ג'ון שלג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המונח "ג'ון סנואו" מפנה לכאן. לערך העוסק ברופא אנגלי, ראו ג'ון סנואו (רופא).
המונח "ג'ון סנואו" מפנה לכאן. לערך העוסק בפוליטיקאי אמריקני, ראו ג'ון ויליאם סנו.
ג'ון שלג
Jon Snow
סוג גיבור
שם ספר שיר של אש ושל קרח
תוכנית טלוויזיה משחקי הכס
הופעה ראשונה

בסדרת הספרים: משחקי הכס, (1996)

בסדרת הטלוויזיה: "החורף מגיע", (2011)
הופעה אחרונה בסדרת הטלוויזיה: "כס הברזל", (2019)
יוצרים ג'ורג' ר. ר. מרטין
גילום הדמות קיט הרינגטון
מידע
שם אמיתי אאגון טרגריין
כינויים לורד שלג, הממזר מווינטרפל, מלך העורבים, הזאב הלבן[1], הלורד המפקד של משמר הלילה, מלך הצפון[1]
סטטוס פעיל
גיל 17[2]/22[1]
תאריך לידה 283AC[2]‏/281AC[1], מגדל האושר, דורן[1]
מקום לידה Tower of Joy עריכת הנתון בוויקינתונים
גזע אדם
מין זכר
מקצוע לוחם, סייר במשמר הלילה
שיוך בית סטארק, בית טארגאריין[1], משמר הלילה
נטייה טוב
מומחיות לחימה, אסטרטגיה צבאית וטקטיקה
כלי נשק חרב ארוכה "ארך-טפר"
חבר בקבוצה משמר הלילה[2]
חבר לשעבר בקבוצה משמר הלילה[1]
סגנון לחימה סייף אמן, בעל החרב "ארך-טפר" שחושלה מפלדה ואלריאנית
דת האלים הישנים של הצפון
אזרחות ווסטרוז
תאריך פטירה 302AL[1] (הוחזר לחיים)
מקום פטירה Kirky Hassary עריכת הנתון בוויקינתונים
סיבת המוות נדקר למוות על ידי חברי משמר הלילה, עליו פיקד[1]
דמויות קשורות
משפחה ראיגאר טארגאריין וליאנה סטארק (הורים ביולוגיים)[1],
בית סטארק: אדארד סטארק (אב מאמץ) (דוד), קייטלין סטארק (אם מאמצת) (דודה), סאנסה ואריה סטארק (גודלות כאחיות למחצה אבל למעשה הן בנות דודו), רוב, בראן וריקון סטארק (גדלים כאחים למחצה אבל למעשה בני דודיו), בנז'ן סטארק (דוד), דאינריז טארגאריין (דודה), וויסריז טארגאריין (דוד), אאירז טארגאריין (סבא), בראנדון סטארק (דוד), ריקארד סטארק (סבא)
חברים דאינריז טארגאריין[1], טיריון לאניסטר, סאמוול "סאם" טארלי, "אוב" (זאב בלהות), ג'אור מורמונט (מפקד משמר הלילה), טורמונד ג'יינטסביין (מנהיג הפראים)[1], ייגריט (מאהבת, מתה), אדיסון טולט (מפקד משמר הלילה), פיפ וגרן (חברים במשמר הלילה)
אויבים מלך הלילה ו"האחרים" ("ההלכים הלבנים"), בית בולטון[1], סרסיי לאניסטר[1], אליסר ת'ורן, ג'אנוס סלינט, אורל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון שלגאנגלית: Jon Snow, תעתיק: ג'ון סנואו) הוא דמות בדיונית בסדרת ספרי הפנטזיה האפית "שיר של אש ושל קרח" מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין, ובסדרת הטלוויזיה המצליחה "משחקי הכס", המבוססת על סדרת הספרים. ג'ון שלג משמש כנקודת תצפית בסיפור - כלומר: פרקים רבים מסופרים מנקודת מבטו. ג'ון שלג מאופיין כאיש של כבוד, ישר והגון, בעל מידות טובות, אמיץ ולוחם מעולה. מוצאו האמיתי של ג'ון שלג מהווה חלק חשוב בעלילה.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרת הספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלג נודע לקוראים כממזרו של נד סטארק, ופעמים רבות משמש כנקודת תצפית בסיפור. סטארק מחנך את ג'ון למידות טובות, כבוד ויושרה וכן מאמן אותו בלחימה וסיוף. בשל חינוך זה ג'ון מתגלה כלוחם מעולה ואמיץ, ורוכש את הערכתם של האנשים הסובבים אותו.

