בלש אמיתי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בלש אמיתי
True Detective
סוגה דרמת פשע
מתח
פעולה
יוצרים ניק פיזולטו
כותבים ניק פיזולטו עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי קארי פוקונאגה עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים מתיו מקונוהיי
וודי הרלסון
מישל מונאהן
מייקל פוטס
טורי קיטלס
קולין פארל
טיילור קיטש
רייצ'ל מקאדמס
וינס ווהן
ג'ודי פוסטר
פיונה שו
קאלי ריס
כריסטופר אקלסטון
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית
מספר עונות 4
מספר פרקים 30
הפקה
מפיקים בפועל ניק פיזולטו עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה HBO עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה הולו, HBO Max עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה טי בון ברנט עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 54-60 דקות
שידור
רשת שידור HBO
רשת שידור בישראל Yes Oh
תקופת שידור מקורית 12 בינואר 2014 – הווה (60 דקה) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
www.hbo.com/true-detective
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בלש אמיתיאנגלית: True Detective) היא סדרת פשע אנתולוגית אמריקאית שעלתה לשידור ברשת HBO ב-12 בינואר 2014. הסדרה נוצרה ונכתבה על ידי ניק פיזולטו ועונתה הראשונה בוימה על ידי קארי ג'וגי פוקונאגה. הסדרה מתרחשת במספר מישורי זמן במקביל, ומגוללת את סיפורם של בלשים המגלים סודות אפלים בחקירתם; העונה הראשונה בכיכובם של וודי הרלסון ומתיו מקונוהיי התמקדה בשני בלשים ממחלק הרצח במשטרת לואיזיאנה, המתחקים אחר עקבותיו של רוצח סדרתי באזורם במשך 17 שנים, העונה השנייה בכיכובם של קולין פארל, רייצ'ל מקאדמס וטיילור קיטש התמקדה בבלשי מחלק הרצח ממשטרת קליפורניה שחקרו את נסיבות מותו של איש ציבור והעונה השלישית בכיכובם של מהרשלה עלי וסטיבן דורף התמקדה בבלשים שחוקרים את היעלמותם של שני ילדים בשנת 1980 בהרי האוזארק. העונה הרביעית בכיכובם של ג'ודי פוסטר וקאלי ריס התמקדה בחקירת היעלמות המתרחשת בערבות הקפואים של אלסקה.[1]

ב - 22 בפברואר 2024 היוצרים הכריזו שתהיה עונה 5 שנמצאת בפיתוח.

העקרון העלילתי שנטבע בעונה הראשונה - פוקוס על מבנה האישיות של בלשי המשטרה ועל הרקע האישי שלהם כמשפיעים על עבודת פענוח פשעים ועל חציית גבולות של מותר ואסור כדי לפענח פשע - חוזר באופן כזה או אחר גם בשאר העונות, במקביל להתקדמות העלילה המרכזית.


הסדרה גרפה שבחים ופרסים רבים, ביניהם פרס אמי, פרס גילדת שחקני המסך ופרס המבקרים.

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונהפרקיםשודרה לראשונה
הפרק הראשוןהפרק האחרון
1812 בינואר 20149 במרץ 2014
2821 ביוני 20159 באוגוסט 2015
3813 בינואר 201924 בפברואר 2019
4614 בינואר 202418 בפברואר 2024

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתיו מקונוהיי ווודי הרלסון

במרכז הסדרה סיפור שמתרחש בכמה צירי זמן ונע קדימה ואחורה ביניהם. בלשי המשטרה ראסט קול ומרטין הארט, שהיו שותפים לפני 17 שנה כשהתבצע רצח נורא בעיירה שלהם שבלואיזיאנה וב-2012, מסיבה שלא נחשפת בתחילה, השניים מוסרים עדות במשטרה, כדי לעבור שוב על תיק רצח שעל פענוחו עבדו בשנת 1995. בזמן החקירה נחשף טיב הקשר בין השותפים המנוגדים הארט וקול ונחשפת אך במעט נפשם.

עונה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

גופה שעליה חרוטים סימני כת השטן נמצאת והנרצח מתברר כאיש עסקים מושחת בעל חיבה לסקס אגרסיבי. שלושה בלשים מיחידות שונות ומערים שונות יוצאים למצוא את הרוצח ומגלים שהחקירה מציפה סודות אפלים בעלי השלכות גדולות ממה שנדמה בתחילה; חוקר שנקרע בין נאמנותו לבוסים המושחתים שלו במשטרה ובין מאפיונרים שסוחטים אותו, שוטר תנועה שיצא לחופשה כפויה לאחר שוויתר על דו"ח לבחורה שעצר בתמורה לקבלת מין אוראלי ושריף בעלת מוסר נוקשה, נאלצת למצוא דרך להתמודד עם העובדה שהקולגות שלה חוצים קווים אדומים במהלך עבודתם.

