בית פבלוב

(הופנה מהדף בית פאבלוב)
בית פבלוב
Дом Павлова
מידע כללי
סוג אתר היסטורי, בניין עירוני רב-קומות עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם יקוב פבלוב עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום Tsentralny District עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1934
תאריך פתיחה רשמי 1934 עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
קומות 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 48°42′58″N 44°31′53″E / 48.716087°N 44.531389°E / 48.716087; 44.531389
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בית פבלוברוסית: Дом Павлова) הוא הכינוי שניתן לבית מגורים בן 4 קומות במרכז וולגוגרד, אשר התפרסם במהלך קרב סטלינגרד במלחמת העולם השנייה, ושוחזר לאחר תום המלחמה. במהלך המתקפה הגרמנית על העיר סטלינגרד התמקמה בבניין קבוצת חיילים סובייטים בפיקוד סגן אפנסייב וסמל ראשון יקוב פבלוב, והצליחה להחזיק בו במשך כחודשיים. התעמולה הסובייטית הפכה את עמידתם של מגיני הבניין כנגד מתקפות גרמניות חוזרות ונשנות, לסמל של גבורת מגיני סטלינגרד.

מהלך הקרב[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבניין בשנת 2006

בית פבלוב היה ממוקם בכיכר ממנה הוליך כביש ישר ורחב עד לשפת נהר הוולגה. ב-23 בספטמבר 1942 כבשה מחלקה סובייטית בת 30 איש בפיקודו של סמל ראשון יקוב פבלוב את המבנה, שהיווה נקודה אסטרטגית חשובה בגזרה, במחיר חיי 26 מאנשיה. לאחר מספר ימים הגיעה לבית תגבורת שהביאה עימה מקלעים, רובים נגד טנקים, מרגמות ותחמושת. בעזרת כוח הנדסה קרבית בוצע מיקוש סביב הבניין ונחפרה תעלה שקישרה אותו עם העורף. הבניין יצר בליטה בקו החזית, שהייתה מכותרת כמעט לחלוטין על ידי כוחות גרמניים, וסיפק נקודת תצפית טובה על העמדות הגרמניות סביבו.

במהלך הלחימה סביב הבניין הצליחו הגרמנים לכבוש את הקומה התחתונה שלו מספר פעמים, אך לא הצליחו להשתלט גם על קומותיו העליונות, ולכן נאלצו בסופו של דבר לסגת מהבניין. במהלך חודשיים, השתתפו בהגנת הבניין 29 חיילים. המתקפות על הבניין נערכו מדי יום, אך המגינים הסובייטים עמדו בלחץ. ב-23 בנובמבר, במהלך מתקפת נגד סובייטית, עברה כל סביבת הבניין לשליטה סובייטית וקו החזית נע מערבה.

מסיבה בלתי ברורה, התעמולה הסובייטית בחרה להציג את סמל פבלוב כמפקד הכוח במקום, על אף שקצין בשם אפנסייב הוא שפיקד על הגנת הבניין. יחד עם זאת, לפי אנטוני ביוור, אפנסייב נפצע והתעוור בשלב מסוים של הקרב ופבלוב פיקד על הקרב בפועל[1]. פבלוב היה גם היחיד שקיבל את עיטור גיבור ברית המועצות עבור הלחימה במקום, בעוד שאר מגיני הבניין קיבלו רק מדליה, שניתנה לכל מאות אלפי החיילים שלחמו בקרב סטלינגרד.

בתקופת ברית המועצות הוצגה הלחימה על בית פבלוב כדוגמה מובהקת לאחוות העמים של ברית המועצות, שכן מגיני הבניין היו בני 9 לאומים שונים (ביניהם גם חייל יהודי אחד - יידל חייט. הוא נהרג במהלך הקרבות).

לאחר מלחמת העולם השנייה שוחזר הבניין ועל הקיר הוצב שלט המתאר את גבורת מגיני הבניין ושמות המשתתפים בקרב. הכתובת הנוכחית של המבנה היא "רח' סובטסקייה, מס' 39".

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Michael K. Jones, Stalingrad, How the Red Army Triumphed, chapter 6 Pavlov's house, pp. 145 - 162

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בית פבלוב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אנטוני ביוור בספרו סטלינגרד טוען כי אפנסייב התעוור בשלב מוקדם של הקרב ועל כן נטל פבלוב את הפיקוד.