ברברה בל גדס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ברברה בל-גדס)
ברברה בל גדס
Barbara Bel Geddes
ברברה בל גדס בעת שהופיעה במחזה חתולה על גג פח לוהט, צולם על ידי קרל ואן וכטן, 1955
ברברה בל גדס בעת שהופיעה במחזה חתולה על גג פח לוהט, צולם על ידי קרל ואן וכטן, 1955
לידה 31 באוקטובר 1922
ניו יורק
פטירה 8 באוגוסט 2005 (בגיל 82)
נורת'איסט הרבור, מיין
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1947–1990 (כ־43 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים בית הספר בקסטון עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס אמי לשחקנית הטובה ביותר (1980)
פרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר בדרמת טלוויזיה (1982)
http://www.barbarabelgeddes.com/
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברברה בל גדס (אנגלית: Barbara Bel Geddes;‏ 31 באוקטובר 19228 באוגוסט 2005) הייתה שחקנית תיאטרון קולנוע וטלוויזיה אמריקאית. על אף קריירה רבת שנים על במת התיאטרון בברודוויי, היותה השחקנית הראשונה שגילמה את "מגי" במחזה הקלאסי של טנסי ויליאמס, חתולה על גג פח לוהט, וקריירה קולנועית בה הופיעה בסרטיהם של במאים דגולים, ואף הייתה מועמדת לפרס האוסקר, זכורה בל גדס במיוחד בשל תפקידה של "מיס אלי" אותו גילמה בסדרת הטלוויזיה "דאלאס".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות ונעורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בל גדס נולדה בניו יורק. אביה היה המעצב נורמן בל גדס. בצעירותה נישאה למנהל הבמה קרל סוייר, ולזוג נולדה בת בשם סוזן. בל גדס התגרשה מסוייר ב-1951. באותה שנה נישאה מחדש לבמאי וינדזור לואיס, לו ילדה בת בשם בטסי.

קריירת המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד בהיותה נערה בת 18 החלה בל גדס בקריירת במה משגשגת, וכיכבה בחמש עשרה הצגות בברודוויי במהלך הקריירה שלה. בין תפקידיה הידועים היה תפקידה של מגי "החתולה", בהפקה המקורית של המחזה חתולה על גג פח לוהט מאת טנסי ויליאמס בבימויו של איליה קאזאן, בשנת 1956. ב-1949 שיחקה בסרט "במלכודת" בבימויו של מקס אופולס. ב-1959 שיחקה בסרט "חצוצרת הקסם", לצידו של דני קיי כן שיחקה בקומדיה המצליחה של ג'ין קר, "מרי, מרי" ב-1961. על שני התפקידים הייתה מועמדת לפרס הטוני אך לא זכתה בו. משחקה על במות התיאטרון הביא לה פרסי תיאטרון רבים, וכן את התואר "אשת השנה של אוניברסיטת הרווארד" לשנת 1952. בשנת 1993 הונצחה בשל הישגיה אלו בהיכל התהילה של התיאטרון האמריקני, שם הונצח גם אביה, שבין יתר עיסוקיו היה גם מעצב תפאורות מוביל.

במקביל לקריירת התיאטרון, הופיעה בל גדס גם בסרטי קולנוע. הופעתה הראשונה הייתה לצד הנרי פונדה בדרמה "הלילה הארוך" בשנת 1947. בשנת 1948 הייתה מועמדת לפרס האוסקר כשחקנית המשנה הטובה ביותר על השתתפותה בסרט "כזאת הייתה אמא", דרמה העוסקת בחיי משפחה נורווגית בסן פרנסיסקו, בבימוי ג'ורג' סטיבנס. חשדות שהועלו כלפיה על ידי ועדת בית הנבחרים לפעילות אנטי-אמריקנית פגעו בקריירת הקולנוע שלה לזמן מה. בל גדס פנתה לטלוויזיה, והופיעה בארבע תוכניות של "אלפרד היצ'קוק מגיש", סדרת טלוויזיה שהציגה סיפורי אימה קצרים, שלכל אחד מהם הוקלט פתיח בו הופיע אלפרד היצ'קוק. במיוחד זכורה הופעתה בפרק "כשה לטבח" המבוסס על סיפור של רואלד דאל בדבר עקרת בית הרוצחת את בעלה באמצעות שוק כבש קפוא, ולאחר מכן מבשלת את השוק, ומגישה אותו לשוטרים החוקרים את הרצח. היצ'קוק חיבב את השחקנית הצעירה, וליהק אותה לסרטו "ורטיגו (1958), בו שיחקה את מידג' וורד, ציירת אינטלקטואלית, שהיא חברתו של "סקוטי" פרגוסון, אותו גילם ג'יימס סטיוארט הנשכר לעקוב אחר אישה מסתורית, ומתאהב בה. הופעתה הפשוטה מעט והלא זוהרת של בל גדס היוותה משקל שכנגד לזוהר והמסתורין של כוכבת הסרט קים נובאק. כן כיכבה לצד דני קיי ולואי ארמסטרונג במחזמר "חצוצרת הקסם"(The Five Pennies)‏ (1959) המבוסס על חייו של נגן הקורנית, רד ניקולס.