עונה 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת העונה השלישית מתמקדת בצמד הבלשים ויין הייז (מהרשלה עלי), ששירת כסייר במלחמת וייטנאם, ורולנד ווסט (סטיבן דורף) אשר חוקרים את פרשת מותו של הילד וויל פארסל והיעדרותה של אחותו ג'ולי במדינת ארקנסו. העונה מתחלקת לשלוש תקופות שונות:שנת 1980 שבה ארעה ההעלמות של ג'ולי פארסל, שנת 1990 שבה נפתחה החקירה מחדש, ושנת 2015 שבה במאית העורכת סרט על הפרשה מקיימת סדרת ראיונות עם הייז. הייז שפרש מן המשטרה סובל מבעיות התמצאות. הוא מנסה לפתור את התעלומה יחד עם שותפו מן העבר.

עונה 4[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מתרחשת בעיירה אניס שבאלסקה ומתמקדת בחקירת היעלמותם של שמונה גברים מתחנת מחקר. חקירה שאותה מובילות הבלשיות ליז דוונרס (ג'ודי פוסטר) ואוונג'לין נווארו (קאלי ריס).

פיתוח והפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כותב הסדרה ניק פיזולטו ובמאי הסדרה קארי ג'טגי פוקונאגה היו גם המפיקים בפועל. הסדרה צולמה במישור החוף של דרום לואיזיאנה.[2]

פורמט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מוגשת כאנתולוגיה, בה כל עונה מציגה צוות שחקנים וסיפור שונים.[3]

דמויות וצוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מתיו מקונוהיי בתפקיד הבלש ראסטין ספנסר "ראסט" קול
  • וודי הרלסון בתפקיד הבלש מרטין אריק "מרטי" הארט
  • מישל מונאהן בתפקיד מגי הארט
  • מייקל פוטס בתפקיד הבלש מיינארד גילבו
  • טורי קיטלס בתפקיד הבלש תומאס פפניה

עונה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה 4[עריכת קוד מקור | עריכה]

השפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תגובת המבקרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלש אמיתי קצרה שבחים רבים מהמבקרים.[4] דייוויד וייגנד מ-San Francisco Chronicle כתב: "הדיאלוג כה עשיר, צבעוני ופרובוקטיבי, ומוסיף לרגישות הגותית של הסדרה. הבמאי קארי ג'וגי פוקונאגה משתמש בלואיזיאנה בצורה מצוינת, ונותן לה מקום חשוב מאוד בסיפור, לא פחות ממקומם של קול והארט. כל ההופעות יוצאות מגדר הרגיל, אך אלו של הארלסון ומקונוהי הן ברמה משל עצמן".[5] לאחר שידורו של הפרק הרביעי, כריסטופר אור מ-The Atlantic קרא לסדרה "סדרת הטלוויזיה הטובה ביותר".[6] סצנת שש הדקות בסיום הפרק הרביעי קיבלה תשבחות בייחוד. הפילוסוף ניק לאנד (אנ') הצביע על הסדרה "כסדרת הטלוויזיה האינטליגנטית ביותר בתולדות הטלוויזיה".

שבחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטקס פרסי ה-TCA זכתה בלש אמיתי בפרס על הופעה יוצאת דופן בסרטים, מיני-סדרות וספיישלים, והייתה מועמדת לזכייה לסדרת השנה.[7] מתיו מקונוהי זכה בהופעה יוצאת דופן בדרמה. הסדרה אף הייתה מועמדת בטקס "בחירת מבקרי הטלוויזיה" לדרמה הטובה ביותר. בטקס זה זכה מתיו מקונוהי בשחקן הראשי הטוב ביותר בסדרת דרמה. בטקס פרסי האמי ה-66, הסדרה הייתה מועמדת לסדרת הדרמה הטובה ביותר, וודי הארלסון ומתיו מקונוהי היו מועמדים בקטגוריית השחקן הטוב ביותר, ניק פיזולאטו היה מועמד לתסריט הטוב ביותר וקארי ג'וגי פוקונאגה היה מועמד בקטגוריית הבמאי לסדרת הדרמה, ואף זכה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בלש אמיתי בוויקישיתוף

ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Lesley Goldberg (March 18, 2022). ‘True Detective’ Season 4 in the Works at HBO With Barry Jenkins. Hollywood Reporter. retrieved May 3, 2022
  2. ^ Dave Walker, HBO 'True Detective' teaser signals coming boom of New Orleans-shot TV, ‏13 ביוני 2013 (באנגלית)
  3. ^ Lesley Goldberg, HBO Lands Matthew McConaughey, Woody Harrelson Cop Drama, ‏30 באפריל 2012 (באנגלית)
  4. ^ נילי לוין ושרי שביט, "בלש אמיתי": האירה את החושך, באתר ynet, 12 במרץ 2014
  5. ^ David Wiegand, 'True Detective' review: 2 stars shine brightly, ‏9 בינואר 2014 (באנגלית)
  6. ^ Christopher Orr, True Detective: The Best Show on TV, ‏11 בפברואר 2014
  7. ^ Michael Ausiello, TCA Awards 2014: Good Wife, OITNB, True Detective, Veep, Breaking Bad, RuPaul Among Winners, ‏19 ביולי 2014 (באנגלית)