בריאן בורו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בריאן בורו
Brian Bóruma mac Cennétig
לידה 941
קילאלו (אנ'), ממלכת מנסטר (אנ') עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 23 באפריל 1014 (בגיל 73 בערך)
דבלין, ממלכת דבלין עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת מנסטר עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת ארמה (אנ'), צפון אירלנד
בן או בת זוג Gormflaith ingen Murchada
Echrad (?)
Mor (?)
Dub Choblaig (?) עריכת הנתון בוויקינתונים
המלך העליון של אירלנד
1002–1014
(כ־12 שנים)
Máel Sechnaill mac Domnaill
Máel Sechnaill mac Domnaill
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פסל ראש של בורו מאת הפסל אדוארד סמית' בשער הכניסה לכנסייה המלכותית בטירת דבלין

בריאן בורואנגלית: Brian Boru;‏ 940 - 23 באפריל 1014) היה מלך אירלנד, המלך האירי היחיד שמלך על האי כולו.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בריאן נולד בסביבות שנת 941 ליד קילאלו (במחוז קלייר כיום), והיה הצעיר משני בניו של מלך מנסטר. אירלנד הייתה מפוצלת אז לממלכות רבות, ללא שלטון מרכזי, ונתונה להתקפותיהם של הוויקינגים אשר פשטו לאורך הנהרות, כשהם שודדים ומחריבים את כל העומד בדרכם, ומייסדים ממלכות עצמאיות משלהם.

אחיו של בריאן היה למלך מנסטר עם מות האב, ובריאן התנגד לו תקופה קצרה, אך לאחר מכן הצליחו השניים לשתף פעולה כנגד מלכה הוויקינגי של לימריק, וזכו להישגים צבאיים. לאחר הישגים ראשוניים אלו נרצח האח, מאהון, על ידי בוגדים, ובריאן ירש את מקומו. לאחר שהרג את המלך הוויקינגי איוור מלימריק בדו-קרב, הצליח בריאן לייצב את ממלכתו ולשלוט באזורים נרחבים בדרום אירלנד. בה בעת עלה מלך גדול באזור הצפון, מלאכי השני, ממשפחת או'ניל. בשנת 1002, לאחר שמלאכי ראה כי אינו יכול להתמודד עם כוחו של בריאן, הכריז בגבעה הקדושה טארה, בה הוכרזו מלכי או'ניל מאז ומעולם, על בריאן כ"מלך עליון של אירלנד". פירוש הדבר היה כי שאר מלכי אירלנד היו חייבים לתת לו את בניהם כבני ערובה, ולהעלות לו מנחות ומיסים. המילה "בורו" שהיא שמו של בריאן, פירושה מנחה.

בריאן עמל קשה כדי לרפא את פצעי המלחמות הוויקינגיות, הוא בנה מחדש את המנזרים, שהיו המרכז התרבותי והחברתי בתקופה זו, וניסה לפעול ליצירת שלטון מרכזי.

בשנת 1013 הרימו מלכי לנסטר, בשיתוף מלכים ויקינגים, את נס המרד במלכותו של בריאן. בקרב קלונטרף, ב-23 באפריל 1014 הובסו המלכים הוויקינגים, אך בריאן מת בקרב.

צאצאיו של בריאן נקראים "או'בריאן", והם שכתבו במאה ה-12 את ספר "מלחמות האירים בזרים" המהלל את בריאן כמלך הגדול ביותר שקם באירלנד אי פעם. הדעה המקובלת, אשר הופצה על ידי הספר, היא כי אמנם בריאן הוא ששחרר את אירלנד מן הכיבוש הוויקינגי, אך עם מותו אבד לאירלנד הסיכוי להיות תחת שלטון מרכזי, והיא נותרה בבחינת קובץ של מלכויות מפוצלות המתחרות זו בזו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בריאן בורו בוויקישיתוף