במהלך שנות ה-60 שיחקה בעיקר בתיאטרון, ומעת לעת הופיעה בתפקידי אורח בסדרות טלוויזיה. בשנת 1967 חלה בעלה, וינדזור לואיס. בל גדס הפסיקה את קריירת המשחק שלה, וסעדה אותו עד ליום מותו בשנת 1972. בתקופה זו חלתה בל גדס בסרטן השד ועברה ניתוח כריתת שד.

דאלאס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1978 הצטרפה בל גדס לצוות הסדרה "דאלאס". הסדרה תוכננה בתחילה כמיני סדרה בת חמישה פרקים, אך הצלחתה הובילה להקרנת ארבע עשרה עונות ברשת CBS בזמן צפיית שיא. בל גדס שיחקה את תפקיד "מיס אלי", אם המשפחה, במשפחת יואינג, משפחה של חוואים ואילי נפט עשירים בדאלאס. בל גדס הופיעה בסדרה בין 1978 ל-1990 (עם הפסקה בשנת 1984), והייתה היחידה מבין צוות הסדרה, שכללה שחקנים וותיקים ומוערכים, לצד שחקנים צעירים ופופולרים, שזכתה בפרס אמי בו זכתה בשנת 1978. כן זכתה על גילום תפקידה של מיס אלי בפרס גלובוס הזהב. לארי הגמן, ששיחק את בנה בסדרה, הנבל ג'יי אר יואינג התבטא כי "הסיבה בשלה הצטרפתי לתוכנית היא כי נמסר לי שבל גדס תשחק את אמי. אמרתי 'אתה יודע, זו רמה בפני עצמה', וברור שרציתי לעבוד איתה."

דמותה של "מיס אלי" עברה בסדרה תהפוכות רבות, בהן התאלמנות ונישואים מחדש ל"קלייטון פארלו", אותו גילם שחקן התיאטרון והקולנוע הוותיק הווארד קיל, וכן ניתוח כריתת שד, כשם שעברה השחקנית עצמה מספר שנים לפני כן. הייתה זו התמודדות דמותה הטלוויזיונית עם ניתוח כריתת השד, בשלה קיבלה בל גדס את פרס אמי.

במרץ 1983, בעוד שהסדרה הייתה בשיא הפופולריות שלה, עברה בל גדס ניתוח מעקפים מרובע, ונאלצה להפסיק את צילומי הסדרה. מפיקי הסדרה החליטו שלא להרוג את "מיס אלי", כשם ש"הרגו" את בעלה, ג'וק יואינג, אותו גילם השחקן ג'ים דייוויס, שנאלץ לפרוש מהסדרה לאחר שלקה בסרטן, אלא להחליף את בל גדס בשחקנית הוותיקה והמפורסמת דונה ריד, ששיחקה את דמותה של "מיס אלי" במהלך עונת 19841985 של צילומי הסדרה. עם זאת, לאור ירידת הפופולריות של הסדרה, והצלחת הסדרה המתחרה "שושלת" ולאור החלטתו של השחקן האהוב פטריק דאפי שגילם את "בובי יואינג", לעזוב את הסדרה, הסכימה בל גדס לשוב לצילומי הסדרה, ושבה והופיעה בין השנים 1985 ל-1990. ב-1990 פרשה בל גדס באופן סופי מצילומי הסדרה, ודמותה נשלחה אל "המזרח הרחוק" לירח דבש ממושך עם בעלה החדש. הסדרה ירדה מהמסכים כשנה לאחר שבל גדס עזבה אותה בפעם השנייה.

פרישה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר עזיבת הסדרה פרשה בל גדס ממשחק, והתיישבה בעיר נורת'איסט הרבור במדינת מיין. היא עסקה בציור והוציאה לאור שני ספרי ילדים "אני אוהב להיות אני" ו"גם אני", וכן הוציאה לאור גלויות ברכה מאוירות. בל גדס לא השתתפה בשני סרטי הטלוויזיה שהיוו סרטי המשך לסדרה "דאלאס" ובהם השתתפו מרבית שחקני הסדרה המקורית, אך בשנת 2004 הופיעה בתוכנית טלוויזיה שהיוותה איחוד נוסטלגי של כוכבי דאלאס. בל גדס מתה ממחלת הסרטן בביתה בנורת'איסט הרבור באוגוסט 2005.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברברה בל גדס בוויקישיתוף