כאשר אדארד נשלח למעלה מלך, ג'ון אינו יכול להתלוות אליו בשל היותו ממזר, לכאורה, וקייטלין אשת אדארד, אינה מסכימה שיישאר בווינטרפל תחת חסותה. לכן ברירתו המכובדת ביותר של ג'ון היא להצטרף יחד עם זאב הבלהות שלו אוב אל משמר הלילה. משמר הלילה הוא מסדר צבאי עתיק יומין ששומר על החומה המפרידה בין וסטרוז ל"האחרים" והשבטים הפראיים שבצפון. בתקופה שג'ון מצטרף למשמר הלילה קרנו ירדה והוא משמש בעיקר מקום מפלט לפושעים, אנשים שנענשו ובנים לא רצויים. במשמר הלילה ג'ון מפגין יכולות טובות והוא נבחר להיות משמשו ונושא כליו של מפקד המשמר ג'אור מורמונט. הוא מתיידד עם סאמוול "סאם" טארלי, נער שמן ורכרוכי אך חכם, טוב לב ויודע קרוא וכתוב. אחרי שהוכיח את עצמו מעניק לו מפקד המשמר ג'אור מורמונט את החרב "ארך-טפר" (Longclaw) שחושלה מפלדה ואלריאנית ועל ניצבה חקוק פסל ראש זאב בלהות.

בהמשך הצטרף ג'ון לחדירה עמוקה לארץ שמעבר לחומה יחד עם מספר סיירים מובחרים, אותם הוביל אחד מהסיירים המובחרים במשמר, קהורין החצי-יד. במהלך הסיור מבצע ג'ון פשיטה עם סייר נוסף על עמדת תצפית של אנשי הפרא, הורג אחד מהם וחס על אחרת, אשת פרא אדומת שיער בשם ייגריט. כאשר הסיור מתגלה ואנשיו נרדפים בידי אנשי הפרא, פוקד החצי-יד על ג'ון לרגל אחרי אנשי הפרא ולעשות כל דבר שיבקשו ממנו. כשג'ון מבקש מאנשי הפרא להצטרף אליהם הם פוקדים עליו להרוג את קהורין החצי-יד כדי להוכיח את נאמנותו. קהורין דורש מג'ון בחשאי לעשות כפקודתם כדי להוכיח את נאמנותו. לאחר מכן ג'ון נלווה אליהם בתור לוחם, תוך כדי כך שהוא מנסה לגלות את הנשק הסודי אותו הפראים מחפשים בצפון, ובו ישתמשו נגד משמר הלילה. אנשי הפרא פוקדים עליו לעזור לכבוש את החומה, וכשג'ון מוצא את ההזדמנות לכך הוא בורח מאנשי הפרא והולך אל החומה. הוא מגלה שדברים רבים השתנו, שמפקד משמר הלילה נהרג וכמוהו רבים אחרים. כך מוצא עצמו ג'ון מופקד על הגנת החומה מפני מתקפת אנשי הפרא, ומתגלה כמנהיג וכמפקד צבאי מוכשר.

