ג'ון דילינג'ר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון דילינג'ר
John Dillinger
לידה 12 ביוני 1903
אינדיאנפוליס, אינדיאנה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
נהרג 22 ביולי 1934 (בגיל 31)
שיקגו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות קראון היל עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון דילינג'ראנגלית: John Dillinger‏; 22 ביוני 1903 - 22 ביולי 1934) היה שודד בנקים אמריקאי, שפעל בשנות השפל הגדול בארצות הברית כשיצא עם כנופייתו למסע של שוד בנקים במערב ארצות הברית. דילינג'ר, שמשך תשומת לב רבה מצד התקשורת, נחשב על ידי רבים לפושע מסוכן, בעוד אחרים ראו בו גרסה מודרנית לרובין הוד.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נעוריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון דילינג'ר נולד ב-22 ביוני 1903 באינדיאנפוליס, אינדיאנה. בגיל 16 עזב את בית הספר, והחל לעבוד כמכונאי בעבודות מזדמנות. בגיל 20 התגייס לחיל הים ושירת על אוניית המערכה "יוטה" אולם כעבור 5 חודשים כאשר האונייה עגנה בבוסטון הוא ברח ממנה וחזר לביתו שבאינדיאנה. דילינג'ר התכוון להשתקע ונשא לאישה נערה מקומית בשם בריל הוביוס, אולם הוא התקשה להחזיק מעמד בעבודה ונישואיו התפוררו.

בליל 6 בספטמבר 1924, אד סינגלטון, פושע מקומי שהיה חברו של דילינג'ר, שכנע אותו לחבור אליו לשדוד סוחר מקומי בשם פרנק מורגן אך זמן קצר לאחר השוד הם נתפסו. סינגלטון אשר יוצג על ידי עורך דין נידון למאסר של שנתיים בעוד דילינג'ר, שלא יכול היה לממן לעצמו ייצוג משפטי, נידון לתקופת מאסר של 10–20 שנה אף על פי שעד למקרה זה היה ללא רישום פלילי.

קריירת הפשע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאחורי הסורגים, דילינג'ר החל ליצור קשר עם עבריינים נוספים (ביניהם: בייבי פייס נלסון, הארי פיירפונט, צ'ארלס מקליי, הומר ואן מטר ואחרים) שלימדו אותו את רזי הפשע ואתם תכנן לבצע מעשי שוד לכשישתחררו מבית הכלא. דילינג'ר, שהיה חבר בנבחרת הבייסבול של בית הכלא שיחק ברמה כה גבוהה ואף עיתונאים דווחו כי בתנאים נורמלים הוא היה יכול לשחק בקבוצה מקצוענית כשחקן מוביל.

ב-10 במאי 1933, לאחר ריצוי שמונה וחצי שנות מאסר הוא שוחרר על תנאי. מיד עם שחרורו הוא ביצע שוד בנק בבלופטון, אוהיו, נתפס זמן קצר לאחר מכן והוחזק במעצר משטרתי בהמתנה למשפטו. במהלך סריקה בתאו של דילינג'ר נמצא פתק ובו פירוט של תוכנית בריחה. דילינג'ר הכחיש כל קשר למסמך אולם שמונה מחבריו של דילינג'ר ברחו ארבעה ימים לאחר מכן באמצעות התוכנית. במהלך הבריחה מבית הכלא הראשי של אינדיאנה נעזרו ברובי ציד שהוברחו לתוך תאיהם. לאחר מספר ימים, שלושה מחבריו הנמלטים וחבר נוסף ששוחרר קודם לכן על תנאי, הגיעו מחופשים לשוטרים לבית המעצר בו הוחזק דילינג'ר וטענו בפני השריף שעליהם לקחת את דילינג'ר לבית הכלא הראשי של אינדיאנה בעוון ההפרה של סעיפי שחרורו על תנאי. כאשר השריף ביקש לראות את מסמכי ההעברה, שלף אחד הפושעים אקדח, ירה בשריף, ואף הכה אותו לאחר מכן. הכנופיה שחררה את דילינג'ר מתאו, כלאה את אשתו של השריף (שהייתה עמו במקרה באותו היום) ואת סגנו בתא והותירה את השריף מתבוסס בדמו למוות.

