הר בנטל

(הופנה מהדף בנטל)
הר בנטל
מבט מצפון אל הר בנטל המושלג. בקדמת התמונה נראה מאגר בנטל
מבט מצפון אל הר בנטל המושלג. בקדמת התמונה נראה מאגר בנטל
מבט מצפון אל הר בנטל המושלג. בקדמת התמונה נראה מאגר בנטל
מידע כללי
סוג הר הר געש, מתחם געשי
גובה 1,165 מטר
מדינה ישראלישראל ישראל
מיקום רמת הגולן, ישראל
רכס הרים רמת הגולן
מספר הר געש -0300-03
מסלול ההעפלה הקל ברכב
קואורדינטות 33°7′45″N 35°46′58″E / 33.12917°N 35.78278°E / 33.12917; 35.78278

הר בנטל הוא הר געש רדום בצפון-מזרח רמת הגולן, שפסגתו מגיעה לגובה של 1,165 מטרים מעל לפני הים.[1] ההר נמצא ממערב לעיר הסורית קוניטרה ומדרום לקיבוץ מרום גולן, השוכן למרגלותיו. ההר הוא חלק מקו התלים הישראלי, ומהווה נקודת תצפית מצוינת לעבר סוריה, מורדות החרמון וכן לשאר רמת הגולן. ההר מהווה חלק משמורת הטבע "הר אביטל - הר בנטל", אשר מקיפה, מלבדו, גם את הר אביטל השוכן מדרום לו, ואת העמק המצוי בין שני ההרים.

שמו של ההר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור שמו העברי של ההר הוא הפרש הגבהים בינו ובין הר אביטל, שכנו הגבוה ממנו (1,204 מטר). בערבית נקרא ההר "תל אל-ארם", שם שפירושו "התל שמסובבים אותו", ואשר מקורו, ככל הנראה, בצורתו דמוית הפרסה המעוגלת.

גאולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הר בנטל והר אביטל הם חלק ממתחם געשי הניזון מאותו מקור געשי. הר בנטל ממוקם בצפון המתחם, והוא נוצר בהתפרצויות סקוריה לפני כ-140 אלף שנים. ההתפרצויות יצרו חרוט אפר שהיה גבוה ב-50 מטרים מגובהו כיום.

לפני כ-100 אלף שנים נפלט מן ההר קילוח לבה באירוע יחיד. המאגמה שהצטברה בהר לא הצליחה לפרוץ מראשו, וכתוצאה מכך התפרצה כקילוח לבה בצדו המערבי. ההתפרצות גרמה להתמוטטות הדופן הצפון-מערבית ולגלישתה על גבי הלבה. גלישת הדופן הצפון-מערבית של ההר יצרה את צורתו הנוכחית של ההר, דמוית-הפרסה. קילוח בנטל זרם עד למרחק של כ-2 ק"מ מההר, והוא נראה בבירור גם כיום ממזרח לכביש 9881. על גבי הקילוח ישנן מספר גבעות סקוריה מדופן ההר שהתמוטטה, אשר הוסעו ככל הנראה על גבי הקילוח על למיקומן הנוכחי.[2]

המורדות הדרומיים של ההר מכוסים בשכבת טוף אשר הגיע להר, ככל הנראה, מהר אביטל, לאחר שזה התפרץ בעוצמה בהתפוצצות שיצרה את טבעת הטוף באזור ההר.

צמחייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על ההר משתרע חורש ים תיכוני צפוף, המרוכז בעיקר במפנה הצפוני של לועו. בדומה לחורש המאפיין את הר אביטל, גם חורש זה כולל פרטים של אלון מצוי, אוג הבורסקאים, אלון התולע, ורד הכלב ואחרים. במפנה הדרומי של ההר גדלה עשבייה אופיינית להרי הגעש בגולן, הכוללת את המינים ציבורת ההרים, חרחבינה מגובבת ועוד.[1][3]

טביעת האצבע האנושית באזור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1972, בעקבות הפגזות מצד הצבא הסורי, הועבר הקיבוץ מרום גולן מקוניטרה לשטח אשר למרגלות הר בנטל, שם הוא מצוי עד היום.

למרגלות ההר הוקם בשנות ה-80 של המאה ה-20 מאגר בנטל, אשר מנקז אליו מי גשמים ונחלים מקומיים אשר קודם לכן זרמו לסוריה ואל השטחים החקלאיים שממזרח להר בנטל. במאגר ניתן למצוא דגי קרפיון וכסיפים.

שביל טיולים המסומן באדום, שמספרו 1231,[4] מחבר את המאגר עם ראש ההר. שביל זה הוא חלק מקטע מספר 5 של שביל הגולן.[5]

על פסגת ההר הוקמו בית קפה ("Coffee ענן", מרמז לכך שבית הקפה נמצא בפסגת ההר, ומשחק מילים על שמו של מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי אנאן) ומרכז מבקרים של המועצה האזורית גולן. במרכז המבקרים מוצב צה"לי משוחזר (שנבנה על מוצב סורי שקדם לו) שכיום נחסמה הכניסה אליו פנימה, וישנו שם גם בונקר שניתן להיכנס אליו, וכן עמדת הסברה אוטומטית. לאורך שביל הכניסה אל מרכז המבקרים מוצגים פסלי פלדה של הפסל יופ דה יונג, חבר קיבוץ מרום גולן.

בדרום הר בנטל נמצאת מחצבה נטושה, המיועדת כיום לשיקום כפארק גאולוגי.[3]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הר בנטל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 גל, יצחקי, הר בנטל, יצחקי, אריה (עורך): מדריך ישראל א: חרמון וגולן, עמ' 120-121
  2. ^ דורון מור, הגולן - ארץ הרי הגעש, עמ' 178-181.
  3. ^ 1 2 שמורת הר אביטל, באתר i-nature, טבע ונופים בישראל
  4. ^ החברה להגנת הטבע והמרכז למיפוי ישראל, מפות טיולים וסימון שבילים, 1: גולן וחרמון, אורי דביר (עורך), 2014
  5. ^ שביל הגולן - קטעי השביל - צפון, באתר www.golan.org.il (ארכיון)