על אף הישגיו בהגנת החומה, אנשי הפרא מארגנים מתקפה שהחומה לא תוכל להדוף. למזלם של אנשי משמר הלילה המלך סטאניס בא לעצור את אנשי הפרא עם צבאו. סטאניס, שסבור כמו רבים אחרים שכל בני סטארק מתו, זקוק לעזרתו של ג'ון בהיותו בנו של אדארד סטארק. הוא מבקש ממנו שיתן לו להפוך אותו משלג לסטארק, ושימונה למושל ווינטרפל בתמורה לכך שיעזור למלך סטאניס, יישבע לו אמונים ויאמץ אליו את דתו. בעוד שג'ון מתלבט האם לקבל את הצעה מתקיימות הבחירות לתפקיד הלורד המפקד החדש. חברו של ג'ון, סאם טארלי, משקיע את כל מאמציו בכך שג'ון יבחר והדבר אכן מצליח. ג'ון הופך להיות הלורד המפקד ה-998 של משמר הלילה. ג'ון מקבל החלטות מהפכניות בהיותו הלורד המפקד. בגלל הפחד מה"אחרים" - המתים המהלכים בחורף - החליט ג'ון להכניס את כל שאריות צבא הפראים לחומה ולשכן אותם במוצבים הריקים שלאורך ה"חומה" ולהילחם יחד ב"אחרים". חלק מאנשי "משמר הלילה", שהמלחמה בפראיים הייתה טבועה בהם, התקשו לקבל את החלטותיו. בסופו של דבר ג'ון נדקר בידי כמה מאנשיו. נכון לדצמבר 2018 וטרם יציאת הספר השישי, לא ידוע מה עלה בגורלו בסדרת הספרים.

בסדרת הטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך הסדרה מתגלה כי ג'ון שלג הוא למעשה בנם של ליאנה סטארק, שנועדה לרוברט באראתיאון, וראיגאר טארגאריין לו נישאה בחשאי והרתה לו, אך בעונות הראשונות הוא נודע כממזרו של אדארד סטארק, אחיה של ליאנה, מקשר מחוץ לנישואין, לכאורה. המעשה הנאצל של אדארד הציל את ג'ון מחרון אפו של רוברט מלך שבע הממלכות.

בעונה השישית של הגרסה הטלוויזיונית הוא מוחזר לחיים על ידי מליסנדרה, הכוהנת האדומה של אל האור. הוא פורש ממשמר הלילה, פוגש את סאנסה וביחד הם משתלטים בחזרה על ווינטרפל. אחרי שחרור ווינטרפל הוא מוכתר למלך הצפון. הוא יוצא לדרגונסטון במטרה לגייס את דאינריז טארגאריין למאבק ב"הלכים הלבנים" אחרי שלמד שברשותה שלושה דרקונים יורקי-אש ומאגר עצום של זכוכית דרקון.

כדי לשכנע את דאינריז ואת סרסיי לאניסטר לסייע לו ג'ון שלג מוביל משלחת לוחמים וסיירים הכוללת את טורמנד מנהיג הפראים, "כלב הציד" סנדור קלגיין, ז'ורה מורמונט וגנדרי (בנו הממזר של רוברט באראתיאון) על מנת ללכוד את אחד מהזומבים של "ההלכים הלבנים" ולהציגו בפני המלכות דאינריז וסרסיי לאניסטר. הם מצליחים ללכוד אחד מהם אך נקלעים למארב של מאות זומבים. הם נחלצים ברגע האחרון הודות לדאינריז, שבאה רכובה עם שלושת דרקוניה. במהלך הקרב נהרגים מספר מחברי המשלחת ואחד מדרקוניה של דאינריז, שנפצע למוות מחנית קרח שמלך הלילה יידה עליו. כל השאר נמלטים למעט ג'ון, שמחולץ ברגע האחרון על ידי דודו בנז'ן סטארק. ג'ון הפצוע חוזר לידיה של דאינריז, שהשתכנעה לסייע לו והוא נשבע לה אמונים. השניים מתאהבים זה בזה.

ג'ון משכנע את דאינריז לסייע לו להילחם בהלכים הלבנים, וכוחותיה מתבצרים בווינטרפל יחד עם צבא הצפון, הפראים ובני בריתם. מעט לפני הקרב ג'ון מספר לדאינריז על מוצאו האמיתי, בית טארגריין כמוה, ואף יורש עצר חוקי לכס. הגילוי יביא למתח רב ביניהם והימנעות של ג'ון מהמשך קשר אינטימי עמה. בקרב דאינריז וג'ון רוכבים על שני הדרקונים ונלחמים במלך הלילה. אחרי לחימה קשה ועקובה מדם, אריה סטארק מצליחה להשמיד את מלך הלילה וכל צבאו מתפרק.