בינתיים, שדדו דילינג'ר וכנופייתו מספר בנקים, פרצו למחסני נשק של המשטרה וגנבו אקדחים, תת-מקלעים, אפודי מגן ותחמושת רבה. על מנת להקשות על איתורם הם שינו מקום מגורים מידי מספר ימים, אך במהלך שהייתם תחת שמות בדויים בבית מלון פרצה שרפה. צוות מכבי אש ומשטרה הגיעו למקום ואחד הכבאים זיהה את פניהם של שניים מהכנופיה, והביא למעצר הכנופיה כאשר ברשותם נשק רב ו-25,000 דולר שנשדדו מבנק בשיקגו. הכנופיה הושמה במעצר במתקן שמור היטב אולם גם הפעם היתל דילינג'ר בסוהריו כאשר איים עליהם באקדח אשר בדיעבד התגלה כגילוף מעץ. דילינג'ר וחבריו כלאו את הסוהרים בתא אחד, לקחו מספר תת-מקלעים וברחו מהמתקן המאובטח תוך שימוש בבני ערובה. אולם, במהלך הבריחה גנב דילינג'ר את רכבו של השריף המקומי ונסע בדרך אינדיאנה-אילינוי לכיוון שיקגו ובכך ביצע עבירה פדרלית של העברת רכב גנוב ממדינה אחת לאחרת. מנקודה זו, ה-FBI החל לפעול באופן נמרץ במצוד אחר דילינג'ר. ג'ון אדגר הובר, ראש ה-FBI תאב הכוח, הקים כוח משימה מיוחד שבראשו עמד הסוכן מלווין פרביס. לאחר כישלון חמור ראשון של ה-FBI לתפוס את הכנופיה במדינת ויסקונסין אשר הביא למותם של סוכן FBI ואזרח עובר אורח, הבין הובר שמשרתו בסכנה אם לא יצליח לתפוס את דילינג'ר.

מספר שבועות לאחר הבריחה, נתפסו חבריו של דילינג'ר וחלקם נידון למוות וחלקם למאסר עולם. בינתיים, דילינג'ר הגיע לשיקגו ושם התארגן עם פושעים נוספים שהכיר במהלך תקופת מאסרו וביצע מספר רב של שודי בנקים שבמהלכם גנב סכומי עתק. בתגובה, משרד המשפטים האמריקאי הציע פרס בסך $20,000 למי שיתפוס את דילינג'ר והיקצה סוכני FBI נוספים למצוד אחריו. בקיץ 1934, דילינג'ר החליט לשמור על פרופיל נמוך, עבר לשיקגו, אימץ שם בדוי, ועבד כפקיד. כאשר המשטרה המקומית מצאה את אחד מרכבי המילוט של דילינג'ר בפרוור של שיקגו, הטבעת החלה להתהדק סביבו.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-22 ביולי 1934, דילינג'ר יצא לצפות בסרט "מלודרמה במנהטן", בכיכובם של ויליאם פאוול, מירנה לוי וקלארק גייבל, שגילם בו דמות של מהמר ורוצח. הסרט הוקרן בבניין תיאטרון "ביוגרף" שבפארק לינקולן בשיקגו. דילינג'ר הגיע עם חברתו, פולי המילטון, ועם אנה קמפנאס (פייג'), חברתה של פולי. אנה, שידעה יום קודם כי השלושה אמורים לצפות בסרט זה, וזיהתה את דילינג'ר מתמונתו כמבוקש, רקמה עסקה עם ה-FBI וסיפרה להם על הבילוי המתוכנן. בתמורה למידע, הובטח לאנה שייעשה מאמץ לבטל אישומים פליליים שעמדו נגדה, וייעצר הליך גירושה מארצות הברית. מאחר שהסרט הוקרן בשני אתרים שונים באותו לילה, נשלחו צוותים של ה-FBI לשני האתרים.

