ג'ון היי ויטני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון היי ויטני
John Hay Whitney
לידה 17 באוגוסט 1904
אלסוורת', ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 8 בפברואר 1982 (בגיל 77)
מנהסט, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Christ Church Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה קולג' ייל עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד שגריר ארצות הברית בממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הרפובליקנית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
  • בטסי קושינג רוזוולט ויטני (19421982)
  • ליז ויטני טיפלט (19301940) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס אלייג'ה פאריש לאבג'וי (1964)
  • מדליית בנג'מין פרנקלין (1963) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון היי ויטניאנגלית: John Hay Whitney;‏ 17 באוגוסט 1904 - 8 בפברואר 1982), נודע גם בכינוי "ג'וֹק" (Jock), היה איל הון אמריקאי. בעליה של קרן ההון סיכון הראשונה[1]‏, .J.H. Whitney & Co, מו"ל העיתון ניו יורק הרלד טריביון ושגריר ארצות הברית בבריטניה בין השנים 19571961.

שנים ראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד במיין, בן למשפחת ויטני (אבות המשפחה היו ויליאם ברדפורד שהגיע לארצות הברית על סיפון ה"מייפלאואר" וג'ון ויטני, פוריטן שהגיע למסצ'וסטס ב-1635). אמו הייתה אשת החברה, מגדלת סוסי המירוץ והמשוררת הלן היי ויטני. בין באי בית הוריו היו אילי ההון ג'יימס ביוקנן דיוק וג'ון ד. רוקפלר. את השכלתו רכש בייל קולג'.

בנעוריו עסק באופן מקצועי בענפי ספורט כמרוצי סוסים ופולו. כספורטאי הופיע על שער גיליון טיים מגזין מה-27 במרץ 1933[2].

ב-1929 החל לעבוד במשרד עורכי דין בניו יורק והשקיע בחברת כריית הגופרית .Freeport Texas Co, עד מהרה היה לבעל המניות הפרטי הגדול בחברה וב-1933 היה ליו"ר הדירקטוריון שלה.

ב-1930 נשא לאשה את אשתו הראשונה ליז (Mary Elizabeth "Liz" Altemus), השניים התגרשו ב-1940. במהלך נישואיהם נקשר שמו של ויטני בפרשיות עם מספר נשים אחרות בהן פולט גודארד וג'ואן קרופורד.

עסקי קולנוע ותקשורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1933 החליט להשקיע, יחד עם ראשי RKO בטכנולוגיית הטכניקולור והקים את חברת Pioneer Pictures, שהפיקה סרטים שהופצו על ידי RKO. יחד עם דודנו, קורניליוס ואנדרבילט ויטני, רכש 15% מחברת טכניקולור. ויטני הפך לידיד קרוב של השחקן והרקדן פרד אסטר, כבר בראשית שנות השלושים השקיע במופעיו בברודוויי ועם הידוק קשריו בקולנוע הביא את אסטר ל-RKO. כמו כן השקיע כמחצית מסכום ההפקה של "חלף עם הרוח". ב-1940 מימן את הפקת סרטו של אלפרד היצ'קוק "רבקה".

ויטני ארגן מסיבות בהן נכחו כוכבי וכוכבות סרטים, אנשי הון וכלכלה ובכירי החברה הניו יורקית. באחת ממסיבות אלה הכירו קלארק גייבל וקרול לומברד. ב-1942 נשא ויטני לאשה את בטסי קושינג רוזוולט (Betsey Cushing Roosevelt Whitney), בתו של מנתח המוח הארווי קושינג ואשתו לשעבר של ג'יימס רוזוולט, בנו של פרנקלין דלאנו רוזוולט.

מלחמת העולם השנייה ואחריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה התגייס ויטני למודיעין חיל האוויר האמריקאי בתפקיד של קצין מודיעין. הוא נפל בשבי בדרום צרפת אך הצליח להימלט מהרכבת שהובילה אותו למחנה השבויים.

ב-1946 ייסד יחד עם בֵּנוֹ שמידט את קרן ההון סיכון הראשונה. היה זה שמידט שטבע את המונח.

עסקי הקולנוע והתקשורת בבעלותו (שכללו גם תחנות רדיו ומגזינים) אוחדו תחת התאגיד .Whitney Communications Corp, שרכש ב-1958 את העיתון "ניו יורק הרלד טריביון" שהופץ באירופה. ויטני שימש כמו"ל העיתון עד 1966.

במהלך הבחירות לנשיאות ארצות הברית 1956 היה ויטני תומך נלהב של דווייט אייזנהאואר. משנבחר אייזנהאואר לנשיא ארצות הברית, מינה את ויטני לשגריר בבריטניה. ויטני כיהן במשרה זו עד 1961. שישים שנה קודם לכן כיהן במשרה זו בדיוק סבו של ויטני, ג'ון היי. אחת מהצלחותיו של ויטני הייתה שיפור היחסים בין ארצות הברית לבריטניה, שהתערערו במהלך מלחמת סיני, בה פעלה בריטניה בשיתוף פעולה עם צרפת וישראל, ללא תיאום עם ארצות הברית ובניגוד למדיניותה.

פילנתרופיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויטני תרם רבות לאוניברסיטת ייל, לבית החולים הפרסביטריאני בניו-יורק, לספריית העיר ניו יורק, לקרן למפעלי חינוך ולמלגות.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Kahn Jr., E.J. (1981). Jock: The Life and Times of John Hay Whitney. Garden City, NY: Doubleday & Company, Inc. ISBN 0-385-14932-8

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון היי ויטני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]