ברכטסגאדן

ברכטסגאדן
Berchtesgaden
סמל ברכטסגאדן
סמל ברכטסגאדן
סמל ברכטסגאדן
ברכטסגאדן במבט מקן הנשרים
ברכטסגאדן במבט מקן הנשרים
ברכטסגאדן במבט מקן הנשרים
מדינה גרמניהגרמניה גרמניה
מדינה בוואריהבוואריה בוואריה
אזור מנהלתי בוואריה עילית
מחוז ברכטסגאדן
ראש העיר Franz Rasp
תאריך ייסוד 1102
שטח 35.63 קמ"ר
גובה 520 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 7,623 (31 בדצמבר 2022)
קואורדינטות 47°37′53″N 13°0′15″E / 47.63139°N 13.00417°E / 47.63139; 13.00417
אזור זמן UTC+1
https://www.gemeinde.berchtesgaden.de/
מפה

ברכטסגאדןגרמנית: Berchtesgaden) היא עיר שוק הממוקמת למרגלות הרי האלפים במדינת בוואריה, דרום-מזרח גרמניה.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברכטסגאדן הנמצאת במרחק של כ-30 ק"מ מדרום מערב לזלצבורג וכ-180 ק"מ מדרום מזרח למינכן, היא המרכז העירוני באזור הקרוי על שמה (Berchtesgadener Land) הכולל בתוכו ארבע עיירות, מספר כפרים ואת שמורת הטבע של "הפארק הלאומי ברכטסגאדן" המשתרע על שטח הכולל בתוכו שלושה עמקים מקבילים ואת הרכס הגדול של הר וצמן (Watzmann).

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

השם ברכטסגאדן מופיע בכתבים קדומים באיות שונה (Perchterscadmen, Perhtersgadem, Berchirchsgadem, Berchtoldesgadem), אך בעל מצלול דומה. ככל הנראה, מקורו של השם בעיוות מלטינית של שם בגרמנית עילית עתיקה -parach, אשר פירושו המקורי היה "מסתור שחת", ואשר שובש במשך הזמן תוך הוספת הסיומת -gadem שפירושה חדר אחד, והשומר בעקיפין על המשמעות המקורית. בשם העיירה נחבאת גם אטימולוגיה עממית המתקשרת לדמותה של אישה נערצת מטקסי וידוי דתיים בשם Perchta, או Berchta.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממצאים ארכאולוגיים ספורים מסביבת העיר מעידים על התיישבות של ציידים ודייגים באזור כבר לפני כ-4,000 שנה, בתקופה הנאוליתית.

שם העיר נזכר לראשונה בשנת 1102 בהקשר לאוצרות המלח החבויים באדמתה. במשך השנים התבססה והתרחבה כלכלת העיר באמצעות הפקת המלח במכרות המצויים בשטחה. תחילתה של הפקה מסחרית במכרות מתוארכת לשנת 1517.

העיר שמרה על עצמאותה כנסיכות בתקופת שלטון האימפריה הרומית הקדושה ועד לשנת 1803 שבה הועברה לשליטת אוסטריה כחלק מתהליך חלוקה מחדש של שטחי האימפריה המתפוררת בין נסיכויות גרמניה. בתקופת המלחמות הנפוליאוניות הועברה השליטה על ברכטסגאדן מיד ליד מספר פעמים. בשנת 1810 עברה לשליטת נסיכות בוואריה והאזור הפך לחביב על בני המשפחה המלכותית. בני משפחת ויטלסבאך הרבו לבקר באגם המלכים ולנהל באזור מסעות ציד. עם השנים החל פיתוח תיירותי באזור שראשיתו עם הגעתם של ציירים שהתרשמו עמוקות מעוצמתו הפראית של הטבע לגדתו הצפונית של אגם המלכים.

בשנת 1877 נפתח המלון המסחרי הראשון פנסיון מוריץ(אנ'), על גבעות אוברזלצברג (Obersalzberg) שמעל העיירה.

תקופת השלטון הנאצי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדולף היטלר נהג לנפוש באזור ברכטסגאדן כבר משנות ה-20. הוא רכש לעצמו בית באזור אוברזלצברג המשקיף על העיר, שיפץ והרחיב אותו במהלך השנים הבאות ואף בנה במקום בית תה אישי ששימש אותו ואת חבריו. שאר חברי ההנהגה הנאצית שהחלו לבקר באזור רכשו לעצמם גם הם נכסים ששימשו אותם כבתי נופש.

כתוצאה מתהליך זה, התרחבו ברכטסגאדן והיישובים הסובבים אותה כאשר הפכו למעשה לבסיס תמיכה לוגיסטי לשירותים השונים אשר נדרשו להנהגה הנאצית. בין היתר נבנו תחנת רכבת ומשרד דואר חדשים. לקראת סוף מלחמת העולם השנייה חששו בעלות הברית מיסודו של "מבצר אחרון" נאצי באזור שיתנגד לכיבוש עד המוות, ושיגרו מן האוויר הפצצות כבדות על העיר ברכטסגאדן וסביבתה.

לאחר המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בימים האחרונים של מלחמת העולם השנייה נכבש האזור על ידי כוחות אמריקנים אשר הפכו אותו לשטח צבאי לשימושי נופש של הכוחות, ורק בשנת 1995 הועברה השליטה הרשמית באזור לידי ממשלת בוואריה. בשנת 1972 אוחדו מספר מועצות מקומיות בסביבת העיר והפכו לחלק מברכטסגאדן עצמה. בשנת 1978 הוכרז הפארק הלאומי ברכטסגאדן והפך את האזור למוקד משיכה תיירותי המשמר ערכי טבע רבים במצבם הטבעי.

כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל המבנים שהיו בבעלות ראשי המשטר מן התקופה הנאצית נהרסו ושרידיהם סולקו. מבנים אחרים ששימשו אותם שופצו ובחלקם בוצע שימור למטרות תיירות ותצוגה, בעיקר באזור אוברזלצברג. ברכטסגאדן והיישובים הסובבים אותה משמשים כיעד תיירותי לחובבי היסטוריה וטבע, ורב התושבים מתפרנסים מענפי התיירות והקשורים אליה הן בקיץ והן בחורף. בעיר לא מתקיימת תעשייה יצרנית מכל סוג שהוא, אך מכרה המלח עדיין פעיל ונחשב למעסיק היחיד הגדול בעיר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברכטסגאדן בוויקישיתוף