אחרי הקרב ג'ון ממלא את הבטחתו לסייע לדאינריז לכבוש את מעלה מלך ולתפוס את כס הברזל. בעוד שג'ון, ובעיקר טיריון לאניסטר, מנסים לגרום לעיר להיכנע ובכך למנוע שפיכות דמים, דאינריז הופכה לפרנואידית ואכולת נקמה, ובאמצעות הדרקון שלה שורפת את כל מעלה מלך על כל תושביה, בהם חפים מפשע רבים.

לאחר שהוא רואה למה דאינריז נהפכה, ובעקבות שיחה עמוקה בה טיריון מזהיר אותו שדאינריז איבדה שליטה, הוא הורג אותה ונאסר. על מנת שלא להרגיז את "הבלתי טמאים" הוא נשלח בחזרה ל"משמר הלילה" ונאמר לו שמתוקף כך לא יחזיק באדמות, לא יישא אישה ולא יביא ילדים לעולם. ג'ון מגיע אל טירת שחור, שם הוא פוגש בטורמונד ובפראים. הוא מתאחד מחדש עם אוב והחבורה כולה צועדת יחד אל מעבר לחומה לשטחים הבלתי מסומנים בצפון הרחוק.

תאוריות לגבי מוצאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין מעריציה וקוראיה של סדרת הספרים רווחו ספקולציות רבות בנוגע לזהות אמו ואביו האמיתיים של ג'ון שלג. השאלות שהתעוררו עם הספרים הראשונים העלו את השאלה הראשונית האם נד באמת ניהל רומן בעיצומה של המלחמה? הדבר מנוגד לאופיו הנאמן של נד סטארק ולאהבתו לקייטלין, הוא מעולם לא עשה זאת לפני או אחרי. בנוסף ליאנה סטארק מתה במגדל ונד היה האחרון שראה אותה, והוא סירב לדבר עם איש, גם לא עם המלך רוברט שהיה מאוהב בה, בנוגע למה שהתרחש שם. התאוריה המרכזית שזכתה לפרסום היא שג'ון הוא בנם של ליאנה וראיגאר טארגאריין, ונד גידלו כבנו כדי לשמור עליו מפני נקמתו של רוברט בראתיאון, שרדף אחר כל זכר לבית טארגאריין; התאוריה התפרסמה בסימון R+L=J (ראיגאר + ליאנה = ג'ון). תאוריה זו מתכתבת עם שמה של הסדרה "שיר של אש ושל קרח": שלג בשל מוצאם המעורב של הוריו הוא חצי אש וחצי קרח, לפי הניסוחים הספרותיים בהם השתמש הסופר[3].

בסדרת הטלוויזיה, בחיזיון שבו צופה בראן סטארק ברגעיה האחרונים של ליאנה, התאמתה התאוריה באופן חלקי, עם היוודע זהות אימו של ג'ון שלג[4]. בניוף ווייס, תסריטאי סדרת הטלוויזיה, אמרו במספר ראיונות, כי ג'ורג' מרטין סמך עליהם ונתן את אישורו שהם יערכו את הסדרה רק לאחר שניחשו נכונה את זהות אמו של ג'ון. בפרק סיום העונה השביעית נחשף כי אביו ואמו היו ראיגאר טארגאריין וליאנה סטארק, אשר התחתנו בסתר, ועל כן הוא איננו ממזר, שמו האמיתי הוא אאיגון טארגאריין (ה-VII) והוא למעשה יורש העצר החוקי של כס המלוכה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון שלג בוויקישיתוף
  • ג'ון שלג, במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיר של אש ושל קרח מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין
משחקי הכס עימות המלכים סופת החרבות משתה לעורבים ריקוד עם דרקונים רוחות החורף
(טרם יצא לאור)
חלום של אביב
(טרם יצא לאור)