי המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל.

תיאור המבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיקום הבניין על גבעה השולטת על אזור שפך נחל שקמה. המבנה בנוי אבני כורכר, ואינו ניצב על יסודות. בחזית הבית מרפסת כניסה מקורה עם שלוש קשתות אופייניות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בית מוסא עלמי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]