בשעה 20:30 השלושה נצפו נכנסים לתיאטרון ביוגרף, כאשר אנה לבשה שמלה כתומה, וזאת על פי סיכום מראש שהיה לה עם מלווין פרביס. באור הניאון של אולם בית הקולנוע השמלה הכתומה נראתה אדומה ומכאן יש טעות רווחת לפיה שמלתה של אנה הייתה אדומה, טעות אשר שימשה השראה לדמויות קולנועיות רבות ששיחקו את תפקיד "האישה באדום" הבוגדנית.

פרביס החליט להימנע מפריצה לבניין ולהמתין ליציאתם בתום הסרט. בשעה 22:30 השלושה יצאו מהתיאטרון, פרביס הדליק סיגר וזה היה האות לסוכני ה-FBI לעצור את דילינג'ר. דילינג'ר ניסה לשלוף אקדח אולם הוא הוכרע מיד על ידי ארבעה כדורים שנורו על ידי סוכני ה-FBI שהקיפו אותו. זמן קצר לאחר מכן הוכרז על מותו בבית חולים בשיקגו. מאז נקשר שמו של הסרט "מלודרמה במנהטן" עם הריגתו של דילינג'ר.

המיתוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

דילינג'ר היה פושע אכזרי וגנב ידוע לשמצה. בתקופה מספטמבר 1933 עד יולי 1934, דילינג'ר וכנופייתו השליטו פחד במערב התיכון במהלכם הרגו 10 אזרחים, פצעו 7 אחרים ושדדו בנקים ומחסני נשק משטרתיים. אף על פי כן, היו רבים שרחשו לו אהדה וראו בו גיבור. הייתה זו תקופה בה הבורסה לניירות ערך בניו יורק קרסה, בנקים ועסקים פשטו רגל, אלפי חוות חקלאיות נסגרו, האינפלציה יצאה מכלל שליטה, האבטלה זינקה ותורים ארוכים של אזרחים מיואשים ורעבים השתרכו בערי ארצות הברית ובדרכים בתקווה למצוא עבודה מזדמנת. הבנקים נתפסו בעיני האזרחים כחומסי הציבור, משום שהם ריכזו בתוכם את הדבר שהיה חסר לכל אחד - כסף, ולכן פושעים אלימים באותה תקופה כגון ג'ון דילינג'ר, בייבי פייס נלסון, אמא בארקר ובוני וקלייד נחשבו סוג של מיתוס מהלך כשיצאו למסעות שוד הבנקים ופגעו במה שנחשב כביכול לממסד שרמס אותם.

התייחסות תרבותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1973 יצא לאקרנים בארצות הברית הסרט דילינג'ר, שתיאר את מעלליו של הפושע וכנופייתו, עד להריגתו בידי סוכני ה-FBI. בסרט השתתפו בן ג'ונסון, ריצ'רד דרייפוס, הארי דין סטנטון, קלוריס ליצ'מן ווורן אוטס.

בשנת 2009 יצא הסרט אויבי הציבור בכיכובם של ג'וני דפ (בתפקיד דילינג'ר) וכריסטיאן בייל (בתפקיד מלווין פרביס) בו מסופר סיפורו של דילינג'ר. חלק מהסצנות בסרט צולמו בקראון פוינט שבאינדיאנה, שם נכלא (ולבסוף נמלט) דילינג'ר במקור.

בסרט כלבי אשמורת 'מר פינק' שואל את ג'ו קאבוט האם 'מר בלו' מת, ג'ו קאבוט עונה: "מת כמו דילינג'ר".

בסדרה נשואים פלוס עונה 2 פרק 4, אומר סטיב רודס לאל באנדי, לאחר שחשב שהוא גנב כסף מהבנק: "היא לובשת אדום, ככה הם תפסו את דילינג'ר"

על שמו הוקמה להקת ההארדקור פאנק המצליחה, Dillinger Escape Plan.

בסדרה שובר שורות, בעונה 5 פרק 15, אומר סול גודמן לוולטר וויט, "כמה זמן נשאר? לך בראש מורם. אתה תהיה הג'ון דיליניג'ר של הכלא העירוני".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון דילינג'ר בוויקישיתוף